Bor i radhus med vansinnigt fula Comhem-dosor i nästan varenda rum. I ett av rummen som nu ska målas hade tidigare ägaren skruvat ner själva plastdelen av dosan och kvar var fästet i väggen. Nu tog jag bort även det och tänkte täcka med ett doslock.
Men behöver jag göra något åt ändarna på själva kabeln?

Vi använder inte det här på något sätt och är säker på att ingen annan i längan gör det heller för för ca 2 månader sen skruvade jag bort en förgreningsdosa eller nått för detta och ingen har sagt ett knyst. Dock när jag pratade med samfälligheten ville de att man ska ha kvar dosor och kablar.

• Två exponerade kablar sticker ut från ett hål i en vägg, där plastdelen av en Comhem-dosa har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Det tar ju endast typ 1 minut att vira lite eltejp (eller liknande) runt ändarna, så jag skulle absolut göra det så vet jag att det inte är mina sladdar som är orsakt till ev framtida strul på föreningens koaxkablar.
Högst troligt spelar det nog ingen roll, men 1 minut kan det vara värt för att inte behöva fundera på det i framtiden :)

• Gilla
a.efternamn och 1 till
  • Laddar…
Urbota
A a.efternamn skrev:
Bor i radhus med vansinnigt fula Comhem-dosor i nästan varenda rum. I ett av rummen som nu ska målas hade tidigare ägaren skruvat ner själva plastdelen av dosan och kvar var fästet i väggen. Nu tog jag bort även det och tänkte täcka med ett doslock.
Men behöver jag göra något åt ändarna på själva kabeln?

Vi använder inte det här på något sätt och är säker på att ingen annan i längan gör det heller för för ca 2 månader sen skruvade jag bort en förgreningsdosa eller nått för detta och ingen har sagt ett knyst. Dock när jag pratade med samfälligheten ville de att man ska ha kvar dosor och kablar.
Jag förutsätter att anläggningen för kabel-tv tillhör en gemensamhetsanläggning, dvs en samfällighet.

Även om inte kablarna används så krävs att medlemmarna fattar ett gemensamt beslut om vad man ska göra med sin gemensamma egendom. Att medlemmarna fattar beslut var och en för sig eller att den nuvarande styrelsen gör det är bara sämst. Men i frånvaro av stämmobeslut så blir det lätt så.

Så till just ditt fall.
  • I normala fall sträcker sig samfälligheten endast till bostadens första uttag, dvs där signalen kommer in. Men jag vet ju inte så det är något att kolla upp.
  • OM det forfarande finns signal i tv-nätet som används av någon ska man lämna detta första uttag helt orört. I annat fall kan man försvaga eller kortsluta resten av nätet. Övriga uttag i huset tillhör oftast fastigheten och dessa gör man i så fall vad man vill med.
  • Att isolera kabeländar som inte används är en god praktik. Man måste tänka på att huset kommer att leva längre än en själv. Att öppna en vägg och hitta oisolerade kabeländar som man inte vet vart de går är inte kul. Så lägg en minut på lite eltejp som Mats-S skriver.
//Urbota

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.