5 559 läst ·
51 svar
6k läst
51 svar
"Jordborra" istället för att gräva fiber?
När man drog in fiber i mitt kvarter tackade jag nej för sommartid brukar jag ofta vara i skärgården och ville då ta med mig min bärbara dator så det blev trådlös dator för min del . Fungerar bra för min del och snart kommer alternativet 5 g på trådlöst så jag funderar på om man överhuvudtaget behöver fiber?
Det beror väl på vad man har för behov.N nallepu skrev:När man drog in fiber i mitt kvarter tackade jag nej för sommartid brukar jag ofta vara i skärgården och ville då ta med mig min bärbara dator så det blev trådlös dator för min del . Fungerar bra för min del och snart kommer alternativet 5 g på trådlöst så jag funderar på om man överhuvudtaget behöver fiber?
Jag personligen behöver inte fiber i fritidshuset, jag är inte där för sitta vid datorn och se på tv även om möjligheten finns.
Ok jag har krav på fiber då mobilt funkar uselt de gånger området är fullt typ midsommar. Och att då kunna förlänga helgen genom att kunna jobba på distans utan att riskera att grannen får storbesök med ungar som ska kolla på div filmer.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Så är det hos oss på landet ute vid kusten. De flesta lokala näten är markförlagda men stamnätet är av historiska skäl luftburet. Det har inneburit kabelbrott nästan varje år på grund av oförsiktiga operatörer av tex last- eller schaktmaskiner som kör ner ledningarna.K Komloy skrev:
Är så lätt att säga men har man ett jobb som har kontakter utanför Sveriges gränser så är det inte helt ovanligt att det ställs krav att iaf vara med på något möte även en sådan helg.A AndersS skrev:
Har idag suttit på träning med en från Indien som ledare. Fungerat bra Onsdag och Torsdag och fram till lunch idag. Men sedan verkade det som att hans nät gick över till att andra skulle se på film eller nått för kvaliteten på tal gick inte att lyssna på längre och han kunde inte styra deras remote datorer i London.
Kan inte svära på det men kändes som ett typiskt problem med bandbredd som försvann när resten av befolkningen tog helg.
Bäställde aldrig, för dyrt.A AndersS skrev:Helt rätt, är man inte nöjd så ska man inte beställa eller be att få häva beställning.👍 Som tidigare projektledare erbjöds kunder att häva beställning efter projektering av anslutning där kunden inte ville acceptera hur anslutning kunde utföras. Uppskattar till 10 per 1000 villaleveranser, varav 3-4 fick hjälp att häva beställning/avtal och de andra 6-7 accepterade gjord projektering.
Men här får man utgå från varje fiberägares rutiner/hantering.
Sedan ogillar jag din nedsättande åsikt om de som utför arbetet, de följer bara regelverk hur det ska utföras.
å andra sidan ogillar att jag få sådana korta oinformativa svar från de som utför arbetet. Det är nedsättande mot mig. Det är överförmynderi och ett oskick i beteende mot mig, därför sågar jag dem och är nedsättande mot dem.
Har flera gånger vänligt frågat projektledare om olika lösningar och gett förslag, men allt kastades i soptunnan utan motivering. Trots att jag bett dem att svara utförligt.
"Det går inte" "ingen har någonsin frågat det förut" Är uttryck som är nedsättande och är ren mobbning.
Som de bäddar får de ligga.
En gång hade jag faktiskt rätt. De skulle byta en längre luftledning och istället gräva ned den nya. Jag vägrade få den nya nedgrävd för jag ville ha luftledning som vanligt av olika skäl. Jag gav mig inte och kom in med argument som de inte hört talas om innan. Det kopplade till slut och insåg att mina förslag var bättre än deras. Så det blev till slut luftledning.
Projektedaren i början sa precis som du skriver, att "de följer bara regelverket" I hans värld var regelverket som Bibeln. Fick nätbolaget till slut att tänka utanför boxen.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fläktkonvektor istället för radiator i sovrum?
Värme allmänt -
Konsekvenser av att koppla in induktionsspis 400 2N~ istället för 400 3N~
El -
Hur montera ventil istället för rökrör i murstock
Byggmaterial & Byggteknik -
Plastmatta istället för våtrumsmatta
Badrum -
Varför får jag bara 0,1Gbps istället för 1Gbps av platt nätverkskabel
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G