Byggahus.se
Jag har köpt ett hus och ska ordna med internet. När jag söker på vår adress hittar jag inga leverantörer och blir presenterad mobilt bredband som lösning. Jag har en mediaomvandlare och kan konstatera att det finns en fiberkabel indragen och inkopplad till den, så fiber finns. Jag har pratat med Telias support och dom kan endast konstatera att dom inte ser en koppling/signal till huset.

Har någon varit med om något liknande? Ska tilläggas att det är ett dödsbo och där internet kan ha varit avstängt 6 - 12 månader.
 
Vad händer om du kopplar en nätverkskabel direkt in i mediaomvandlaren och till din dator?

Får du någon ip adress ?
 
P pennybridge skrev:
Vad händer om du kopplar en nätverkskabel direkt in i mediaomvandlaren och till din dator?

Får du någon ip adress ?
ja det är förstås första steget. Jag får tillträde till huset idag och kommer prova detta i eftermiddag.
 
T
Fiber är ju inget som bara uppstår spontant så någon har ju dragit in fibern... ;)
Är det ett kommunalt nät där du bor eller finns det en förening i området som har dragit in fibern som kan ha avtal med lite olika leverantörer?
Om det är kommunalt nät (stadsnät) så borde kommunens hemsida kunna länka vidare till den organisation som sköter det. Är det en fiberförening så borde det finnas en styrelse som kan hjälpa till.
Du kanske kan fråga en granne som bott där ett tag som vet om inte mäklaren eller de efterlevande vet.
Dödsboet måste ju också veta vilken leverantör det varit från början, även om det avtalet är uppsagt.
 
Som sagt arvingar eller grannar borde kunna ge besked.
 
Enklast är väl att fråga någon granne vilket bolag som har byggt fibernätet i området?
 
koppla in datorn i mediaomvandlaren så bör där komma upp en portal där det går att beställa
 
Jag har hört med leverantören av fiber och det verkar enligt dom som att det inte varit aktivt senaste året och ska därför åter driftsättas.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
Vad bra, då löser det sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.