4 452 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Isolera betongplatta underifrån?
Har ett kommande projekt att göra om garage till boyta. (biyta är väl mer korrekt ord)
Det oisolerade garaget ligger på en betongplatta över krypgrund, dvs man kommer åt under plattan.
Invändigt är ståhöjden lite begränsad varför jag vill ha minimalt med påbyggnad av plattan.
En bekant sa att det är ju perfekt att isolera underifrån!
Stämmer detta och isåfall, med vad?
Tanken är att sedan sätta någon typ av elgolvvärme och klinkers.
Det oisolerade garaget ligger på en betongplatta över krypgrund, dvs man kommer åt under plattan.
Invändigt är ståhöjden lite begränsad varför jag vill ha minimalt med påbyggnad av plattan.
En bekant sa att det är ju perfekt att isolera underifrån!
Stämmer detta och isåfall, med vad?
Tanken är att sedan sätta någon typ av elgolvvärme och klinkers.
Ja det går att isolera underifrån med cellplast. Du fäster den med runda plastbrickor och spikplugg eller skruv. Det finns även bultpistol som man kan skjuta speciella spikar för att fästa cellplast mot betong.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Nej, ingen plast eller sånt mellan betong och cellplast. Däremot kan det vara tänkbart att sätta plast ovanpå betongplattan. Om läggningsbeskrivningen av (yt)golvet föreskriver plast bör du sätta det där för att kunna använda garanti vid ev problem.Siouxsic skrev:
Tja, det beror väl på hur varmt du ska ha inne och vad du tycker uppvärmningen ska få kosta. Och med golvvärme ökar kostnaden ännu mer (alt kräver mer isolering).
Men minst 100mm tycker jag. Och gärna upp till 300mm om det går bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden