Isolering
Stesod: Ok Tanken är att inte lägga nytt tak. Om man kör tät konstruktion. Behöver man någon anti mögel grejer i taket då? För det finns väl något sånt.
andersmc: Nej, det är inga speciella problem med asfabord i väggar. Givetvis då att konstruktionen är riktig i övrigt. Däremot har det varit problem med asfabord när det suttit som trossbottenskivor. Där klarar det tydligen inte alltid fuktbelastningen.
camaro1969: oj många svar här :) det uppskattas! eftersom 45mm är den klart dyraste per m3, ca 35% dyrare än 95mm (som är den billigaste) så vill jag helst använda mig av 95mm. så mkt som möjligt. jag kommer köra 95 i väggarna så riskerar jag inte att trycka på vindduken, jag får väl ställa in dem försiktigt så de hellre buktar inåt rummet.. och i golvet blir det nog 95+70mm som blir
johan5588: Jag söker en bygghandel som säljer hydroskopisk lösull i södra dalarna alt norra Västmanland, så jag kan hämta själv. Kanske även finns på webshopar så man får hem säckar med lastbil?
Ancient: Nej, det blir långtifrån hela utrymmet som får golv. :-) Men då tackar jag så mycket, känner mig lugnad.
peternicklas: Kan man inte dela plattan bara genom ett isoleringsskikt, typ stående frigolit? Isolera båda plattorna lika och läggs ner golvvärmeslingor. Kostar väldigt lite att göra nu så slipper du ångra dig senare. Jag isolerade plattan väl men la inga slingor, dumt...
KjellTimell: Det är jag med på; - Vart hittar jag detta i varuhus i Stockholm? :) Det närmsta jag kom var Isolina / linisolering
klaskarlsson: Du bör ju ändå ha ventilation så varför inte behålla dom ? :) /K
Matstj: [quote="anders07, post: 2465423"]Ingen plast, aldrig någonsin, på ouppvärmt eller "kallt" (
sara80: Hej! Vi har ett fritidshus (2 plan, ca 85kvm , byggt 1913) där vi skulle vilja kunna vara året runt. Väggarna består av stående plank, luftspalt och sedan en liggande träpanel. Panelen har tidigare varit täckt av eternitplattor och när vi nu plockade ner dessa upptäckte vi att det saknas panel på en utbyggnad. Vår tanke är att behålla träpanelen isolera den utvändigt och sedan
mikdor: Håller med vore intressant att veta om det finns "bättre" och "sämre" cellplast.
falkn: [citat] Varför det? Jag förstår inte vad skillnaden blir? Men visst kan du isolera lite i kattvindsutrymmet istället. Grundregeln är att plasten ska ligga max 1/3 in i väggen inifrån och detta gäller om väggen är homogen. D.v.s. man ska ha 2/3 av isolering på utsidan av plasten, i din ritning ovan har du 0.
Ilmarinen: Varför är frigolit bättre? Mineralullen kan pressas ihop lite så att den kommer tätt mot rutorna.
Mikael_L: [citat] Men inte någon större risk tror jag, då TS inte besökt forumet sedan ungefär då. :|
huggan: Det man vill undvika med plasten är att varm luft kommer ner och kondenseras mot den kalla luften i källaren. Alltså är det inte för golvets skull utan mer för reglar och undertak/trossbotten som man sätter plast. Vill du bara undvika källardoft räcker det att du sätter vindskyddsduk som låter fukten vandra fritt. Eftersom du kommer ha 15 grader i källaren hela tiden så kommer du
Björn Melander: Om jag förstår det rätt så gäller det rumsavskiljande väggar inomhus. Bäst ljudisolering får du om du har plats för dubbla regelstommar / saxade reglar och gips på utsidan av resp. vägg. Facken fyller du med löst packad isolering, tex Flexibatts el. motsvarande. Om du av utrymmesskäl eller annan anledning inte kan göra detta kan du ändå förbättra enkelväggens ljudisolering. Är
martinch: har funderat lite bara..man skulle kunna ha själva kaminen ett par meter bort..sen nån typ av värmeslinga... kanske varmt vatten eller nått som går runt i slingan... nu svamlar jag nog lite..trött.. en aspekt som jag glömt.. att de inte ska se helt "sjukt ut".. om man bygger ett tält på en bil.. så kommer man få många blickar...om man nu sover över i någon stad någon natt..
Österby: Tack justus och oldboy. PS. Har satt upp fladdermusholkar på gården, så om jag råkar skrämma iväg dem hoppas jag dom inte flyttar alltför långt... 😊 Vill definitivt ha kvar dem.
academia: Namnet på produkten avslöjar en del. "MIN WOOL" som i MINeral WOOL (engelska) = mineralull (svenska)
Huse: Hej. Detta blir mitt första inlägg här på forumet. Jag håller på att renovera mitt hus som är byggt 1976. Just nu håller jag på att riva ut allt i hallen. När jag rivit ut träpanelen i taket ser jag att isoleringen av glasull har mörknat på sina ställen. Nästan överallt där det funnits luftfickor är det mörkt. Runt eldosor, längs elslangarna, närmast reglarna, vid spikhål
Tomture61: Tycker nog att en luftspalt ska finnas med oavsett om det är tak eller väggar det är frågan om.
Tomture61: Själv spikade jag fast 45x22 läkt mot takstolarna ,limmade sedan fast en frigolitremsa 45x45 på mitten av masonit skivorna ,spikade sedan fast skivorna på läkten. Anser att kartong inte håller i ca 40-50 år (när det möjligtvis är dax o byta/renovera taket)
tommib: [citat] Lite som finndjävel sa.....Du får gärna visa varför du har rätt. Med källor. Nobelpris vet jag väl inte men ett par patent borde du kunna få.... Precis som thomasx säger så kommer den procentuella energiförlusten genom väggarna öka, men den absoluta gör det inte om du inte ändrar någon annan parameter (t.ex. innetemp). Om det är dragigt innan kommer det vara det efter
Gallahad: Hur blev det? Vi håller på att gräva ut en grund och ska gjuta platta. Idag har huset panel på utsidan. Jag ska riva av panelen och kolla om träet på korsvirket ser friskt ut. Är det friskt har jag planer på att fixa till det. Eftersom det hade varit trevligt med lite isolering har jag funderingar på att riva bort lerstenen och mura upp en ny vägg med leca eller siporex med en luftspalt
Östgötskan: Hej! Ska isolera loftet på garaget och funderar på att använda färdiga takstolsskivor mellan takstolarna. Har någon erfarenhet av dessa? Är de ett prisvärt alternativ? Om någon kan tipsa mig om vart jag kan hitta dem billigt tar jag tacksamt emot tips!
thomasx: [citat] Jag tänker att du ska tänka så här - Fyller gipsen någon funktion? Om Ja - Vilken? Överväger fördelarna framför nackdelarna? Om Nej - ta bort den. Nackdelarna med gipset är väl just eventuell fuktansamling mellan gips och trä. Det blir en spalt där, och vatten gillar spalter, kapillärkraften suger in vattnet i spalten. Får du ett litet läckage någonstans som gör att
huggan: Ingen fuktspärr och sedan isolering med hygroskopiska egenskaper, dvs tar upp vattenånga. Tex ekofiber. Du kan även läsa om lerklining.
academia: [citat] Möjligen. Går inte att avgöra via bild. Skicka in för analys