Fler som fått detta meddelande från Bahnhof?

Betalade 319 kr i månaden förra året, höjdes i januari till 389, och nu i juli till 449 kr. Nästan 50 % i höjning på mindre än ett år.

År 2022 redovisar de cirka 1,5 miljard i kostnader. Förväntas dessa blåsas upp med så pass mycket som 50 % så skulle det innebära 2,3 miljarder i årskostnader, då förstår jag att man överför kostnaden till kunden . Utan att vara insatt i bolaget så tror jag knappast att kostnaderna på grund av leverantörshöjningar växer med omkring 800 miljoner, så det verkar för mig som att de höjer bara för de kan - med en dålig förklaring som argument, för den som skrapar lite på ytan och förstår att höjningen är helt oproportionerlig.

Telenor erbjuder samma avtal för 329 kr/månaden - blir att byta för egen del, av principskäl.

Ett brev som informerar om en prishöjning på bredband till 449 kr/mån från och med juli 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Arg
  • Haha
P-KAR och 13 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
nu i juli till 449 kr. [/ATTACH]
Exakt vad får du för det?

Jag "omtecknade" precis fiber till sommarstugan och betalar 89 kr/månad.

Fakturadetaljer för bredbandstjänst, 100/100 Mbit/s, ingen bindningstid, aktivering önskas 2023-05-10, månadskostnad 89 kr.

Sen tillkommer dessutom 250 kronor/månad till fiberägaren... Bahnhof som tjänsteleverantör är dock faktiskt billigare än förra året då de tog 119 kronor/månad:

En fakturadel för bredbandstjänst, 100/100 Mbit/s, startdatum och pris per månad angivet.

Alfredo Alfredo skrev:
Exakt vad får du för det?

Jag "omtecknade" precis fiber till sommarstugan och betalar 89 kr/månad.

[bild]

Sen tillkommer dessutom 250 kronor/månad till fiberägaren... Bahnhof som tjänsteleverantör är dock faktiskt billigare än förra året då de tog 119 kronor/månad:

[bild]
Får inte skit för det, samma produkt men mycket dyrare...

Nu är det ju inte Bahnhof som är orsaken till höjningen utan det är fiberägaren Zitius som höjer kostnaden för leverans. Du är väl kund i Zitius öppna nät så troligen får alla tjänsteleverantörer samma höjning så det hjälper föga att byta tjänsteleverantör.

• Gilla
  • Haha
tolander och 20 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Får inte skit för det, samma produkt men mycket dyrare...
Men köper du 10/10, 1000/1000 eller något annat? Svårt att ha någon åsikt om priset då jag inte ser att det framgår vad du köper.

Och undrar du bara om "Fler som fått detta meddelande från Bahnhof?" så kan jag nästan garanterat säga att du med största säkerhet inte är ensam.

• Gilla
Chrille1949 och 5 till
  • Laddar…
Vi har 100/100.

• Gilla
Kroole
  • Laddar…
Vi fick det igår - det skylls på Zitius. Frågan är hur mycket Zitius har höjd. Känns som smyghöjning från nätägaren. Vad har blivit dyrare med 60% sedan de kopplade in oss för 5 år sedan....?

PS. Zitius vill inte svara på frågor utan hänvisar till bredbandsleverantör.

• Gilla
  • Arg
StefanCalmar och 6 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Vi har 100/100.
För det betalar vi som sagt totalt 339 kronor/månad med Bahnhof som tjänsteleverantör. Om en dryg hundring mer är dyrt eller inom normal "marknadsvariation" låter jag vara osagt.

• Gilla
Pontusullvan
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu är det ju inte Bahnhof som är orsaken till höjningen utan det är fiberägaren Zitius som höjer kostnaden för leverans. Du är väl kund i Zitius öppna nät så troligen får alla tjänsteleverantörer samma höjning så det hjälper föga att byta tjänsteleverantör.
De höjer mot kund med 50 % på inte ens ett år. Med motiveringen att deras leverantör höjt sina priser, så de överför dessa kostnader till kunden. Jag har inte insikt i deras produktmix och olika segment men övergripande sett, så har Bahnhof 1,5 miljard i kostnader (2022). Om deras kostnadsmassa ska öka motsvarande 50 % så innebär det 2,3 miljarder per år. De menar alltså att deras leverantörshöjningar är så pass stora som 800 miljoner kronor, och att de behöver överföra detta till kunderna. Köper inte det.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
korlins och 5 till
  • Laddar…
Jag har Bahnhof via Telias öppna fiber, där har Bahnhof höjt av liknande anledningar, men där pratar vi 2x20kr eller liknande.
Valde att byta till Bahnhofs villafiber och går från 100/100 till 1000/1000 och sänker månadsavgiften någon tjuga.

• Gilla
Tibb och 4 till
  • Laddar…
C
M Mjolnir skrev:
övergripande sett, så har Bahnhof 1,5 miljard i kostnader (2022). Om deras kostnadsmassa ska öka motsvarande 50 % så innebär det 2,3 miljarder per år. De menar alltså att deras leverantörshöjningar är så pass stora som 800 miljoner kronor, och att de behöver överföra detta till kunderna. Köper inte det.
Bahnhof pysslar nog med lite annat också än att leverera bredbandstjänster i Zitius nät, så så kan du inte räkna.

• Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Bahnhof pysslar nog med lite annat än att leverera bredbandstjänster i Zitius nät, så så kan du inte räkna.
Du har rätt, som sagt så har jag 0 insyn i deras produktmix och segment men man kan även ta hem en viss kostnad via andra segment som inte är lika hårt drabbade för jämnare höjningar över sitt utbud.

• Gilla
joel8080 och 1 till
  • Laddar…
Är ju fiberägaren som antagligen har dåligt med ekonomin så den måste höja rejält för att betala räntan på lån och elkostnader osv,

jag har tur (än så länge) min fiber ägare är en fiberförening som inte är vinstdrivande och fick massor av bidrag i början av fiberboomen vilket gör att vi betalar ca 86kr i mån och sen tjänsteleverantörn via net a seside varbergs energi som är kommunalt bolag, så avgifterna blir inte mer höjda än nödvändigt

• Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
De höjer mot kund med 50 % på inte ens ett år.
Det är säkert sant, men bara där leverantören är Zitius (Telia Öppen Fiber).
https://cornucopia.se/2021/12/icke-inflationen-bahnhof-hojer/

Jag har inte fått någon höjning för här ägs fibern av det lokala elverket och betalas separat.
Här finns inte lägre hastighet än 250/250 att beställa vilket kostar 399 hos Bahnhof (plus månadsavgift fiber).

• Gilla
Laura1205 och 2 till
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Är ju fiberägaren som antagligen har dåligt med ekonomin så den måste höja rejält för att betala räntan på lån och elkostnader osv,

jag har tur (än så länge) min fiber ägare är en fiberförening som inte är vinstdrivande och fick massor av bidrag i början av fiberboomen vilket gör att vi betalar ca 86kr i mån och sen tjänsteleverantörn via net a seside varbergs energi som är kommunalt bolag, så avgifterna blir inte mer höjda än nödvändigt
Håller i stort med. Men att zitius skulle behöva höja med 150 kr/månad per hushåll under 18 månader för att elen eller räntan är dyr - då hade de räknat bort sig redan innan de grävde fiber.

• Gilla
  • Wow
Ställborn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.