Mikael_L
Beetleboy skrev:
Och jag är inte emot plast i väggarna.... Så jag skulle heller inte vara orolig för plast innanför kutterspån, däremot skulle jag vara orolig om jag hade mineralull utan plast.:)
Tja, jag har mineralull i friggeboden, men ingen plast i vare sig väggar eller tak.
Det är tunna väggar (70mm stenull) som därmed torkar ut relativt lätt och snabbt, samt väldigt liten fuktbelastning innifrån, iaf med planerat användningsområde.
Många bygger garage utan plast i väggarna, trots MU-isolering.

Men få bygger bostadshus utan plast i väggarna. Det kan jag tycka är klokt då en normal 4-pers familjeverksamhet producerar kanske 6-15 liter vattenånga i luften, varje dag. Jag tycker det är bättre att tvinga ut det vattnet med ventilation än att låta det få chansen att ta sig in i väggar och tak. :)

ZeroX66 skrev:
Varför har man plast under kutterspån?
I mitt garage?
För att om jag ev skulle börja få för mig att köra in och ut bil i garaget varje dag, och ibland är bilen regnvåt eller snöig. Då vill jag inte att all den fukten ska få ens en chans att komma upp på vinden. :)

ZeroX66 skrev:
Man lägger väl inte på konstlad isolering på kutterspån. Isf skall spånet bort och man har fuktspärr sen konstlad isolering. Kör man med cellulosa så behövs ju inte plasten egentligen. Kan ha fel, men så har det stått i andra trådar.
Jag kan ju också erkänna att jag har 5cm MU-mattor först, sen ca 10 cm kutterspån, i garagetaket.
Här blandas det friskt, vettu ... ;)
Men, spelar ju ingen roll. Jag har ju plast under, så både MU som kutterspån lär nog hålla sig ganska torrt.

Redigerat:
Nej, har heller aldrig hört att man ska ha plast i ditt läge om du kör med cellulosa.

Det borde som du säger funka lika bra med skivor. Enda nackdelen jag kan komma på är att man får lite skarvar som läcker värme. Men för att motverka det kan du ju köra flera lager där du förskjuter skarvarna.

Jag har också MU i en omgjord förrådsbod som nyttjas som mulltoa. Det är bra ventilation och endast 30mm isolering. Ingen plast! Har fungerat bra i 10år :)

På vinden är det viktigare. Har ingen lust att ta bort spånet å sen lägga tillbaks det så natur isolering är det bästa skulle jag tro. Orsaken med skivor är att jag tror att det är lättare att få dit det än det lösa och takhöjden är cirka 1m där uppe samt att jag inte vill ha lösull vid taket.
Måste även brandskydda murstocken...

Mikael_L
ZeroX66 skrev:
Kör man med cellulosa så behövs ju inte plasten egentligen. Kan ha fel, men så har det stått i andra trådar.
Man kan ju helt enkelt inse att man kan klara sig utan plast. Både med MU-isolering som cellulosa/spån. Det finns det ju många hus som har bevisat.

Men det finns också väldigt många bevis på att det inte gått bra, helt utan plast.
Så öppnar man bara ögonen lite, så hittar man snabbt en massa exempel på hus med inte en enda liten bit sten eller glasull i sig som ändå möglat och ruttnat.

Men det kan väl inte hända???? :x
Bara man endast använder naturliga material som isolering (som papper och trä) och skippar plast så är ju allt frid och fröjd ??
Så jag undrar lite varför man ändå ser de som har massiva mögelproblem i sina gamla hus, där inte en endaste liten bit plast har hittat in?

Nä, det är bara att inse att det finns inga enkla lösningar på allt, inga tumregler man alltid kan applicera utan att att ha koll på hela bilden.

Men en sak går förmodligen att säga.
Att har det funkat bra länge så gör det kanske/troligen framöver också.
Så river man lite i ett gammalt hus som i övrigt och har varit friskt, så är det kanske bättre att inte ersätta gammal sågspån med MU, utan hellre ta något cellulosabaserat istället.
Just för att inte störa balansen, som just i detta fall verkar fungera.

Men problemet är ju förändringar.
Att man slutar elda i panna, att den ensamstående pensionären flyttar och det flyttar in en familj med duschglada tonåringar, som också gillar att äta kokt pasta. Att tilläggsisolera osv osv
Massor av saker kan rubba en balans som tidigare gällt.

Jag vill verkligen inte påstå att detta är lätt. :cool:

Nä just därför frågar jag :)

Vilket som så måste det vara bättre att lägga cellulosa på redan befintligt kutterspån än MU. Sen att saker kan gå illa kan ju bero på en massa saker, men att lägga MU på spån känns inte rätt i mitt fall.

Mikael_L
ZeroX66 skrev:
Nä just därför frågar jag :)

Vilket som så måste det vara bättre att lägga cellulosa på redan befintligt kutterspån än MU. Sen att saker kan gå illa kan ju bero på en massa saker, men att lägga MU på spån känns inte rätt i mitt fall.
I dina kläder skulle jag vara absolut mest orolig för att vindsklimatet ligger precis på marginalen.
Och så lägger du på lite extra isolering, får någon grad varmare i huset och någon grad kallare på vinden.
Vips, så har din RF där ökat ett antal procent (bara genom temperaturförändringen) och möglet börjar trivas som bara den. :(

En grad lägre temp ger ca 4-5 % högre RF, om allt annat är oförändrat.

Så du menar att det kan vara onödigt att försöka jaga grader med tanke på vilket resultat man kan få?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.