7 190 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Isolera krypvind, ångspärr mm
Hej,
Jag håller på och gör iordning ovanvåningen på vårt 1½ plans hus med valmat tak byggt på 40-talet. Jag bygger bland annat väggar (ca 1.20m höga) vid alla ytterväggar för att få "vettigare" rum.
Min fråga gäller isoleringen av utrymmet utanför dessa väggar. Taket (har varit helt oisolerat) tänker jag göra följande med: luftspalt + 70mm + 45mm + ångspärr + gips. Mer isolering än så får jag inte upp utan att sänka takhöjden och det vill jag inte (blir ingen ovanvåning kvar då).
När det kommer till krypvinden så har jag fått ett par olika förslag:
1) Isolera taket hela vägen ut till takfoten och inte ha så mkt isolering i de nya väggarna eller på golvet i krypvinden
2) Strunta helt i att isolera taket i krypvinden och lägga på ordentligt med isolering på golvet samt i de nybyggda väggarna
Vad skall jag göra?
I golvet idag så finns kutterspån. Om jag tar alternativ 2, skall jag ta bort detta då och lägga ångspärr innan jag isolerar?
På tal om ångspärr, jag har isolerat taket i trapphuset. Här satte jag luftspalt + 120m + ångspärr + gips. Ångspärren har jag bara satt i taket, den går mao inte ner någonting under gipset på väggarna i trappen. Skall den göra det?
Mvh
Tobbe Gårdner
Jag håller på och gör iordning ovanvåningen på vårt 1½ plans hus med valmat tak byggt på 40-talet. Jag bygger bland annat väggar (ca 1.20m höga) vid alla ytterväggar för att få "vettigare" rum.
Min fråga gäller isoleringen av utrymmet utanför dessa väggar. Taket (har varit helt oisolerat) tänker jag göra följande med: luftspalt + 70mm + 45mm + ångspärr + gips. Mer isolering än så får jag inte upp utan att sänka takhöjden och det vill jag inte (blir ingen ovanvåning kvar då).
När det kommer till krypvinden så har jag fått ett par olika förslag:
1) Isolera taket hela vägen ut till takfoten och inte ha så mkt isolering i de nya väggarna eller på golvet i krypvinden
2) Strunta helt i att isolera taket i krypvinden och lägga på ordentligt med isolering på golvet samt i de nybyggda väggarna
Vad skall jag göra?
I golvet idag så finns kutterspån. Om jag tar alternativ 2, skall jag ta bort detta då och lägga ångspärr innan jag isolerar?
På tal om ångspärr, jag har isolerat taket i trapphuset. Här satte jag luftspalt + 120m + ångspärr + gips. Ångspärren har jag bara satt i taket, den går mao inte ner någonting under gipset på väggarna i trappen. Skall den göra det?
Mvh
Tobbe Gårdner
Tjena! Jag menar att den viktigaste fuktspärren e vid taket. det är glespanelen som ligger MELLAN diffusionsspärren och dina skivor (gips/spån e dy) som gör luftspalten. Vad gäller väggen så klarar det sig i regel OM du dels lagt alla skivor med skarvar över REGLARNA och OM du har ett vettigt material. Här förutsätts att utluften är avledd korrekt med vindavledare. Normalt brukar man dock dra ned SAMMA fuktspärr från taket o låta den fortsätta ner till golvet. Själv har jag skippat detta flera gånger i någorlunda torra rum som ej har stillastående luft o det funkar. ISOVERS e ganska bra för detta ändamål.
LYCKA TILL!
/MANGE
LYCKA TILL!
/MANGE
Hej tjo!
Hur gick det med isoleringen? Jag har tänkt mig göra något liknande som du säger med: luftspalt + 70mm + 45mm + ångspärr + gips. Blev det en sådan lösning? och isf blev det bra?
Jag vet att det rekommenderas mer isolering, men precis som du nämner så tar det för mycket på utrymmet.
Jag funderar även på att göra denna lösning för att senare isolera taket utifrån också.
Någon annan som har någon input på detta?
Mvh fezz
Hur gick det med isoleringen? Jag har tänkt mig göra något liknande som du säger med: luftspalt + 70mm + 45mm + ångspärr + gips. Blev det en sådan lösning? och isf blev det bra?
Jag vet att det rekommenderas mer isolering, men precis som du nämner så tar det för mycket på utrymmet.
Jag funderar även på att göra denna lösning för att senare isolera taket utifrån också.
Någon annan som har någon input på detta?
Mvh fezz
Klicka här för att svara