Hej!
Vi bor i ett gammalt timrat hus ute på landet. Nu har alla barn flyttat upp till övervåningen och då vill jag har bästa möjliga wifi där.
Nere i hallen kommer vårt fiber in. Visst är det då där man ska placera sin snabbaste/bästa router (asus rt-ax86u pro)? För att sedan ha en brygga på övervåningen (med asus rt-ax58u)? Kan inte dra sladd till övervåningen utan det får förlängas med annan router.
Jag tänker att ska vara så att den starkaste routern är först, men ville bara kolla av att jag tänker rätt.

tack

• Gilla
  • Wow
Peter Carlén och 3 till
  • Laddar…
Spelar inte så stor roll för jag gissar att det inte är så mycket intern trafik. Mot internet kommer det bli begränsat av den svagaste länken, som antingen kommer vara fiberlinan eller wifi kapaciteten.

Men se till att stänga av router funktionen av den på övervåningen så den bara agerar som switch och accesspunkt.

Edit:
Kan vara så att den kraftigare kanske bör sättas på övervåningen om den har bättre MU-MIMO.

• Gilla
LundaClabbeN
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Spelar inte så stor roll för jag gissar att det inte är så mycket intern trafik. Mot internet kommer det bli begränsat av den svagaste länken, som antingen kommer vara fiberlinan eller wifi kapaciteten.

Men se till att stänga av router funktionen av den på övervåningen så den bara agerar som switch och accesspunkt.
okej, tänkte att den bästa skulle vara först och skjuta ut signaler till de andra som förlänger och tar det vidare. Men den andra routern blir alltså en brygga eller vad det kallas.

M Majep skrev:
okej, tänkte att den bästa skulle vara först och skjuta ut signaler till de andra som förlänger och tar det vidare. Men den andra routern blir alltså en brygga eller vad det kallas.
Det skulle fungera som en wifi brygga mellan de två routrarna. Båda kommer behöva processa trafiken och dirigera den vidare till nästa punkt i kommunikationskedjan, inåt mot enheter eller utåt på nätet.

• Gilla
Calle28 och 1 till
  • Laddar…
Ska tilläggas att jag inte vet om dina två mackapärer kan brygga wifi mellan sig. Jag bara förutsätter att de kan det eftersom du skrev som du gjorde.

Se också min edit på mitt första inlägg om MU-MIMO. (Multi User - Multiple Input, Multiple Output)

A Anaii skrev:
Ska tilläggas att jag inte vet om dina två mackapärer kan brygga wifi mellan sig. Jag bara förutsätter att de kan det eftersom du skrev som du gjorde.

Se också min edit på mitt första inlägg om MU-MIMO. (Multi User - Multiple Input, Multiple Output)
okej, nu är vi utom min tekniska förståelse :D
det gäller asus rt-ax86u pro och asus rt-ax58u. det är de två jag har, vara ax86u ska vara bättre. men det där MU-MIMO har jag aldrig hört talas om...

MU-MIMO är helt enkelt hur bra den är på att hantera simultana användare på wifi. Det är en blandning mjukvara av hårdvara som tex hur många wifi antenner den har.

• Gilla
Majep
  • Laddar…
M Majep skrev:
Kan inte dra sladd till övervåningen utan det får förlängas med annan router.
Jag tycker du ska börja med att ifrågasätta ditt eget påstående här. Klart det går att dra sladd. Dra sladd!

Du har säkert ett antennuttag någonstans du kan använda till nätverk alt så skaffar du dig en lång borr.

• Gilla
mowgli63 och 19 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker du ska börja med att ifrågasätta ditt eget påstående här. Klart det går att dra sladd. Dra sladd!

Du har säkert ett antennuttag någonstans du kan använda till nätverk alt så skaffar du dig en lång borr.
förstod att denna kommentar skulle komma.
KAN dra sladd, ja det kan jag. Vi bor i ett hus från slutet av 1800-talet och har fina gamla tapeter, fina detaljer här och var. Att borra för ethernet och börja dra samt borra i plankgolv eller annat kommer inte att ske. hoppas du kan acceptera att jag inte kommer göra det.
antennuttag finns ej.

• Gilla
Arnen och 2 till
  • Laddar…
M Majep skrev:
förstod att denna kommentar skulle komma.
KAN dra sladd, ja det kan jag. Vi bor i ett hus från slutet av 1800-talet och har fina gamla tapeter, fina detaljer här och var. Att borra för ethernet och börja dra samt borra i plankgolv eller annat kommer inte att ske. hoppas du kan acceptera att jag inte kommer göra det.
Du bestämmer förstås helt själv vad du gör. Min poäng är nog att det nästan helt säkert går att ta sig fram utan att göra synlig åverkan när det handlar om ett så gammalt hus.

• Gilla
Nissens och 9 till
  • Laddar…
M Majep skrev:
tack. jag har försökt hitta nån info om det... men du kanske får nån klarhet i det här, om du skulle ha möjlighet att kika för att hjälpa mig:

[länk]

tack så mycket!
Skrollar längst ner under wireless. Pro modellen specificerar MU-MIMO vilket den andra inte gör. Jag skulle nog sätta sämre mot internetsidan som AIMesh router och den bättre pro modellen på övervåningen som AIMesh Node.

Testa. I värsta fall får du byta plats på dem. Eller dra en sladd om prestandan inte räcker.

• Gilla
pdov och 3 till
  • Laddar…
ja vi är alla olika. att borra sig ingeom gamla rejäla fina material för att dra en sladd skulle aldrig falla mig in. men tur att det finns trådlösa lösningar, vilket då är det som efterfrågas i tråden jag gjort.
har du nån input kring det? den egentliga frågeställningen alltså.

A Anaii skrev:
Skrollar längst ner under wireless. Pro modellen specificerar MU-MIMO vilket den andra inte gör. Jag skulle nog sätta sämre mot internetsidan som AIMesh router och den bättre pro modellen på övervåningen som AIMesh Node.

Testa. I värsta fall får du byta plats på dem. Eller dra en sladd om prestandan inte räcker.
tack för hjälpen

M Majep skrev:
den egentliga frågeställningen alltså.
Jag tolkade dig som att den egentliga frågeställningen är "då vill jag har bästa möjliga wifi där". 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.