Vi har en bärande yttervägg av massiv tegel. Det är ett f.d stall som skall inredas som ett bostadsrum. Vi har tänkt att isolera utsidan, isolering + lockpanel, Insidan blir putsad och målad med kalkfärg.

1. Vad är den bästa lösningen, typ av isolering, luftspalter etc ?

Först måste både insida och utsida putsas om.
2. Har det någon betydelse vilken typ av murbruk vi använder, dvs med cement (fuktspärr) eller kalkbruk utan cement som tillåter fuktvandring ?
Massivt tegel fungerar väl som en fukt-spärr/buffert men fukten kan väl vandra genom fogarna ?

3. Fungerar kalkfärg även som en fuktspärr ?

putsad tegelvägg med lockpanel av trä??? Vad kan det vara bra för?

Min spontana tanke är att ni gör bakvänt även om ni säkert har en tanke med det. Regla upp på insidan, isolera och gipsa, måla och tapetsera.

Nu har jag inte sett huset men generellt så tycker jag att gamla stallbyggnader av tegel är otroligt vackra. Jag är rädd att ni allvarligt försämrar exteriören om ni byter fasad. Tegel är också en väldigt bra fasadtyp - i princip underhållsfri.

Stall och loge är sammanbyggt och har samma tak. Logen är av trä med träpanel och stallet tegel. Med panel på utsidan av stallet blir en "länga" i samma stil.

På insidan vill vi ta fram det handslagna teglet på någon vägg och ha puts på de andra. Gips på insidan skulle förstöra hela karaktären.
Isolering på utsidan borde även innebära att teglet på insidan fungerar som ett värmemagasin och ger ett skönare inomhusklimat.....?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.