Jag ska tapetsera om. Jag måste ta bort fibermottagare tillfälligt. Jag ser att montörer smetat massa silicon runt hålet (röd inringat) som kommer från utsidan så måste skära lite runt. Men undrar även om man ska lyfta på bygeln för att lossa kontakt (se röd pil) ?
Nu har du kanske redan dragit ut kabeln men det skulle jag inte rekommendera till någon. Det brukar gå att öppna bygeln tillräckligt mycket för att dra ut allt, alltså även den modul som kabeln sitter i. Det är extremt lätt att det kommer smuts på fiberänden om du bara drar ut kabeln, ett dammkorn kan räcka för att allt ska sluta fungera och de flesta har inte utrustning för att göra rent en sån hemma även om man kan chansa med luddfria dukar, isopropanol, tryckluft osv.
Nä det är lugnt, jag har inte kommit så långt än.S stensäter skrev:Nu har du kanske redan dragit ut kabeln men det skulle jag inte rekommendera till någon. Det brukar gå att öppna bygeln tillräckligt mycket för att dra ut allt, alltså även den modul som kabeln sitter i. Det är extremt lätt att det kommer smuts på fiberänden om du bara drar ut kabeln, ett dammkorn kan räcka för att allt ska sluta fungera och de flesta har inte utrustning för att göra rent en sån hemma även om man kan chansa med luddfria dukar, isopropanol, tryckluft osv.
Men tack. Ska kolla på det.
Många gånger går det inte att dra ur SFP med bygeln så länge fibern är inkopplad. Men visst fungerar det att dra ut fibern för att direkt dra ur SFP för att använda den som skydd. Värt att tänka på att kontakten på samma gång blir bra mycket tyngre och lättare kan ha sänder fibern om den ramlar ner från där man lägger den.
Man behöver inte överdriva känsligheten på smuts på fibern man självklart ska man inte inte medvetet hänga den oskyddad och börja slipa spackel bredvid. Har fortfarande inte hittat nya skydd packade 1 och 1 i damfria påsar.
Ser inte var du bor. Bor du i 08 området kan du få lite skydd av mig men kan inte garantera dammfria.
Man behöver inte överdriva känsligheten på smuts på fibern man självklart ska man inte inte medvetet hänga den oskyddad och börja slipa spackel bredvid. Har fortfarande inte hittat nya skydd packade 1 och 1 i damfria påsar.
Ser inte var du bor. Bor du i 08 området kan du få lite skydd av mig men kan inte garantera dammfria.
Kungsör. Jag har beställt villapatch kabel och skarvdon, så boxen får ligga i annat rum så länge sen.snuttjulle skrev:
Många gånger går det inte att dra ur SFP med bygeln så länge fibern är inkopplad. Men visst fungerar det att dra ut fibern för att direkt dra ur SFP för att använda den som skydd. Värt att tänka på att kontakten på samma gång blir bra mycket tyngre och lättare kan ha sänder fibern om den ramlar ner från där man lägger den.
Man behöver inte överdriva känsligheten på smuts på fibern man självklart ska man inte inte medvetet hänga den oskyddad och börja slipa spackel bredvid. Har fortfarande inte hittat nya skydd packade 1 och 1 i damfria påsar.
Ser inte var du bor. Bor du i 08 området kan du få lite skydd av mig men kan inte garantera dammfria.
Förhoppningsvis sitter det då skydd på de nya sakerna och kan då användas på SFP och den fibern som då hamnar i rummet som renoveras.
Och för alla som frammåt tänker välja plats på inkommande fiber så försök att placera dessa så man slipper hålla på att flytta runt eller lossa bara för att man vill ha ny tapet.
Och för alla som frammåt tänker välja plats på inkommande fiber så försök att placera dessa så man slipper hålla på att flytta runt eller lossa bara för att man vill ha ny tapet.
Vi bodde inte här när de drog in fiber (bor på landet).snuttjulle skrev:
Förhoppningsvis sitter det då skydd på de nya sakerna och kan då användas på SFP och den fibern som då hamnar i rummet som renoveras.
Och för alla som frammåt tänker välja plats på inkommande fiber så försök att placera dessa så man slipper hålla på att flytta runt eller lossa bara för att man vill ha ny tapet.
Då var det som de hette Ip-only som drog eller beställde installation. Och de borrade rakt in och monterar med kortast möjliga plats nära eluttag.
Platsen är iof inte helt fel, det är monteringen 🤪
Riktigt dumt att inte sätta ett fiberuttag. Det där blir bara dyrt att fixa den dagen CPE ska bytas….Chocke skrev:


