Hej, bor i ett bostadsrätts radhus och det har snackats om att det misstänks asbest på vinden. Håller på att reparerar golvet där uppe nu och tänkte kolla om någon tror dom kan se om det är risk att det är asbest det rör sig om.
Det är dels runt ett ventilationrör som går över golvet men verkar också som det är samma material som isolerar hela golvet. Huset är 50-tal så isoleringen är trasig på flera ställen och fibrer tittar ut. Tänker att det ser ut som glasfiber men eftersom rykten cirkulerar i föreningen blir man ändå orolig. Materialet är mjukt men lite "frasigt" när man klämmer på det.
Tacksam för alla svar!
Här är lite bilder:
Det är dels runt ett ventilationrör som går över golvet men verkar också som det är samma material som isolerar hela golvet. Huset är 50-tal så isoleringen är trasig på flera ställen och fibrer tittar ut. Tänker att det ser ut som glasfiber men eftersom rykten cirkulerar i föreningen blir man ändå orolig. Materialet är mjukt men lite "frasigt" när man klämmer på det.
Tacksam för alla svar!
Här är lite bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Det där är Glasull i form av "Glasullit". Således inte asbest. Men det är inte så kul att andas in eller få på sin hud. Så var försiktig när du river i det. Använd gärna mask och skyddshandskar.
Edit: Dock kan det vara asbest i gamla ventilationsrör som normalt gjordes av eternit / asbestcement.
Det där är Glasull i form av "Glasullit". Således inte asbest. Men det är inte så kul att andas in eller få på sin hud. Så var försiktig när du river i det. Använd gärna mask och skyddshandskar.
Edit: Dock kan det vara asbest i gamla ventilationsrör som normalt gjordes av eternit / asbestcement.
Redigerat:
Ja, bara vanlig glasull. Se till att ha ett "riktigt" andningsskydd, halvmask, ex. http://www.bauhaus.se/skyddsmask-basic-pack-sr90-3.html
Den glasullen och dammet där är inget roligt att hosta ut, tro mig, jag har testat på min 70-tals vind...
Den glasullen och dammet där är inget roligt att hosta ut, tro mig, jag har testat på min 70-tals vind...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden