Hjälper en väldigt gammal bekant med sin IP telefon, Samsung Gigaset 430.
Den hon pratar med hör inte henne.
Hon hör den andre. Det har funkat bra tidigare.
Mikrofonen på telefonen går att slå av och på men det spelar ingen roll om den är på.
Har till och med provat en annan telefon, Gigaset 530 och det är exakt samma problem.
Samtalen kopplar ju upp så det är inte problemet, och jag tycker inte det borde vara strul med Tilginboxen (teleboxen) som sitter ansluten i fiberkonvertern. Eller kan den ge detta symptom?
Bredband2 är operatör.

Någon som varit med om liknande?
Hon har en vanlig mobil som backup men det är kass mottagning, därav denna IP telefon.

Om det det blir samma problem vid byte av telefon så finns problemet i tidigare.
Hur mycket byttes bara den bärbara eller bordsenhet inkl. sladd som den ansluts med till "teleboxen"?
Har ni kopplat bort elen från "teleboxen" och anslutit igen?

A AndersS skrev:
Om det det blir samma problem vid byte av telefon så finns problemet i tidigare.
Hur mycket byttes bara den bärbara eller bordsenhet inkl. sladd som den ansluts med till "teleboxen"?
Har ni kopplat bort elen från "teleboxen" och anslutit igen?
Hennes 430 har en liten bordsenhet för att ladda telefonen, och den går med rj45 in i teleboxen samt till 230V. Jag kopplade bort båda anslutningarna och den 530 jag testade med har en större bordsenhet som väl är dess ”bas” och anslöts med egen rj45 samt 230V. Sen har den en liten enhet för laddning med 230V anslutning.
Jag har alltså provat en helt separat telefon inkl. bordsenheter. Jag startade även om fiberkonverter och teleboxen men felet kvarstår. Det är så skumt att samtalen kopplar men bara ena parten hörs..
Får väl prova byta nätverkskabel mellan teleboxen och fiberkonvertern också. Någon ny telebox har jag inte liggandes att prova med. Finns det lösa att köpa? Annars får jag be Bredband2 skicka ut en annan.

G gluecifer skrev:
Hennes 430 har en liten bordsenhet för att ladda telefonen, och den går med rj45 in i teleboxen samt till 230V. Jag kopplade bort båda anslutningarna och den 530 jag testade med har en större bordsenhet som väl är dess ”bas” och anslöts med egen rj45 samt 230V. Sen har den en liten enhet för laddning med 230V anslutning.
Jag har alltså provat en helt separat telefon inkl. bordsenheter. Jag startade även om fiberkonverter och teleboxen men felet kvarstår. Det är så skumt att samtalen kopplar men bara ena parten hörs..
Får väl prova byta nätverkskabel mellan teleboxen och fiberkonvertern också. Någon ny telebox har jag inte liggandes att prova med. Finns det lösa att köpa? Annars får jag be Bredband2 skicka ut en annan.
Kontakta Bredband2 och felanmäl telefonitjänsten, låter som "teleboxen".

• Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Ja, det låter som ett operatörsproblem. Om du har en hyggligt modern sladdtelefon med rj17 kontakt bör du kunna ansluta den till Routerns teleport och få lika fel.
Troligtvis fel i brandväggsreglerna. Voip-klienten använder olika portar för kommunikation resp transport av röstdata.

ullet
Jag har för mig att jag hade liknande problem för många år sen pga att brandväggen stängde vissa portar för trafik, det gjorde att bara ljud i en riktningen gick igenom.

Om det finns en mobil som kan användas, varför inte bara använda tex Whatsup och ha telefonen kopplad mot Wifi (det verkar finnas fiber?)?

MathiasS MathiasS skrev:
Om det finns en mobil som kan användas, varför inte bara använda tex Whatsup och ha telefonen kopplad mot Wifi (det verkar finnas fiber?)?
Som sagt, hon är väldigt gammal, över 100 år och hon har en Doro mobil vilket är det som funkar.
Kollade med operatören och det framkom att de hade i vart fall en till felanmälan med samma problem så då känns det lite operatörsbundet, felet.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.