Isolering
andersmc: Välkommen till forumet. Vad som är bäst att göra beror helt på vad det är du vill åstadkomma.
jkarlberg: Borde synas på gamla elräkningar om huset är tätt, ger en liten hint iaf om du inte bott under vinter ännu.
Mats: Det dök upp både det ena och det andra kan man säga. En eldosa med späningsförande delar utan lock. Den gulfiberisolering som jag trode läckte var inte så mycket gullfiber alls utan det var 3-4 cm gullfiber och sen är det 10-15 cm sågspån. På delar av vinden har man dessutom lagt 15 cm kutterspån. Nu har jag två alternativ. Antingen riva ur allt, plasta och sen lägga ny isolering.
vectrex: Hej, isoleringen kan du egentligen placera på valfritt/enklaste stället. Helst genomgående, alltså i hela bjälklagets tjocklek. Det du eventuellt behöver göra är att sätta en diffplast närmast den varma sidan (direkt innanför innertaket i källaren). Funktionen hos denna är att förhindra att varm luft (med högre absolut fuktighet) skall kondensera någonstans högre upp i
blazern: [citat] Du som verkar haj på det där kanske kan svara på en annan fråga också, ska bygga ett träbjälklag ovanpå ett lutande och snett betonggolv. (är i lillstugan också). Tänker bygga bjälklaget med en luftspalt på 5-10 cm över betongen. Ska jag ventilera under bjälklaget eller inte? Plast under bjälklaget också? Hoppas du kan hjälpa mig!
empa5073: Tack för svaret! Har sett noteringar om fördelen med cellulosaisolering (och linisolering) även på andra ställen, ska läsa mer. I mitt fall har jag dock underlagspapp och ytpapp på råsponten, dvs fukten tar sig inte vidare upp genom råspont som jag antar att det kan göra om man har exvis takpannor. Kan det verkligen vara så att luftspalt ändå inte behövs?
MrMonk: Har fått svar från byggbolaget nu att det även är isolering i trästommen.
ToRy: Lägger in samma inlägg som jag precis skrev i en annan tråd med liknande frågeställning. :) Vad jag däremot vill rekommendera är att du läser på dig om cellulosaisolering. Jag isolerade min friggebod med det. Det är dyrare men ska enligt uppgift framför allt vara betydligt bättre än mineralull på att hantera fukt. Den låter fukten vandra på ett helt annat sätt och därmed är den
b8q: Då hade jag nöjt mig med att bara sätta spikläkt på lecan för att få luftspalt, och sen ny panel på denna.
brumbjorn: Om du har problem med kondens på ytterväggen är det för att fuktig varm innerluft träffar en kall tegelvägg, och att luftcirkulationen är för dålig för att fukten skall torka. Om du hindrar den fuktiga inomhusluften från att träffa ytterväggen kommer det inte att bildas fukt på väggen och inte heller något mögel. Stäng därför garderobsdörren och täta garderoben efter att du
KnockOnWood: Då är det troligen förhydningspapp. "Förhydningspapp är asfaltbelagd filt eller lumppapp. Den är ånggenomsläpplig, ej diffusionstät. Förhydningspapp används vanligen som vindtätning eller för att separera olika byggmaterial från varandra i samband med renovering av byggnader." Från http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rhydningspapp Att bara sätta gips på insidan vägg fyller nog
elmont: Mitt råd är att sätt 80 mm Västkustskiva på väggen under panelen, den stoppar vinden och ger värme samt är enkel att få ett bra resultat med.
bigbula: såg nu detta problem som är stort för många. lägg platonmatta golv, och vägg. tryck ner vp-rör som du borrar vent hål i varje decimeter på höjd.ställ rören lodrätt, bakom mattan. samla i ett 100mm. plaströr typ avlopp. plasta anslutningar för elflexirör. sätt in fläkten, och koppla el med tidur. andra hållet fräs upp en spalt i en grov sockel bräda och fräs vent.hål som
blygarn: Hallå, skulle behöva ett svar på detta så jag vet, för att underlätta så har jag en SMV kalmar, är det någon som har erfarenhet av hur det ska göras, observera att det alltså inte är isolerat ut till takfot utan längs med stödbenen. Det sitter ju, vad jag vet, ångspärr i mellanbjälklaget, så borde väl funka att inte ansluta "min" diffspärr med den som redan finns. Eller ska
andreasg: Ska jag sätta vindpapp i botten av bjälklaget? Dvs från undersidan blir det vindpapp/cellplast/ålderbeständigplast/22mm furugolv. Om jag häftar pappen i undersidan av bjälklaget blir det ett mellanrum mellan papp och cellplast men det kanske inte gör något?
Locke: Det ser inte ut som om beräkningsprogrammet tagit hänsyn till ångspärren. Vilket ånggenomgångsmotstånd har du räknat med?
larsbj: Skruven fungerar säkert och cellplast är lätt. Ta några punkter sättlim på skivorna så sitter dom bättre.
lvedin: Jag kör väl på cc 650 då. Tänkte mest att det är dumt att avvika från standard cc. Det är 21mm brädor. Svajet vet jag bara efter jag börjat monterat en del.
Torpalainen: Om jag hade gett mej på en isolering som du beskriver hade jag troligtvis gjort som du beskriver, se bara till att det som du har för att skapa luftspalten inte ligger an mot lecablocken om det är av trä. Lägg en syllisolering eller plastdistanser mellan. /Torpalainen
PeterNacka: Har fler frågor :S Just det, *skall jag börja nerifrån eller uppifrån med min liggande panel??? *Måste då isoleringen vara på ett speciellt håll??? (Smidigare med liggandes med hänsyn av regnet tänker jag) *Hur gör man med isoleringen om det börjar regna??? (Det som inte hunnit kläs in plast å panel). Tacksam!!!
hangun: Du ställer alltså i en tunn vinklad plåt i hörnen mellan OSB och gips och sedan skruvar du gipsen i hörnet så sitter det kanon
noone70: Tjena hur gick det? Är i samma sits som du är/var i. Har precis pratat med hantverkaren som ska fixa till vår grund och han rekommenderar att vi inte isolerar fr utsidan pga samma anledning som du hade. Han rekommenderade att jag kolla upp icygenen och isolera fr insidan ist. Isolerade du med Icygenen? Är det någon annan somgjort det?
Snaps: Lite därför jag fastnade för huset, väldigt charmig hus som bara ligger 15 min bilfärd tills man är mitt i smeten så att säga. Men det är som du säger, det tappar troligtvis in charm om man inte lyckas återanvända eller få det att se lite likadant ut med fönster/panel fast bättre isolerat.
cederbusch: Det blir en annan variant: Förrådet kommer bli fristående, typ som en stor garderob. Slog först ihop golvet bestående av ett ramverk 120 x 80 som jag klädde med råspont på ena sidan, stoppade i isolering och spände ståltråd över för att hålla det på plats. Sen spikade på några distanser så hela förrådet kommer stå ca 3 cm ovanför betonggolvet. På råsponten reser jag reglar
maak: Ja, det är det. Tack i alla fall för svar! Vi får se om vi går vidare med köpet... Just nu budade några över oss.
OBD: Vad jag förstår andas cellplast relativt väl pga just cellstrukturen, att plasten ligger mot råsponten blir samma sak som om trä ligger mot. Funderar själv på cellplastluftspalt nu när jag ska isolera yttertaket inifrån, men då från takfot till nock.
Saffady: [citat] Låter rimligt då detta var enda huset på en stor markbit i flera årtionden innan det styckades av och blev villaområde. Vet att tidigare ägaren pratade om fruktträdgårdar bl.a.