Vår gamla altandörr har ett tillhållarlås som är helt öppet rakt igenom, dvs ett ca 5x20 mm stort hål i dörren. Vi kommer inte byta dörren i år och använder inte heller låset, så hur tätar jag det på bästa sätt för att inte värmen ska smita ut där?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Peta i lite glasullsisolering kanske?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det känns ok om man aldrig har tänkt använda låset (regelkolven iaf) igen, annars lär man få in glasull i själva låsmekanismen, och det tycker jag känns sådär.HandySmurf skrev:
Själv skulle jag nog skruvat bort täckskyltarna och satt fast en tunn plastskiva direkt mot hålet i dörren (på båda sidor), kanske kan man fästa den med lite mjukfog så blir det tätt. Då får man en hyggligt stillastående luftspalt, vilket känns som en ok lösning (om än lite krångligare).
/U
Två bitar eltejp! Det är inte att det saknas isolering som gör förlusterna där utan det faktum att det strömmar ut varmluft eller troligare att det strömmar in kall luft. Täta med tejp på båda sidor så blir det bra.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden