Ska lägga golvvärme i vad som förut varit en kallfarstu. Alltså i princip en betonglåda fylld med sand och sten som det står isolerade väggar på. Om jag lägger värme i golvet på betongen kommer jag väl mer eller mindre hålla hela betonglådan varm?

Kan jag på ngt sätt skärma av så värmen mer stannar kvar där jag vill ha den?

Golvytan är ca 6 kvm. Lådan är dryga metern hög så det är ganska stora ytor som kyls av mot uteluften.

Inte nog med att betonglådan blir varm, du får stor risk för omvänd fuktvandring också.

Jag är inte säker på att jag fattar exakt hur konstruktionen ser ut men kan du inte skotta ut sanden och stenarna. Isolera mot betongolvet med cellplast, gjut en ny betongkaka ovanpå med golvvärme och armering i. Du kan även isolera mot kanterna på lådan med cellplast.

Tack för svar.

Bilden visar hur det kan ha sett ut förut. Inte mitt hus dock. Hittade den här.

hus+barlingbo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan inte beskriva det bättre än en betonglåda som är byggd mot källarväggen där man ovanpå byggt en farstu. Från början kallfarstu, numera isolerad.

Jag har också funderat på fuktvandringen, men tror du att den suger så mkt fukt när man stänger av värmen? Det var därför jag övervägde att skippa isoleringen helt. Då kan ju fukten ta vägen någonstans.

Du menar att jag skulle i princip bygga en låda av cellplast inne i lådan och sedan gjuta igen med golvvärme i? Är säkert den bästa lösningen om man ser till driftsekonomi, men det känns som ett arbetskrävande arbete som kanske inte ska påbörjas i september... Inget frugan kommer att hoppa av glädje över heller.

cederbusch skrev:
Tack för svar.

Bilden visar hur det kan ha sett ut förut. Inte mitt hus dock. Hittade den här.

[bild]

Jag kan inte beskriva det bättre än en betonglåda som är byggd mot källarväggen där man ovanpå byggt en farstu. Från början kallfarstu, numera isolerad.

Jag har också funderat på fuktvandringen, men tror du att den suger så mkt fukt när man stänger av värmen? Det var därför jag övervägde att skippa isoleringen helt. Då kan ju fukten ta vägen någonstans.

Du menar att jag skulle i princip bygga en låda av cellplast inne i lådan och sedan gjuta igen med golvvärme i? Är säkert den bästa lösningen om man ser till driftsekonomi, men det känns som ett arbetskrävande arbete som kanske inte ska påbörjas i september... Inget frugan kommer att hoppa av glädje över heller.
Nej, jag tror inte det suger så mycket fukt när du stänger av värmen, men poängen var väl att ha på värmen? Varför ska du annars lägga golvvärme om du inte ska ha igång den?

På sommaren kommer den nog vara avstängd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.