Har en CTS HES-3106 fiberkonverter jag överväger att flytta några meter längs samma vägg.
Kan jag lossa den blåa kontakten som går in i boxen riskfritt?
Eller är det känslig fiberoptik där?
Se bilder
Tacksam för svar! 😀
Kan jag lossa den blåa kontakten som går in i boxen riskfritt?
Eller är det känslig fiberoptik där?
Se bilder
Tacksam för svar! 😀
Bästa svaret
Det är fiberoptik, men eftersom det är en patchkabel innebär det ingen katastrof om man tabbar sig. Lossa på den och var noga med att inte vidröra änden. Ska du förlänga med en längre patchkabel följer det med en gummiplopp som skydd för den nya, och då skyddar den tills du sätter dit den nya kabeln. Du vill heller inte ha in damm i ctsen. Ska du bara linda upp slinget så aktar du som sagt änden och ansluter den igen sedan. Du har väl ett fiberuttag i hallen eller liknande med andra änden av kabeln? Patchkabel är billigt, medan blåsfiber och arbete med detta, svetsning etc är dyrt, så att så länge du endast rör utrustning efter fiberuttaget är du safe.
Redigerat:
Tack för ditt svar. Det gjorde så att jag vågade. Nu är det flyttat. Jag var mycket noga att skydda kabeln och dess optiska kontakt.
Bilderna visar när den kommer på sin nya plats. Just nu sitter inte antennförstärkaren och antennkablarna som de skall. Håller på att renovera där detta sitter monterat.
Med vänlig hälsning, Matti
Bilderna visar när den kommer på sin nya plats. Just nu sitter inte antennförstärkaren och antennkablarna som de skall. Håller på att renovera där detta sitter monterat.
Finemang!M Mattixx skrev:Tack för ditt svar. Det gjorde så att jag vågade. Nu är det flyttat. Jag var mycket noga att skydda kabeln och dess optiska kontakt.
Klicka här för att svara