1 914 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Organisk isolering i stålkonstruktion ?
Hej !
Jag funderar på att bygga ett isolerat hus av en stor stålram jag har.
kan jag använda organisk isolering (t ex. sellulosa, kutterspån, hampaisolering) ? eller är det risk för fuktbildning från stålet ?
om jag måste ha fuktspärr ? vart ska den sitta ? kan ja ha organisk isolering ändå?
//Emil
Jag funderar på att bygga ett isolerat hus av en stor stålram jag har.
kan jag använda organisk isolering (t ex. sellulosa, kutterspån, hampaisolering) ? eller är det risk för fuktbildning från stålet ?
om jag måste ha fuktspärr ? vart ska den sitta ? kan ja ha organisk isolering ändå?
//Emil
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Jag är inte rikigt med på hur du tänker dig konstruktionen ??
Men stål funkar alldeles utmärkt med olika isoleringsmaterial - det du möjligen tänker på är att stål leder kyla bra och att det finns risk att fuktig luft kondenserar mot stålet inuti isoleringen ?
Detta måste du, oavsett isoleringstyp, se till att bygga bort så att det inte blir en köldbrygga ( istål) rakt ut
/K
Men stål funkar alldeles utmärkt med olika isoleringsmaterial - det du möjligen tänker på är att stål leder kyla bra och att det finns risk att fuktig luft kondenserar mot stålet inuti isoleringen ?
Detta måste du, oavsett isoleringstyp, se till att bygga bort så att det inte blir en köldbrygga ( istål) rakt ut
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Man brukar rekommendera att skippa plastenm i konstruktionen när man inte har permanent uppvärmt.
Och helst då med hygroskopiskt isolering (cellulosa) men om man inte har för tjock isolering så funkar nog även vanlig glasull...
Det har ionte med att fukt "stannar kvar" utan att man i ouppvärmda byggander kan få effekten att uteluften är varmare (och fuktigare) än inne och då kan kondens uppstå på fel sida om plasten.Använder man hygroskopisk isolering så buffrar den förvisso fukt, men den kan ju också andas, och det har inte med den bärande konstruktionen att göra (om man inte bygger helt tokigt och klär in isoleringen i stål - tex genom att ha en container som yttervägg (vet inte hur man gör där)
Men stål eller trä i regelverket torde inte spela ngn roll
/K
Och helst då med hygroskopiskt isolering (cellulosa) men om man inte har för tjock isolering så funkar nog även vanlig glasull...
Det har ionte med att fukt "stannar kvar" utan att man i ouppvärmda byggander kan få effekten att uteluften är varmare (och fuktigare) än inne och då kan kondens uppstå på fel sida om plasten.Använder man hygroskopisk isolering så buffrar den förvisso fukt, men den kan ju också andas, och det har inte med den bärande konstruktionen att göra (om man inte bygger helt tokigt och klär in isoleringen i stål - tex genom att ha en container som yttervägg (vet inte hur man gör där)
Men stål eller trä i regelverket torde inte spela ngn roll
/K
Redigerat:
va bra då ! Tack !
men om jag ska ha frostvakt då jag inte är i stugan, så är det bättre att ha fuktspärr? kan man ha hygroskopisk isolering då?
vad kräver cellulosa (sånt man sprutar in?) av en kunstruktion?
- vindpapp , luftspalt, mus-täthet
?
vad rekommenderas för tjocklek för en 15-20 m2 byggnad?
men om jag ska ha frostvakt då jag inte är i stugan, så är det bättre att ha fuktspärr? kan man ha hygroskopisk isolering då?
vad kräver cellulosa (sånt man sprutar in?) av en kunstruktion?
- vindpapp , luftspalt, mus-täthet
vad rekommenderas för tjocklek för en 15-20 m2 byggnad?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Leta lite på forumet så ser du tips på hur man kan bygga det.
Men generellt inifrå och ut: innervägg (gips/spån),ångbroms (eller plast om man kör glasfiber), isolering (jag har 95 mn m i vägg på sommarstugan, >300mm är rekommenderat för permanentboende skulle jag nog säga), vindpapp, luftspalt, panel
Tak och golv kör jag 195mm i sommarstugan, (tak på modernt permanentboende är nog >400-500 mm)
/K
Men generellt inifrå och ut: innervägg (gips/spån),ångbroms (eller plast om man kör glasfiber), isolering (jag har 95 mn m i vägg på sommarstugan, >300mm är rekommenderat för permanentboende skulle jag nog säga), vindpapp, luftspalt, panel
Tak och golv kör jag 195mm i sommarstugan, (tak på modernt permanentboende är nog >400-500 mm)
/K
Klicka här för att svara