Hej,

Har ett gammalt hus med liggande timmer och har tagit upp ett hål där jag numer har en lofttrapp. Där finns en mellanvägg till kattvinden som jag har byggt, men är troligen för lite isolering i denna (45mm bara) så jag skulle behöva sätta dit mer och kommer göra det på sidan mot kylan/kattvinden.

Isoleringen är inte av naturmaterial utan vanlig isoleringsskiva 30-35 mm. Kan man sätta frigolit på insidan eller bör jag fortsätta med samma material? Väggen är alltså under tak å delar kattvinden till trappen.

Egentligen kan man väl säga att om du kör med träull, lin eller fårull(!) så kan det inte bli fel. Det mest prisvärda är väl träull, t ex Termocell från Feelingwood. Fördelen med alla dessa material är de kan transportera ut eventuell fukt.

Att du har en befintlig isolering som inte kan transportera fukt (antar att denna är av glas- eller stenull?) är ju inte optimalt men då den är så tunn tror jag inte det spelar så stor roll. Om du däremot fortsätter med t ex glasull eller cellplast kan du få problem med fukt som fäller ut där. Dessa material kräver ju en ångspärr längst ut mot rummet vilket i min mening nästan är omöjlig att få tät om man eftermonterar i gamla hus.

Problemet är väl att det inte finns så många ÅF i omnejd Sörmland... Har Bauhaus något?

Det kan ju vara problemet med dessa grejer. Byggaffärerna är så inriktade på gullfiber och liknande. Gå in på http://www.feelingwood.se/ och klicka på återförsäljare. Det finns några i Sörmland, sen om det är nära dig är ju en annan fråga.
Annars är det byggnadsvårdsbutiker som har den här typen av isolering, så om du har nån nära så kolla med dem.

Perfekt. De var ju inte såå mycket dyrare faktiskt.

Har även en vind som bör isoleras ,men att spruta in det vill jag inte utan skulle hellre vilja lägga skivor istället ovanpå kutterspånet. Skulle det fungera tro?

Mikael_L
Beetleboy skrev:
Egentligen kan man väl säga att om du kör med träull, lin eller fårull(!) så kan det inte bli fel. Det mest prisvärda är väl träull, t ex Termocell från Feelingwood. Fördelen med alla dessa material är de kan transportera ut eventuell fukt.

Att du har en befintlig isolering som inte kan transportera fukt (antar att denna är av glas- eller stenull?) är ju inte optimalt men då den är så tunn tror jag inte det spelar så stor roll. Om du däremot fortsätter med t ex glasull eller cellplast kan du få problem med fukt som fäller ut där. Dessa material kräver ju en ångspärr längst ut mot rummet vilket i min mening nästan är omöjlig att få tät om man eftermonterar i gamla hus.
På vilket sätt menar du att mineralull inte skulle transportera fukt?

Jag sticker ut hakan och påstår att den transporterar fukt bättre än träull.

Om jag har fattat rätt så skall man inte lägga annan isolering på kutterspån eftersom kutterspån drar åt sig fukt å på sommaren avdunstar det osv. En komplicerad process.
Vilket som så lägger man på konstlad isolering på natur så kommer den fukten stanna kvar där och skapa mögel.

Hur det blir på en ny vägg med utan naturmaterial vet jag inte, men det borde inte vara samma problem. Skippar man dessutom plasten/fuktspärren så har man ganska bra ventilation där, eller!?

Det var som sjutton att de har linisolering på Bauhaus! NU blev jag lite imponerad faktiskt.

Mikael_L skrev:
På vilket sätt menar du att mineralull inte skulle transportera fukt?

Jag sticker ut hakan och påstår att den transporterar fukt bättre än träull.
Precis som ZeroX66 säger så kan naturmaterialen såsom trä och lin dra åt sig fukt när det är fuktigt och släppa ifrån det när det blir torrt. Detta utan att fälla ut det som vatten. Det kallas om jag inte minns fel för att materialet är väldigt hygroskopiskt. Mineralull är inte speciellt hygroskopiskt. Därför sätter man en ångspärr tillsammans med mineralull. OM nu mineralull skulle transportera fukt så bra, varför sätter man då ångspärr?

Mikael_L
Att materialet är hygroskopiskt är inte detsamma som att materialet transporterar fukt.
Det betyder bara att materialet tar upp fukt i sin (atom/kristall)struktur.
Salt är hygroskopiskt, det tar upp fukt i sin kristallstruktur.
Trä är hygroskopiskt, det tar upp vatten i sina fibrer.
MU är ej hygroskopiskt, som du skriver.

Men transporterar fukt gör både sågspån som mineralull.

Mineralull transporterar nästan lika bra som luft, träull betydligt sämre.
(Möjligen med undantag för den sugande effekten på vätska sågspån har, som är bra när man spillt något på garagegolvet. Men då snackar vi för huset rent ohälsosamma mängder vatten.)

Eller ?

Likväl som man kan sätta ångspärr mot MU-isolering kan man sätta ångspärr mot cellulosa-isolering.
Och man kan skippa ångspärren mot MU-isolering också.

Allt beror på omständigheterna, anser jag.

Edit:
Men med det sagt så vill jag ändå bara säga att jag inte är emot spån/cellulosa osv som isolering. Men tillskriv inte MU några icke existerande egenskaper för att få cellulosan att låta bättre.
Cellulosan/spån har ju en egenskap som MU saknar, fukktbuffringskapacitet. Det kan vara bra och användbart i vissa fall. Men det är inte på något vis någon universallösning som räddar alla hus.
Jag har själv kutterspån på vindsbjälklaget i garaget, med med plast under. :).
Jag känner mig vare sig missnöjd eller orolig över den konstruktionen.

Redigerat:
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Och jag är inte emot plast i väggarna.... Så jag skulle heller inte vara orolig för plast innanför kutterspån, däremot skulle jag vara orolig om jag hade mineralull utan plast.:)

Edit:
Ang. hygroskopisk så sa jag väl iofs inte att hygroskopisk betyder att det transporterar fukt. Däremot lite olyckligt uttryckt i mina tidigare inlägg. Men visst är det väl så att i ett material som kan hålla mycket fukt behöver inte fukten fällas ut till vatten för att transporteras ut ur huset. Och eftersom mineralull inte kan hålla nån större mängd fukt kommer det fällas ut som vatten i väggen.

Ska tilläga att jag absolut inte är nån expert på området men har läst mycket om isolering av gamla hus både på i böcker och på nätet för att bilda mig en uppfattning i samband med min egna renovering. Och ämnet verkar dela folk i olika läger både här och på andra forum såsom alternativ.nu.

Redigerat:
Varför har man plast under kutterspån?

• Gilla
raspen86
  • Laddar…
Kanske för att man har tänkt att tillägsisolera vinden med mineralull vid ett senare tillfälle kanske? Jag bara gissar...

Man lägger väl inte på konstlad isolering på kutterspån. Isf skall spånet bort och man har fuktspärr sen konstlad isolering. Kör man med cellulosa så behövs ju inte plasten egentligen. Kan ha fel, men så har det stått i andra trådar.

Har nämligen själv kutterspån på vinden och behöver tilläggsisolera och det skall ju bara vara att spruta in cellulosa. Frågan är ju om man kan lägga skivor istället som är lite lättare.
Vilket som så har ingen sagt till att fuktspärra med plast i dessa lägen!!!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.