Kort beskrivning av huset:
Vi har ett enplanshus med källare, vanligt plåttak tp20 (eller vad den klassiska plåten nu kan heta), kallvind med sågspån.
Ventilationen bestod av självdrag tidigare genom ventilkanaler ovan alla fönster och eldning i källaren.
Nu är det fjärrvärme och mekanisk frånluft i källaren i stället.

Nu till problemet
Isoleringen på kallvinden består som sagt av sågspån, har legat där sedan huset byggdes 1956.
Lukten uppe på vinden är den klassiska lukten av "gammalt".

När vi använder köksfläkten så blir suget så pass stort att luften från kallvinden dras ner i huset, det ligger ingen diffspärr mellan spån och innertaket.
Dvs den klassiska lukten av "gammalt" kommer ut i huset.

Är lösningen på detta problem att byta ut spånet mot någon form av lösullsisolering, ekofiber eller liknande?
Finns andra lösningar?

Har du inget luftinsläpp någonstans?

Jo, har kvar ventilkanalerna ovanför alla fönster.

Troligtvis drar fläkten ut mer luft än vad som kommer in i ventilkanalerna , testa och öppna ett fönster när ni använder köksfläkten.
Om det fungerar o lukten försvinner får ni skaffa större luftinsläpp till huset.

Vi gör det idag, öppnar ett fönster när vi kör fläkten för fullt. Det gör att väldigt lite luft dras ner från vinden men tyvärr eliminerar det det inte.

kent_n skrev:
Vi gör det idag, öppnar ett fönster när vi kör fläkten för fullt. Det gör att väldigt lite luft dras ner från vinden men tyvärr eliminerar det det inte.
Då får ni öppna ännu mer eller köra saktare med fläkten.;)

Jag är mer av typen som gillar att dammsuga när det är dammigt, inte lyfta på mattan och sopa in skiten där. :)

• Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
kent_n skrev:
Jag är mer av typen som gillar att dammsuga när det är dammigt, inte lyfta på mattan och sopa in skiten där. :)
Om det var mitt innlägg ovan så förstod jag inte ?
Sanningen är väl att du har för lite insläpp av luft och då drar det tjuvluft från vinden ?
Jag har haft samma problem fast i mitt fall gick matos ut genom fläkten och in igen i pipan brevid.
Jag får också öppna fönstret då huset är för tätt , och drar den in får jag öppna mer.
Jag menade att tillfälligt får du antingen dra ner på fläkthastigheten eller öppna mer för att den inte ska dra ner från vinden tills du har fixat större intags ventiler i huset.

Jo men du byter påse i dammsugaren när det suger dåligt.
Kommer luft in från vinden har du för lite tilluft=undertryck i huset. Öppna fönster, sätt in mer tilluft eller minska på utsuget i källaren.

Förlåt, var en onödig kommentar.

Problemet är bara att jag är ganska övertygad om att ventilerna klarar av luftflödet om det inte finns den väldigt lätta "genvägen" som nu finns från kallvinden. Om jag ändå skulle komplettera med ytterligare ventiler så känns det som att eftersom den lätta "genvägen" finns kvar kommer det alltid komma mer eller mindre luft och lukt från vinden så länge källan till lukten inte åtgärdas. Trots en helöppen ytterdörr kommer det ändå ner endel luft från vinden när fläkten går på max, att köra fläkten på lägre fart innebär matos i stället.

Det jag försökte mena med min usla kommentar ovan :)
Dvs tillslut sparkar man till mattan och då yr smutsen fram, trots att mattan givetvis döljer smutsen och det ser rent och fint ut.

Har ni alltid haft dessa problem eller har dom kommit efter någon förändring ni har gjort?
Med förändring menar jag tätning , byte av fläkt , fönster eller dyligt.
Det verkar lite lustigt om det inte fungerar med öppen dörr då det måste räcka till.:confused:
Jag vet ej vad du har för ventiler vid fönstren , men själv har jag satt in nya runda ventiler i väggen och inte ens dom klarar av min spisfläkt ordentligt.
Den fläkt som satt när jag köpte huset fungerade som den skulle men den nya är tydligen effektivare.
Jag förstår att det är tråkigt att ha det som det är nu men det vore ju tråkigare och lägga ner jobb på vinden i onödan , då det ju inte är världens bästa arbetsplats. :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.