Y
Jag har bergvärmepumpen i garaget.
Garaget delar gavelvägg med huset.
Sängen och pumpen är på var sin sida väggen.

Jag hör kompressorljudet när den går...

Vet inte hur tjock ytterväggen är men en normal trävilla från början på 80...
Sen inne i garaget satte vi 45-reglar och gips. Ingen isolering.

Förvisso kan jag kanske brytaupp gipsen och sätta isolering med risk att ventilationen störs. Taket och det ska ju få luft så det inte möglar.

Men, bekvämt nog tänkte jag mest lossa pannan. Skruva fast en eller två skivor mot gipsväggen.
Komplettera med antingen:
* Gips + gips
* asfaboard + gips... kanske ger en vibrationsdämpande effekt
* masonit + gips... kombinera olika materialtyper fångarupp olika vågor.

Sen att pumpen kommer några cm ifrån väggen borde ju göra lite bara det.

Vilka material hade ni valt? Vilka frekvenser handlar denna sortens ljud om?

Hej .. hur många cm är det mellan pump och vägg.???
Jag hade satt en hårdpressad fasadskiva tjocklek 40 mm
den äter alla frekvenser och dämpar ljudet effektivt ..den sätter du direkt på väggen annars fungerar den inte..
från golv till tak ...prova dig fram du kanske behöver täcka hela väggen i garaget mot sovrummet..så behöver du inte ta sönder något..
Vänligen
Eti..

Y
Kanske är 10cm. Med då är det rör mellan vägg och maskin.

Tänkte flyttafram maskinen.

Hårdpressad fasadskiva, isover, 30mm = 50-60kg

Spånskiva: Densitet: 630-720 kg/m3
MDF: Densitet: 740-810 kg/m3
masonite: Densitet: 900kg/m³.

Så ifall densiteten är viktig så vore ju masonite bäst.
Men det stämmer inte riktigt, ljud kan vandra endel i tegelhus med som borde va hög densitet.
Olika ljudvågor kräver olika material för att bromsas.

Såg nu några som byggt ljudisolerad musikstudio som bråkade lite om asfaboard.
"inte ens 2 lager asfaboard kompenserar för 1 lager gips i densitets förlust"

Ah... får klura lite på detta om densitet är allt eller ej.
Börjar bli svårt att fåtag på masoniteskivor nuförtiden. :(

Hej igen
Jag hade en inspelningsstudio tidigare därav erfarenheten av fasadskivan inget kom i närheten av fasadskivan när det gällde att dämpa och ta bort oönskat ljud..
skivan åt upp allt , utom det som var direkt närmast micken.. det var rent av äckligt att lyssna utan att hörlurarna satt på skallen..
Eti..

Det är stor skillnad mellan ljudabsorbtion och ljudisolering. Det finns trådar på forumet som behandlar det senare men i korta drag vill du ha exakt två tunga, täta skikt som inte är mekaniskt sammankopplade. Gips är bra, men se till att båda lagren är helt täta.

Y
Då är det ljudabsorbtion jag efterstärvar. Isolera kan jag inte lyckas med i detta projekt.

Etiol: Vilket fabrikat var det? Du nämnde 40mm så borde inte varit isovers då de bara har 30mm.
Eller vilken butik handlades det ifrån. Butiker brukar fokusera på enskilda fabrikat.

Hej ..
jag tog vad som fanns på hyllan vid det tillfället , en 30 mm blir inte så stadig, för den har lättare för att vika sig , 40 eller 50 mm står för sig själva med lite spänning mellan golv och tak .. tror det går lika bra med 30 mm det är ändå sammansättningen i skivan som är intressant. Bara den är hårdpressad.. det finns gula plastbrickor som är till för dessa plattor så spika upp dom . du har ju reglar där bakom , finns det papper på ena sidan av skivan så riv bort det och sätt den sidan mot väggen..
Eti..

Y
Nu, några månader senare, så tänkte jag ta tag i detta.

Idag:
Villans yttervägg -> 45x45 -> gips.

Funderar på att göra:
Villans yttervägg -> 45x45 -> gips -> limma 2st 15mm gipsbrandskivor SECURA15 = densitet: 840 kg/m3 per skiva -> just nere vid kompressorn kanske sätta en liten asfaboardskiva.

Osäker; på hur långt ut ifrån maskinen jag behöver sätta skivor. Egentligen tror jag att det blir tyst ifall rören inte längre är monterade på väggen. Kanske inte behöver sätta skivor flera meter ut från pumpen utan kanske räcker med 20-30cm utanför pumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.