Hej, jag vill dra en fast nätverkskabel till en stationär dator. Kan jag sätta in en switch före acesspunkten och mata min stationära dator från den och samtidigt låta accesspunkten få en nätverkskabel från switchern för sig själv?

TP-link Omada EAP610 Wifi 6 accesspunkt med vit rund design och LED-indikator, används för trådlöst nätverk med stöd för PoE och Mu-mimo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2-portars Gigabit Ethernet-nätverksswitch, vit med två RJ45-portar, visas på produktsida med specifikationer och pris.

Mina TP-link M9 accessburkar har ethernetportar så man även kan ha trådat tillsammans med wifi.
Har du kollat om det finns på dina?

Det går jättebra, men dator och accesspunkt delar på bandbredden i matninglinan till switch. Troligtvis kommer det inte märkas i hastighet för användare annat än vid mätning av bandbredd vid full last på bägge. Så tekniskt är det delad bandbredd, men praktiskt märks det inte.

Ok tack

Absolut. Det är inget problem att placera en switch där.
(Även om jag själv nog hade valt en med fler portar)

Jag håller på och sätter upp ett Omada nätverk också, då jag skrotar ut äldre ASUS router med accesspunkt er (har varit instabilt och kräver hård omstart ibland).

Köpte en tp link switch och monterade innan accesspunkt. Funkade perfekt, tack!

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Jag ropade hej för tidigt. Datorerna som är trådade mot switchen funkar bra men min accesspunkt funkar inte längre sedan jag kopplade en nätverkskabel mellan switch och accesspunkt (wifit syns men mobiler osv kan inte koppla upp sig mot wifit). Måste man nollställa allt?

Unikt namn
Kan du beskriva eller rita upp hur allt är inkopplat?

Inkommande internet, router m.m.

Nätverksdiagram på rutat papper visar anslutningar mellan modem, router, switch, accesspunkt och dator.
Skapa konto

Din AP kan få ström via PoE, hur har du kopplat in den?

Jag har köpt denna switch, också den en tp link
Förpackning med TP-Link 5-portars Gigabit Desktop Switch TL-SG105, Business Solution.
Skapa konto
TP-Link 5-Port Gigabit Desktop Switch-förpackning med nätverksdiagram och produktspecifikationer.
Skapa konto

Purre
Du får ingen ström till AP:n genom den switchen eftersom den inte har POE. Vet inte heller vad APn säger angående strömmatning.

AP har en egen strömkabel till ett vägguttag och switchen har en egen strömkabel till ett uttag.
Jag hittar wifit men inga enheter kan koppla upp sig mot det sen jag satte in switchen före..

Kan du ta en bild på inkopplingen i AP och switch?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.