Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
Jonas L 84: Jag testade inkommande samtal med nuvarande inställningar, så det kan fungera, bara det att det upphörde och jag förstår inte varför. Jag har även använt denna under många år innan jag skaffade ADSL 2011. Självklart finns det olika sätt att passera NAT, så kör man med uPnP så behöver man inte STUN. Men som jag har förstått det så är uPnP ett av de värsta säkerhetshålen i
Stickan56: I Sollentuna finns denna lösning i stadsnätet med omvandlare från fiber till koaxialkabel både för analog och digital-TV. Jag hade det när jag bodde där. http://www.seom.se/globalassets/stadsnat/dokument/alla_tjanstedelare.pdf Stickan
Kendobendo: Jag kan inte låta bli att ändå skriva att enheter som kan köra med kabel, SKA köra med kabel. Allt annat ska man köra trådlöst. Detta är av flera orsaker. Bland annat att det blir onödig trafik som själ bandbredd av de enheter som inte har något alternativ. Sedan är ju självklart kanalplanering och vettiga APs en förutsättning för större installationer. För hemma användare är
Jocke Best: [citat] Man kan inte låta bli att beundra de små livens kreativitet ändå. En vacker dag är det man själv som inte hänger med. Får hoppas att man kan ge igen när man sitter på hemmet och barnen ska hålla en undan från diverse farligheter.
snuttjulle: Men den stora frågan som jag inte har sett frågas eller besvarats är ju om kunden kan få problem av detta i framtiden? OK avbrott på tjänsten men inga kostnader borde hamna på kunden om fibern går av och man måste gräva för att få i ny.
Johan Gunverth: [citat] UniFi:s AP är rena accesspunkter. Föräldrakontroll ligger i brandväggen, om man inte sköter det via proxy eller DNS-tjänster (som OpenDNS). UniFi har en egen brandvägg (Security Gateway) eller så kör man pfsense eller liknande modern brandvägg.
Mats: jag hade koppar mellan mina byggnader. Ett moderkort med inbyggd nic eller separat nätkort per år (minst) förstördes pga åska och potentialskillnader. Har bytt till fiber mellan byggnaderna. Sen dess är det tomt på skadelistan värsta skadan? en ac adapter som vart halvsmält - inte tillräckligt för att lösa en 10A säkring men den anslutna switchen var millt sagt het
Johan456: [citat] Det bästa skyddet är nog att veta att där är en kabel. Ville bara tipsa dig.
cullberg: Tack för era svar! Blir nog unifiprylar med antigen olika vlan eller bara olika ssid på näten. TV får gå via mediaomvaldaren innan eventuell switch. Jag skall såklart kolla vilkoren närmare...
blackarrow: Det vanligaste är ändå en separat kabel för IP-TV. Har man en IP-TV box till en smart-TV behöver man alltså två kablar eftersom TVn också behöver en internetanslutning. Så dubbeluttag, 2 RJ45'or, vid varje TV, och alla andra ställen också. Det behövs en extra switch för IP-TV nätet om man har mer än en IP-TV. En kabel från fiber/media-box till switchen och från switchen en kabel
NoOne2k: [citat] Jodå det har jag koll på :) etapp 1 i befintligt hus är färdigkontakterad med nätverksuttag och patchpanel. Etapp 2 i tillbygget drar igång efter nyår :) Det var lite pilligt men slutresultatet blev bra!
A-Man_08: Om du hittar andra änden och vill ha nätverkskabel dit så kan du använda telesladden som dragtråd, klipp den så du har lite längd tejpa sedan på en nätverkskabel och dra ut telekabeln från andra håller så följer nätverkskabeln med igenom. Alternativt fäst en tråd eller snöre, och ha som dragtråd.
A-Man_08: Man kan köra med begagnade boxar, jag har 2 Vip 1113 till salu om du är intresserad.
Alfredo: [citat] I princip håller jag med om att det är en sund inställning. Jag krypterar allt som jag tycker är det minsta känsligt. "Semesterbilder" backas dock okrypterat. Skulle Google få för sig att missbruka dessa får jag väl ta smällen och omvärdera min inställning. Tror dock att de har betydligt intressantare bilder att "stjäla" i så fall.
AndersS: Och som notering, äldre utrustning/mobil kanske bara har 2,4Ghz I mitt fall tre sådana.
[SKPG]Zamora: Vanlig antennkabel, 75 ohm. Finns på Kjell, Biltema osv
AndersS: Finns kanalisation som kan användas så gör man ju det. Nästan alla nya hus byggs ju med kanalisation till elskåp eller i vissa fall in i skåp inomhus, så det är inga problem. Och i "värsta" fall om det är långt och går tungt, när dragtråd saknas, tar man en käppvinda till hjälp.
JLyck: [citat] Sålänge du inte får hem en ny router så kan du sitta lugnt i båten med en öl i handen.
AndersS: [citat] Då säger vi det, kanske t.o.m. jag som utbildat dig;) Finns väl knappast någon svensk utveckling kvar utan mycket görs ju borta i Kalifornien, även om det står Ericsson på utrustning. Redundans säger bara att det finns någon form av överkapacitet, dvs trafiken kan flyttas utan begränsning, dvs de kan gå i "samma slangdike". Däremot olika framföringsvägar kan hjälpa om
fixarpelle: Nu har du redan fått det att fungera men svarar ändå. Om du har 2st iptv dekodrar/boxar så koppla in dom på olika utgångar (portar) annars måste du stänga av och vänta 30min (från minnet tiden kan skilja) för att telia ska släppa till box 2 då telia har en release sådan tid till iptv-boxar även om det kan gå snabbare ibland. Du ska alltså inte testa båda på samma utgång utan
AndersS: Nja, mera rent generellt. Har funnits och finns så i många olika systemmiljöer att affärs/marknadsnamn som används generellt inte säger så mycket. Har inte designat/byggt/utbildat nät i mobilmiljö utan i annan nätmiljö och utifrån det antar jag att begreppet "5G" kommer få motsvarande möjligheter eller problematik hur man väljer att designa och bygga den system/nätmiljön. Blir
mexitegel: [citat] Nej, du behöver inte cloud key. Cloud keyn är egentligen bara kontroller-programvaran färdiginstallerad på en liten enhet du kan ansluta i nätet. Enkelt och smidigt men du har samma funktionalitet med Controllern installerad lokalt på en dator eller i tex gcp som föreslogs ovan. Jag har för mig att du hittar inställningen för cloud access under inställningar, när du aktiverar
Denaxe: Pluggade i min Router och det funkade. Bra löd i grejerna! 130Mbps över wifi på ett 100Mbps abonnemang :) Lite skillnad på tidigare 6-10Mbps med ADSL... Nu skall jag bara skaffa en switch och dra ner kabel från router till switch i källaren, får hoppas det funkar lika smärtfritt. Tack alla för svar/hjälp.
elmont: Och till nätverket mellan patchpanel och datauttag ska du välja kabel med solid ledare, patchkabel drar man mellan tex uttag och dator eller mellan patchpanel och switch dvs mjuka och korta kablar och dom brukar man köpa färdigkontakterade.