10 865 läst ·
46 svar
11k läst
46 svar
IP only vs Open Infra?
Frågan blir ju här många gånger när det bedöms färdigt och av vem. Om de flesta som tecknat intresse är anslutna till en fungerande fiber så får de sina pengar. De gräver ju många gånger utan att ha fått bidrag för det. Och bidragen kanske inte påverkas av att fiberdukten här och var ligger öppet på marken och några privata vägar är söndergrävda.SågspånPappspikEternit skrev:
Det slutade med att det blev Global connect för min del, alltså före detta IP only.SågspånPappspikEternit skrev:
@EPG , hur har det gått för dig?
Det verkar inte som om länsstyrelsen i Kalmar har hävt Open Infras grävförbud än, och den information som kommer på mail från OI är samma generiska mumbo-jumbo som tidigare. Tror t o m att de senaste utskicken är exakt likalydande och handlar om diskussioner med markägare om tillstånd.
Tillägg: länk till SR P4 Kalmar idag, [länk]
Grävde in slangen in i huset gjorde jag redan 2022 i samband med att det ändå var uppgrävt för kommunalt VA, då visste jag dock inte vilken leverantör det skulle bli än. Sedan förra våren någon gång så drog sig Open infra ur och i samband med det så drog Global connect in slangen till fibern (inuti min nedgrävda markslang) och det kom även en elektriker och monterade upp fibermottagaren. Dock låg slangarna onedgrävda ett par hundra meter bort och låg så i säkert 1,5 år eller något sådant. Sedan dröjde det ända till tidigt denna hösten innan de kom hit igen, först för att gräva färdigt (och lite av det löste de genom att dra luftledningar) och nån vecka senare för att blåsa in fibern samt koppla in allt inne i min källare så det blev klart.
Idag när jag kollade min inkorg så hade jag fått ett meddelande från GC om att fibern var inkopplad och mycket riktigt så när jag kollade i källaren så var nu "WAN"-LEDen tänd så nu är det bara att konfigurera upp routern/brandväggen, välja ISP samt invänta fakturan.
Redigerat:
Klicka här för att svara