En av de stora bidragen till latens på trådlöst är bitfel, detta hanterar man genom att dels ha felrättande koder, dels genom att ha omsändningar. Bägge dessa driver latenser.

Starlink försöker få till laser överföring i rymden, bland annat för att minska detta problem. Satellit-jord är då den svagaste länken för latensen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Hur länge kan man räkna med att utrustningen är gångbar?
Ingen aning. Nu är det ju tredje generationens platta som saknar motor. Men det finns troligtvis folk som kör första versionen fortfarande och bara nördar som uppgraderar.

Den första var rund, den andra var fyrkantig men rundad nedtill och denna är platt.
Finns tre versioner av den platta. En extra stor, en vanlig och sen mini.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Skärmbild på mätning (Speedtest) på starlink.
Uppmätt via wifi, unifi acesspunkt U6 Lite
[bild]
Detta är inte särskilt bra siffror, inget jag skulle byta bort vanligt 4G mot idag.

H Harald Blåtumme skrev:
Detta är inte särskilt bra siffror, inget jag skulle byta bort vanligt 4G mot idag.
Med nuvarande prisnivåer finns det ju ingen anledning att överväga starlink där det finns mobiltäckning och det är nog ingen galen gissning att det så kommer förbli.

Där det inte finns fiber använder man mobilnätet och där det inte finns ett mobilnät använder man starlink, eller brevduva.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Läste nått om att han har ansökt om att få ha Starlinksatelliterna närmare jorden för att få till det bättre (specifikt vad minns jag inte)
Vem äger rymden, vem ansöker man hos?

D Dilato skrev:
Vem äger rymden, vem ansöker man hos?
Gissar att det spelar roll vart man har kontoret + vill fortsätta få uppdrag av Nasa mm. mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.