J
jeppeboy1: Har huvud-router inne i huset och en andra router (AP) i garaget dit det har dragits nätverkskabel. Lösningen ger fin täckning i atterfallshuset där gästerna enkelt kan koppla upp sig mot ett eget wifi med separat lösenord etc.
18 svar · 3,7k läst
MathiasS
MathiasS: En ypperlig produkt om jag får säga det själv.....
64 svar · 7,8k läst
·
S
sjoelund: Mediacentral är för mindre installationer där switch och fiberkonverterare och alla kablar får plats i kapslingen. Det låter som om du egentligen vill ha ett 19" rack, typ med dörren bortplockad och ha patchpanel + switch + UDM i rack istället.
6 svar · 661 läst
arneri68
arneri68: Du använder RC med Wireguard? https://community.ui.com/releases/EdgeRouter-3-0-0-rc-9/3b3e6900-c2a3-4202-93a1-18f1c4b9e483
2 svar · 627 läst
A
AndersS: [citat] Stämmer, sedan är det lite skillnad på fukt/vatten med kopparkabel och fiber i duct, även material.
31 svar · 6,6k läst
·
A
Annalog: [citat] Jo den har jag lite koll på. Men det är väl den och någon från TP link sedan är det tunt. Jag hade önskat att Asus hade en 5G router som man sedan kunde koppla på deras mech. Det har jag erfarenhet av och det funkar mycket bra.
2 svar · 1,3k läst
·
arneri68
arneri68: Webb och IPTV fungerar på lika sätt. Videoströmmen packas om till filer (segment) med 6-12 sekunders innehåll. Den taggiga grafen beror på att när ett segment är nerladdat tar 6-12 sekunder minus nerladdningstid tills nästa segment är tillgängligt. Vidare försöker klienten få en videoström som matchar skärmens upplösning. 480p, 720p, 1080p och 2160p är de vanligaste formaten.
31 svar · 2,2k läst
·
K
kjell53: [citat] Jag blev också uppringd av Allente som påstod att tv abonnemanget hade ändrats trots att jag inte har Allente utan Telia. Ren bluff och borde anmälas.
46 svar · 17,9k läst
Norskenbygger
Norskenbygger: [citat] https://www.dustinhome.se/product/5011174248/12u-open-frame-wall-mount-network-rack
11 svar · 7,4k läst
·
tommib
tommib: Billigt vet jag väl inte. Jag kör numera i huvudsak med Scheiders LexCom/Actassi ute i huset och med Deltacos verktygslösa i patchpaneler. Även Kjelle säljer Deltaco, till ett rätt bra pris om man köper många om jag minns rätt. Det är för lite pengar på totalen för att det ska vara värt att strula med svåranslutna/svårjobbade plintar på budgetmärken. Det är billigare i tid,
1 svar · 898 läst
MultiMan
MultiMan: Om inte mobilen är antik så fungerar delning genom mobilen utmärkt, genom en vanlig USB-kabel då. Så brukar jag göra om det är avbrott i det trådade eller andra störningar. Funkat bra med Huawei, Xiaomi och nu flera Google Pixel på raken. iPhone har jag inte provat, men bör väl fungera bra det också. Det enda jag brukar göra är att ställa ner upplösningen på Youtube till 720p
42 svar · 2,5k läst
pacman42
pacman42: [citat] Jag kan göra ett tillägg rörande 5G också: i framtiden så kommer troligen mer resurser att gå till mobilerna på cellkanten. De får nämligen idag mycket lägre bandbredd än de mot mitten av cellen, men det skulle inte behöva vara så - man skulle istället kunna satsa på att jämna ut hastigheten istället för att maximera medelhastigheten i nätet. Idag är näten designade
237 svar · 29,0k läst
·
G
gluecifer: [citat] Som sagt, hon är väldigt gammal, över 100 år och hon har en Doro mobil vilket är det som funkar. Kollade med operatören och det framkom att de hade i vart fall en till felanmälan med samma problem så då känns det lite operatörsbundet, felet.
7 svar · 615 läst
spikplanka
spikplanka: [citat] Prognos: Återställningen görs aldrig utom om någon stämmer nätägaren. Besiktningen visar att allt är okej även om utrustningen skulle brunnit upp. Markägarnas "syn" blir att de får ett meddelande om några månader eller år att det redan är gjort till belåtenhet. (slut på Open Infra "translation") :P
66 svar · 13,1k läst
·
N
Nilssonskan: [citat] Det gick fina fisken! Flyttat bort och flyttat tillbaka! Wi-Fi och TV funkar som vanligt!
25 svar · 5,8k läst
·
J
John Karlsson: På bägge sidorna så finns det urtag för verktyg, tryck in fingrarna där så släpper spärren. Sen drar du hela enheten nedåt, du kommer fortfarande få ett bakstycke på kanske 15x15cm kvar på väggen om jag minns rätt. OM du gör det själv, var otroligt försiktig, det där kräver lite känsla och försiktighet när du kommer åt lösfibern och kan bli kostsamt att laga när det väl
2 svar · 1,8k läst
·
M
Marcus-AA: Om du drar nytt eller gräver skall du ABSOLUT lägga fiber, låt inte någon lura dig till annat. Näst bäst är en PtP-länk tex Ubiquity N5M loco.
43 svar · 6,9k läst
B
Boan: [citat] poäng där, de har helt enkelt insett att de har för låga kickbacks i deras nuvarande avtal med tjänstelverantörerna så de måste öka intäkterna...
400 svar · 54,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Vi har "Telia Öppen Fiber" och vi kan välja mellan följande tv-operatörer: Kalejdo, Telenor Tv, Allente, Telia Tv och Bahnhof TV. Och alla levereras via separata IP-TV-WLANet. Via tjänstedelaren så är IP-TV-WLANet otaggat på specifik port samt taggat på internet-porten så att det går att få in det på det egna LANet. Och ja, man kan välja bara IP-TV och inget internet om man
57 svar · 8,8k läst
·
P
PeMa82: Här finns en liknande tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/fiber-direkt-till-dream-machine-pro.465594/
1 svar · 1,2k läst
F
fribygg: [citat] Tydligen, om familjen vore ägare hade de väl löst problemet på nått sätt vid det här laget.
27 svar · 2,5k läst
N
nmeden: Toppen. Tack för hjälpen!
3 svar · 1,3k läst
·
B
Boan: [citat] haha, så roligt när nybörjarna i fibervärlden kommer och knackar på... :) är man inne i den världen och vet hur det funkar har man ett enormt kunskapsövertag, jag fick utbilda en stackars säljare i 30 min i hur det faktiskt fungerar... för det var just de vanliga argumenten som inte har substans, tackade för det men det ironiska är att jag några månader senare faktiskt bytte
244 svar · 93,8k läst
·
B
Boan: [citat] kruxet var ju att Telia inte bekostade sökband på villatomt förr, eller om entreprenörerna snålade, man fick tjata sig till det.. rätt säker det står i anslutningsavtalet att fastighetsägaren ansvarar för fibern på tomten.
34 svar · 3,3k läst
·
K
kar013: [citat] Köpte en ny router som Telenor sa men funka inte iaf...så bytt operatör igen till 3 och då funkar min gamla router...men väldigt strul med övergången....blir så trött på dessa operatörer 🤬🤬🤬
23 svar · 2,5k läst
·
A
AndersS: Tele2 och Telenor bygger redan gemensamt 4G/5G, är väl snart tio år som de samarbetat, så det är inga problem för Telenor. Precis som för Telia som kört 3G med Tele2 och nu avslutas.
1 svar · 695 läst
F
fusion: [citat] Finns 2 sätt att svetsa, dels med mantellinjerande svets =billigare samt, kärnlinjerad svets=dyrare som ger optimalt resultat. Finns nytt och begagnat utbud för amatörer på Ebay etc https://www.ebay.com/b/Fusion-Splicers-Cleavers/181856/bn_16562814. Sumitomo, Fujikura , Fitel , Inno etc ex på hållbara tillverkare Räkna med att en "kina svets" inte håller länge samt att ingen kan
10 svar · 1,1k läst
·
spikplanka
spikplanka: [citat] Det händer att det blir snett med DHCP och man får göra en snabbinsats för att få rättsida på det.
36 svar · 2,4k läst
·
R
Rolle85: Tack alla
16 svar · 2,1k läst
O
olofh: Jag (som Ts) känner väl att det spårade lite nu men helt ok, 😀jag ställde ju frågan om vilka risker … i trädgården är det en eller ett par kameror samt några Shelly som ska styras. Får väl rikta en kamera på Boden och hålla tummarna 😬 jag kommer dra ut en kabel. Dessutom samförlägga den med elen i ett markörer, vi kan ju öppna tiden igen om ett år och se om jag blivit
29 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.