Isolering
prototypen: Naturligtvis dagstidningar från 2016. På min verkstadsvind hittade jag massor med bröllopstelegram.... Protte
tullemannen: Kom att tänka på följande: När man ska isolera "installationsskiktet", som ofta är belamrat med kablage och kontakter är det svårt att få skivorna dikt an. Det bildas ett mellanrum mellan innersta isolerskivan och ångspärren. Hur påverkar det isoleringen, eller påverkar det alls? Blir det köldbrygga? Påverkar det kondens?
Bob_the_builder: Huggan's tip is good, at least if you intend to have wiring inside the walls. You can put the plastic 1/3 into the insulation without risk for condense. If you will have visible cabling, do as you planned (and drew). The plastic in the ceiling is typically attached directly to the beams though.
JKrister: Tack, du har nog helt rätt. Tror det landar i att hyra ut lokalen fram till 24:00 och hoppas att inte allt för många tycker det är ett problem. Även akustiker som optimerar för lokalen gör nog att det hamnar norr om 100, och det är svårt att lägga på en hyresfastighet med 1års kontrakt
klaskarlsson: Uppfattar det som att ni inte köper ett kataloghus, dvs finns ingen tillverkare att ställa krav mot ? Kanske finns ngn bullerforskare elelr liknade vid tex KTH som kan hjälpa dig att räkna på ditt hus? Troligen är inte panel + isolering det svåraste utan fönster tex ? sen framgick det ju i dokumentet du länkade att det finns krav på buller vid uteplats också, men det innebär ju isf
klaskarlsson: Det borde inte spela ngn roll , det är ju bara en duk. I montageanvisningen ser jag iaf inget om vilken sida som skall vara var: http://www.isover.se/sites/isover.se/files/assets/documents/produktblad_vario_xtra.pdf /K
Moomin: Övriga huset gar plast...dock en tunn...huset är ett Moelven från 70 talet... Ventilationen är frånluft/självdrag...
anders07: Jag har tänkt att ge mig på garaget som är helt ingrävt i marken och byggt i hålstens block med gjuten platta på mark och gjutet tak. Bakväggen i garaget är troligen betong och inte hålsten. Funderingen då om jag tänker att jag vill hålla det frostfritt framöver (min. +5 grader) med hjälp av en luft/luftvärmepump... Ska jag isolera med Isodrän (eller Pordrän) eller bara lägga
klaskarlsson: Leta lite på forumet så ser du tips på hur man kan bygga det. Men generellt inifrå och ut: innervägg (gips/spån),ångbroms (eller plast om man kör glasfiber), isolering (jag har 95 mn m i vägg på sommarstugan, >300mm är rekommenderat för permanentboende skulle jag nog säga), vindpapp, luftspalt, panel Tak och golv kör jag 195mm i sommarstugan, (tak på modernt permanentboende är nog
larsbj: Du kommer att få fylla ut. Måttet 1160 kommer från att isoleringen ska passa med ett regelavstånd på 1200mm.
Stefan N: Personligen är jag väldigt skeptiskt till att ha träreglar och isolering över huvud taget i golv på oisolerad platta. Skulle kört EPS-betong istället.
larsbj: Uppvärmningskostnaden beror förstås också på hur taket och golvet är isolerat.
cederbusch: Nej nej, det är ju trots allt isolering, dvs de är relativt luftiga. Inte massivt trä. Du skulle möjligen kunna skruva upp barnens teckningar i dem. :)
Ove Rang: Tack alla, då är jag på det klara hur jag ska gå till väga och förstår även principen med ventilation för isolering. Med önskan om en härlig (bygg)sommar till er alla.
byggarätt: Kolla med hur du kan använda cellulosa och hur cellulosa transporterar fukt
byggarätt: Läs om brandskydd för takfot ... Då luftspalt alltid är en brandrisk...
Resko: Är ganska säker på att gipskivorna är från när utbyggnaden byggdes -69. De verkar va spikade, lägger med en bild från ett ställe i köket där jag tagit bort hela gipsbitar med kakel på. Då kanske det spelar mindre roll om jag kör med en skruvautomat om de redan spikat? Borde kanske blir hyfsat tätt ändå om skruven drar åt gipset mot spont, då hålen blir "inklämda" mellan gips
Karl P: Troligtvis har du inte så mycket ljudabsorption i bjälklaget, i kombination med att övergolv och undertak på ett eller annat sätt är kopplade. Riv upp golvet ner till bjälkarna (om det nu är ett lättbjälklag). Fyll facken med isolering, ska inte packas hårt. Fyllning till ca 75-90% räcker gott. Limma elastomerremsor (typ Sylomer) eller liknande produkt på bjälkarna. Lägg en
sinuslinus: Jag kikade på Isolinas hemsida och jag hittade också bara på finska. Ekologiska byggvaruhuset som säljer linisolering rekommenderar Tyveks vindduk (fast nu verkar de börja sälja ett annat märke) för att den är mer diffusionsöppen än vanliga vinddukar. I ditt fall med 45mm isolering tror jag inte det spelar någon roll.
larsbj: [citat] Och den är alltså en lögn i svensk verklighet, och har bara kommit till av någon glasälskande arkitekt.
thomasx: [citat] Att ha åsikter är en sak, och visst kan vi ha olika. Men du påstod att det är "Mycket som måste stämma", varför kan du då inte utveckla det och berätta om allt som "måste stämma"? Du skriver du har egna erfarenheter, kan du inte berätta om vilka de är, så vi andra får lära av dina erfarenheter också? Vad menar du med "(misstankar)"? Vad menar du med att brandrisken inte
Mirar: Nu (!) har jag öppnat väggen och stoppat in Rockwool. Det blev mycket tystare. Inte helt tyst, men mycket tystare. Jag borde nog stoppat på mer gips och plywood, men det var för mycket jobb den här gången, och resultatet duger helt klart. Lustigt nog var delar av väggen isolerade, med typ 40mm glasfiber (dvs 30mm hålrum). Jag är oklar varför. Plywooden på badrums-sidan hade texten
Torpar-johan: Hej! Håller på att renovera torpet (fr sent 1800-tal) o drog i helgen bort en gamal plastmatta i hallen. För att få bort hela mattan så var jag tvungen att ta bort socklarna och märkte då att mellan trägolvet och väggen är det ett avstånd på ca 5 cm. Så lägger man sig ner på golvet o tittar så ser man brädorna där ytterpanelen sitter spikad i. Är på torpet en del under kalla
Krilleman: Ja du har ju inte många val då inte KV/VV är separerat. Låda, i lämpligt material, över allt är den enda lösningen som det ser ut nu.
sinuslinus: Jag kapade linisolering med Isolinas isoleringssåg och det gick bra. Upp till 125mm har jag kapat. Ser ut som en fogsvans fast utan tänder. Eggen är raspig och river av fibrerna och går att "vässa" med ett par drag med vinkelslipen. http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/659/kapsag
Italiese: Jag tror jag har läst här på bloggen att om man använder ångbroms då ska man använda någon slags cellulosafiber som isolering så att fukten kan vandra genom väggen och inte glasull. Annars är det helt onödig att använda ångbroms. Stämmer det? Dessutom, har jag sett att ångbroms är mycket dyrare. På Hornbach kostar det minst 3 ggr mer en ångspärr. Det som jag undrar nu är om