Hej.

Jag och grannen har planer på att bredda våra garageuppfarter.
För grannens del är det ett kabelslåp för fasta telefonen som kommer hamna i konflikt vid ev breddning.
Antagligen är det inte ens i bruk längre.

Efter googlat lite så ser man att telia/skanova prioriterat att ta ner stolpar, men kommer man även ta bort kabelskåpen, eller är det något man får bekosta själv?

R Rappen88 skrev:
Hej.

Jag och grannen har planer på att bredda våra garageuppfarter.
För grannens del är det ett kabelslåp för fasta telefonen som kommer hamna i konflikt vid ev breddning.
Antagligen är det inte ens i bruk längre.

Efter googlat lite så ser man att telia/skanova prioriterat att ta ner stolpar, men kommer man även ta bort kabelskåpen, eller är det något man får bekosta själv?
Den ende som vet när de försvinner är väl ägaren. Bara att kontakta och fråga antar jag.

Hubble teleskopet beräknas försvinna i slutet av 2030-talet...😁

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Fick svaret att de får stå kvar så länge. Även den nedplöjda telekabeln i min hage som enligt ursättaren ligger max 40 cm ned.
Blir kul när det ska sås om.

J
john68 john68 skrev:
Fick svaret att de får stå kvar så länge. Även den nedplöjda telekabeln i min hage som enligt ursättaren ligger max 40 cm ned.
Blir kul när det ska sås om.
Fick svaret när våra togs ned att de tar område för område vilket väl är logiskt, efter att nätet släckts ner.

Är det nedsläckt kan man ju sedan råka backa på det.

• Haha
AndersS
  • Laddar…
Vissa av de mindre teleskåpen blir ju kvar då man använde dessa att dra fiber igenom då rören ut till husen gick dit.

Fick det här som svar.

Skåpet tillhör telenätet som inte längre är i drift.

Skåp och andra anläggningar som inte längre är i drift kommer att förbli på plats för nu, och vi kommer att utvärdera deras framtida behov.
Vi har fortfarande ansvar för skåpen och kommer att fortsätta underhålla dem. Tveka inte att kontakta oss om ett skåp är skadat eller i dåligt skick.

Du kan enkelt skapa ett ärende via denna länk: Damage report

Vi har begränsade möjligheter att erbjuda enstaka flyttar av våra anläggningar där det inte föreligger mycket starka skäl för det, exempelvis bygglov för en yta där vår stolpe är i vägen.

Kostnaden för flytten debiteras normalt den part som beställer flytten.

Ja som sagt, jag tror att väldigt många av skåpen behövs för fibernätet. Så det är ingen självklarhet att de kommer att tas ned.

Kan förstå det, men dem har satt nya fiberskåp på gatan.

Tror snarare att det är en kostnad att ta bort dem och sen skylla på att det är bra att ha i framtiden.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ett alternativ är ju att bara "råka" ta bort det i samband med att ni breddar era garageuppfarter och skylla på någon form av missförstånd mellan er grannar.
I och med att det inte används så lär det ju inte heller vara någon som märker och klagar när det försvinner. :)

Visst, det är ju en viss risk involverad i det förslaget, men ni får väl överväga om det är en risk som ni är beredda att ta. Så länge ni kan ha en bra story riskerar ni ju inte mer än att i värsta fall få bekosta återställning och att få tillbaka skåpet.

J
R Rappen88 skrev:
Kan förstå det, men dem har satt nya fiberskåp på gatan.

Tror snarare att det är en kostnad att ta bort dem och sen skylla på att det är bra att ha i framtiden.
Troligen är det så. Med största sannolikhet är det ingen kanalisation fram till ditt gamla skåp, då kopparkabel på privat fastighet oftast är direktförlagd, så det finns ingen användning för dessa längre.

• Gilla
Oscar.S och 1 till
  • Laddar…
Fibern kommer in från ett annat håll in på tomten. Men visst de kan ha använt rören ute på gatan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.