85 481 läst ·
491 svar
85k läst
491 svar
Bahnhof - Höjer avgifter - IGEN
Vad har du fått för pris av telia? I sommarstugan är vi en fiberförening som äger svartfibern och där fick vi gruppavtal 250/250 för ca200:-/mån eller 250/250+18 tvkanaler för 269:-/mån. Låst pris i 5år som inte indexuppräknar.J jliljeha skrev:
Nja, som nätägare får du ett inköpspris, sen måste du såklart lägga på för att täcka dina nätägarkostnader. Dessa brukar dock vara mycket låga i en BRF…. Sen krånglar en del med att ha näthyra även på kollektiva men det komplicerar mest det hela.M Marcus-AA skrev:
Nej, det är inte så det fungerar för de flesta fiberförenngar, och det var priset i en sådan som du kommenterade. Eftersom det är krav på att medlemmarna kan välja GA eller öppet nät finns alltid en KO med i upphandlingen även om det numera oftast är samma som GA-leverantören. Därför blir ersättningsmodellen mer komplex. Nätägaren skall ha hyra oavsett om anslutningen har GA eller inte. För GA blir det sanna priset GA-priset minus näthyran.B Boan skrev:
/M
Fråga: säger du här att en brf har lagkrav på sig att tillhandahålla ett öppet nät där medlemmarna kan välja tjänsteleverantör?M Marcus-AA skrev:Nej, det är inte så det fungerar för de flesta fiberförenngar, och det var priset i en sådan som du kommenterade. Eftersom det är krav på att medlemmarna kan välja GA eller öppet nät finns alltid en KO med i upphandlingen även om det numera oftast är samma som GA-leverantören. Därför blir ersättningsmodellen mer komplex. Nätägaren skall ha hyra oavsett om anslutningen har GA eller inte. För GA blir det sanna priset GA-priset minus näthyran.
/M
Nej, men för fiberförening (som erhållit bredbandsstöd, genom villlkoren för det stödet), finns sådant krav, till skillnad från BRF där styrelsen kan besluta för alla, även de som eg vill ha ngn annan operatör. Därför blir ersättningsmodellen också annorlunda.MathiasS skrev:
/M
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 354 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 354 inlägg
Vi skaffade likadant i den BRF jag satt med i förr! BH hade switchar i källaren dit deras fiber gick och sedan hade vi cat5 ut i lägenheterna. Ca 60 lägenheter per hus och tre hus. Band oss på 2 eller 3 år för ca 60 kr/månaden ex moms och då fick vi alla en gratis router (som jag kunde tycka var onödigt men många andra uppskattade det).andrenilsgustaf skrev:
Då det ”bara” kostade 60kr/månaden så inkluderade vi det i avgiften (utan att höja) och jag gick således från en bredbandskostnad på 400kr/månad till 0 kr.
Enda gnället som var var någon som tyckte det var dåligt att tvn från Comhem försvann (det gjorde den dock inte men då vårt bredband var ”gratis” ville inte han betala för tv) och någon som tyckte vi berövade hans valfrihet, även om hans val var mycket dyrare. Ja man kan inte göra alla nöjda!
Lite av rörigheten i trådar om fiber, bredband, etc, när priser börjar jämföras utifrån så olika förutsättningar där enbart kostnad/pris anges. Tar man det exemplet med brf, tre hus och 60 lägenheter med ett trådat ethernet som "accessnät" och sedan en landsbygdsanslutning med egen fiber sista kilometern......Ossian K Olsson skrev:
Vi skaffade likadant i den BRF jag satt med i förr! BH hade switchar i källaren dit deras fiber gick och sedan hade vi cat5 ut i lägenheterna. Ca 60 lägenheter per hus och tre hus. Band oss på 2 eller 3 år för ca 60 kr/månaden ex moms och då fick vi alla en gratis router (som jag kunde tycka var onödigt men många andra uppskattade det).
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 354 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 354 inlägg
Det är därför jag är så noga med att skriva med förutsättningarna för de är viktiga för just bredbandspriser!A AndersS skrev:Lite av rörigheten i trådar om fiber, bredband, etc, när priser börjar jämföras utifrån så olika förutsättningar där enbart kostnad/pris anges. Tar man det exemplet med brf, tre hus och 60 lägenheter med ett trådat ethernet som "accessnät" och sedan en landsbygdsanslutning med egen fiber sista kilometern......
Precis som förutsättningarna i en villa skiljer sig om man betalt hela installationen när man installerade det eller om det skulle betalas med en månadskostnad över flera flera år!
Hemma i villan nu har jag en avbetald fiberanslutning och 8 januari startar Bahnhof upp 1000/1000 för ca 400 kr i månaden över en 24 månaders period!
Är väl ett bra pris, jag betalar utan problem det och även samma summa för 100/100 utifrån behov och nytta jag har av fibern. Idag är hastighet bara ett marknadsparameter för privatsegmentet och mera för införsäljning, t.ex. "vi dubblar hastighet till samma pris" som låter bra och kostar inget för tjänsteleverantören utifrån att det kapacitetsmässigt knappast påverkar bara lite högre hastighet på "bitarna" som skickas.Ossian K Olsson skrev:
Nej, det stämmer inte, det är såhär som Telia gjort på många men stämmer inte alls. Och kravet på öppet nät finns inte i fiberföreningar efter viss tid från vissa stödpengar. Och det har varit många som är kreativa på "öppet" fronten. Det går väldigt bra att förhandla näthyra separat för de som ska ligga på "öppet", sen förhandlar man om inköpspris på de kollektiva, då kan man själv styra påslaget.M Marcus-AA skrev:Nej, det är inte så det fungerar för de flesta fiberförenngar, och det var priset i en sådan som du kommenterade. Eftersom det är krav på att medlemmarna kan välja GA eller öppet nät finns alltid en KO med i upphandlingen även om det numera oftast är samma som GA-leverantören. Därför blir ersättningsmodellen mer komplex. Nätägaren skall ha hyra oavsett om anslutningen har GA eller inte. För GA blir det sanna priset GA-priset minus näthyran.
/M
Sen kan man ju välja att hålla det neutralt och ha samma marginal på båda alternativen.
Allt är förhandlingsbart, och då kostnaderna varierar beroende på förutsättningar.
Klicka här för att svara