Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
AndersS: Tyvärr litar jag inte riktigt på när en fastighetsägare säger att det bara finns en väg in till huset. ;) Eller var fiberduct är avlämnad där det finns olika alternativ beroende av när och hur ett område etableras, kan vara i tomtgräns men också inom t.ex. 10 m område från fastighetsgräns. Så beroende av förutsättningar kan en entreprenör ha olika regelverk från fiberägaren
Anonymiserad 175191: Om A3 säger att dom har problem så finns det andra kunder som har problem, om dessa samma kunder huserar på detta forum eller ej beror nog mest på A3s kundunderlag.
xLnT: Eller så sätter du M25 förskruvning, 16mm VP rör passar perfekt i dom. Det ser nog snyggare ut, om du bryr dig om det estetiska.
harry73: [citat] Kanske, men veto är veto. Det ska man respektera i ett förhållande.
Mats: [citat] Jag jämförde samma sak. Dvs bundet avtal i 24 månader i båda alternativen och sen rörligt pris i 3 år efter det. Det intresanta är nämligen vad som händer från och med månad 25 och framåt Micronäts pris går upp med 200Kr/månaden till 599 kr per månad, Servas pris för 100/100 är då 294 kr. (199 i nätavgift och 95 för bredbandet). Dvs Servra är då 305 kr/månaden
mexitegel: [citat] Det beror lite på vilken central du väljer och hur gott om plats det är i den. Är det trångt kommer du ha svårt att muta installatörerna till att sätta den i skåpet. Kan du eftermontera skåpet över fiberdosan så är det nog bäst.
merbanan: [citat] Man kan ju alltid göra så men då klagar användare på att det tar lång tid att byta kanal istället. UDP över wifi kan fungera dåligt om man inte kan tolerera vissa störningar helt enkelt.
Anonymiserad 175191: Jag har bytt ut mina teleledningar mot nätverkskablage. Om du bara satsar på 1gbit så hade jag kört på cat5e, alternativt en tunnare kabel av typen cat6. Är det då ett 16-rör så får du i 2-3 kablar beroende på vilja och typ av kabel. En dragfjäder är bra att ha. Var två när ni gör detta, en som drar och en som skjuter in kabeln från andra hållet. Kabelsmörj finns på Kjell&Co.
mexitegel: Har du kollat https://quicknet.se/privat/ip-telefoni/ ? Är några år sedan jag använde dem, men då fungerade det klockrent. Jag har SIP/ATA boxar från dem som du kan få om du vill.
AndersS: Japp, det stämmer. Välj en 20mm flexslang och gör mjuka böjar på den, kanske även en dragtråd om du inte väljer en slang som har det.
Husqvarna220Ac: Ja eller får han ta denna kostnad, och lägga på hyran, men hyran blir dyr! Eller vinsten försvinner.. Kan inte vara rädd för precis allt, och behöver inte tro det värsta om alla, hyr ut till ”rätt” person istället.. Fel person kan spola bort några 100kbm vatten, förstöra, mm mm mm mm, så det med fibern är nothing.. Är man rädd för fiberanslutningen, skaffa en 4G
Jonas L 84: Jag testade inkommande samtal med nuvarande inställningar, så det kan fungera, bara det att det upphörde och jag förstår inte varför. Jag har även använt denna under många år innan jag skaffade ADSL 2011. Självklart finns det olika sätt att passera NAT, så kör man med uPnP så behöver man inte STUN. Men som jag har förstått det så är uPnP ett av de värsta säkerhetshålen i
Stickan56: I Sollentuna finns denna lösning i stadsnätet med omvandlare från fiber till koaxialkabel både för analog och digital-TV. Jag hade det när jag bodde där. http://www.seom.se/globalassets/stadsnat/dokument/alla_tjanstedelare.pdf Stickan
Kendobendo: Jag kan inte låta bli att ändå skriva att enheter som kan köra med kabel, SKA köra med kabel. Allt annat ska man köra trådlöst. Detta är av flera orsaker. Bland annat att det blir onödig trafik som själ bandbredd av de enheter som inte har något alternativ. Sedan är ju självklart kanalplanering och vettiga APs en förutsättning för större installationer. För hemma användare är
Jocke Best: [citat] Man kan inte låta bli att beundra de små livens kreativitet ändå. En vacker dag är det man själv som inte hänger med. Får hoppas att man kan ge igen när man sitter på hemmet och barnen ska hålla en undan från diverse farligheter.
snuttjulle: Men den stora frågan som jag inte har sett frågas eller besvarats är ju om kunden kan få problem av detta i framtiden? OK avbrott på tjänsten men inga kostnader borde hamna på kunden om fibern går av och man måste gräva för att få i ny.
Johan Gunverth: [citat] UniFi:s AP är rena accesspunkter. Föräldrakontroll ligger i brandväggen, om man inte sköter det via proxy eller DNS-tjänster (som OpenDNS). UniFi har en egen brandvägg (Security Gateway) eller så kör man pfsense eller liknande modern brandvägg.
Mats: jag hade koppar mellan mina byggnader. Ett moderkort med inbyggd nic eller separat nätkort per år (minst) förstördes pga åska och potentialskillnader. Har bytt till fiber mellan byggnaderna. Sen dess är det tomt på skadelistan värsta skadan? en ac adapter som vart halvsmält - inte tillräckligt för att lösa en 10A säkring men den anslutna switchen var millt sagt het
Johan456: [citat] Det bästa skyddet är nog att veta att där är en kabel. Ville bara tipsa dig.
cullberg: Tack för era svar! Blir nog unifiprylar med antigen olika vlan eller bara olika ssid på näten. TV får gå via mediaomvaldaren innan eventuell switch. Jag skall såklart kolla vilkoren närmare...
blackarrow: Det vanligaste är ändå en separat kabel för IP-TV. Har man en IP-TV box till en smart-TV behöver man alltså två kablar eftersom TVn också behöver en internetanslutning. Så dubbeluttag, 2 RJ45'or, vid varje TV, och alla andra ställen också. Det behövs en extra switch för IP-TV nätet om man har mer än en IP-TV. En kabel från fiber/media-box till switchen och från switchen en kabel
NoOne2k: [citat] Jodå det har jag koll på :) etapp 1 i befintligt hus är färdigkontakterad med nätverksuttag och patchpanel. Etapp 2 i tillbygget drar igång efter nyår :) Det var lite pilligt men slutresultatet blev bra!
A-Man_08: Om du hittar andra änden och vill ha nätverkskabel dit så kan du använda telesladden som dragtråd, klipp den så du har lite längd tejpa sedan på en nätverkskabel och dra ut telekabeln från andra håller så följer nätverkskabeln med igenom. Alternativt fäst en tråd eller snöre, och ha som dragtråd.
A-Man_08: Man kan köra med begagnade boxar, jag har 2 Vip 1113 till salu om du är intresserad.