2 757 läst ·
42 svar
3k läst
42 svar
Föra över kalender och kontakter till ny dator?
Jag vet att .pst filerna importerades till nya datorer tidigare (och inte öppnades).Unikt namn skrev:
Hur menar du att du har tre kalendrar?
Det borde bara vara att exportera allt till en (eller 3) pst-filer och sedan importera den på nya datorn.
Om du importerar flera filer Outlook dessutom fråga om du vill dubbel importera eventuella dubletter.
Edit: Om du skulle öppna pst filen istället för att importera den så kan den i och för sig lägga sig som en parallell mailkorg. Kan det vara det som hänt tidigare?
Hur exporterar jag allt till en? Menar du att jag kopierar en och en och sedan slår ihop dem i den nya kalendern? Eller slår man ihop dem först på något sätt och sedan importerar?
Här förklaras hur man slår ihop två olika kalendrar till en. Går det även med tre olika kalendrar?Bart skrev:
De tre kalendrarna jag har idag ligger under ett och samma konto, dvs jag vill inte bara kopiera dessa tre separat så att de hamnar parallellt med varandra under det nya mailkontot, utan jag vill först slå ihop dem. Om jag ex behöver söka efter information i min kalender vill jag bara söka i en kalender, inte tre olika.Unikt namn skrev:
Det är skillnad på att importera innehållet och "bara" öppna pst-filen.
En pst-fil kan både vara en backup av din mailkorg, och ett till "bibliotek" öppet i din Outlook för tex arkivering. Den har rent tekniskt nöjligheter att ha egna kontakter, kalende m m.
Om du väljer att importera, vanligen genom någon variant av Arkiv menyn-> Import. Så kan du genom att välja rätt val i steg för steg guiden kopiera in allt innehåll från pst filen till ditt vanliga aktiva huvudmailkonto. Då hamnar allt på samma ställe.
Om du istället öppnar genom dubbelklicka på pst-filen så läggs den troligen till som ett till bibliotek/mailkorg. Det är då du får flera kalendrar, flera inkorgar m.m.
Ja, det är för framtiden. Men dessa kalendrar startades i tidernas begynnelse och då fanns inget som kalas moln~tjänster.K Kasken skrev:
Det borde fungera som så att du börjar med att exportera ut en kalender och importerar sen in den till den kalender du vill ska vara den primära. Sen exporterar du ut nästa kalender och importerar in den i den primära igen. På så sätt borde du kunna slå ihop hur många kalendrar som helst, du får bara göra det en i taget.A _ametist_ skrev:
Jag har inte testat att göra det själv, så jag kan inte lova att det kommer fungera på ett bra sätt, men testa. Du har ju alltid kvar .pst-filerna så att du kan återställa allt.
Men so
Det kanske är annorlunda med .pst-filer?
Om jag förstår det rätt bildas det bara nya parallelle kalendrar bredvid varandra. Precis på samma sätt som när du kopierar olika Word filer. När du ”paste:ar” dem i samma mapp bildas det ju inte en komplett fil utan två olika filer.Bart skrev:
Det borde fungera som så att du börjar med att exportera ut en kalender och importerar sen in den till den kalender du vill ska vara den primära. Sen exporterar du ut nästa kalender och importerar in den i den primära igen. På så sätt borde du kunna slå ihop hur många kalendrar som helst, du får bara göra det en i taget.
Jag har inte testat att göra det själv, så jag kan inte lova att det kommer fungera på ett bra sätt, men testa. Du har ju alltid kvar .pst-filerna så att du kan återställa allt.
Det kanske är annorlunda med .pst-filer?
Det är inte riktigt jämförbart. Det är inte olika filer här. Bara för att det används ett filformat när datan exporteras ut behövs inte filen efter det att importen är klar. Då ligger all data i en databas istället. Konsten är att samla allt i en och samma databas. Därav behovet av att först göra en export, sedan en import.
Så, testa att följa guiden och se vad resultatet blir.
När det är två olika kalendrar jag ska exportera ifrån, så blir det ju två olika .pst-filer. Dessa vill jag sedan få ihop i en och samma kalender i min nya dator…Bart skrev:
Det är inte riktigt jämförbart. Det är inte olika filer här. Bara för att det används ett filformat när datan exporteras ut behövs inte filen efter det att importen är klar. Då ligger all data i en databas istället. Konsten är att samla allt i en och samma databas. Därav behovet av att först göra en export, sedan en import.
Öppna bara ena pstn. Den andra väljer du istället att importera kalendern ifrån, till samma kalender-mapp. På så sätt slås de båda kalendrarna ihop till en.A _ametist_ skrev:
A _ametist_ skrev:
Låter som att det enklaste vore om du helt enkelt använde papper och penna och skrev ner de händelser du har i de gamla kalendrarna och sen lägger in dem på nytt på din nya dator - hur mycket kan man egentligen ha på gång i kalendrar?A _ametist_ skrev:
Det är drygt 20 år tillbaka, så det är inte ett alternativ.haha5810 skrev:
är winows antar jag.. Kör själv linux sedan 8 år tillbaka och saknar windows relaterade problem.A _ametist_ skrev:
47 dagar sedan jag resettade eller startade om min burk. TROTS en massa nyinstalleringar och uppdateringar. Linux kräver ingen omstart för att uppdatera. inte heller känslig för installers som monterar in gamla dll filer i ett modernt system eller en massa "köp mig" skit..
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 837 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 837 inlägg
D droopy skrev:är winows antar jag.. Kör själv linux sedan 8 år tillbaka och saknar windows relaterade problem.
47 dagar sedan jag resettade eller startade om min burk. TROTS en massa nyinstalleringar och uppdateringar. Linux kräver ingen omstart för att uppdatera. inte heller känslig för installers som monterar in gamla dll filer i ett modernt system eller en massa "köp mig" skit..
Klicka här för att svara