2 418 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Planera kabeldragningar tv
Skall dra ny el och teknik i hela huset när innertaket ändå skall göras om. Min fråga blir planering av nätverk.
Fibern kommer in vid elcentralen i änden av huset, därifrån tänkte jag dra kabel till routern som kommer att sitta centralt. Härifrån tänkte jag sedan fördela nätverk till två fasta uttag där tv kommer finnas.
Min fråga är nu hur jag skall förbereda för tv. Skall jag dra två nätverkskablar från fiberboxen direkt till mina två uttag eller skall jag dra en kabel och fördela även dessa vid routern.
Hur funkar det när man vill ha flera tv apparater med tv kanaler, finns det uttag i fibern eller behöver man en switch.
Tacksam för hjälp
Fibern kommer in vid elcentralen i änden av huset, därifrån tänkte jag dra kabel till routern som kommer att sitta centralt. Härifrån tänkte jag sedan fördela nätverk till två fasta uttag där tv kommer finnas.
Min fråga är nu hur jag skall förbereda för tv. Skall jag dra två nätverkskablar från fiberboxen direkt till mina två uttag eller skall jag dra en kabel och fördela även dessa vid routern.
Hur funkar det när man vill ha flera tv apparater med tv kanaler, finns det uttag i fibern eller behöver man en switch.
Tacksam för hjälp
Gällande frågeställningen hur du ska dra kablar direkt till tv ifrån fiberswitchen. Om du använder ordet "planera" och avser nätverket innebär det för mig att du avser sätta en patchpanel centralt där du har tänker ha router. Till denna plats bör det finns flera kablar ifrån fiberswitchen minst 3 gärna fler, jag har 4st, varav en är spare. Då väljer man i senare skede vilka uttag man ska koppla direkt till fiberswitchen och vad som ska gå via router. Gällande flera tv-boxar är det lite olika beroende på abonnemang, det generella fallet är att koppla dessa direkt på fiberswitchen, så ibland kan en switch behövas om uttagen tar slut där. Telia har lite hyss för sig med att man kan koppla både via router och dedikerat uttag.
Beror på vad som anses vara "TV". Koax? Satellit? IP-TV? Netflix? SVT-Play? 
IP-TV går genom separat nätverk (taggad VLAN). Netflix via vanlig Internet. Markbunden och satellit via koax. Satellit går inte att "parallelkoppla" utan du måste ha separat ledning till LNB'n per TV. Markbunden TV går att fördela från samma matning. Vill du täcka alla driftfall får du dra en koax och två separata nätverksuttag till varje TV-plats. Allt bör terminera i en patchpanel i "mediaskåpet".
P.S.
Man kan teoretiskt "få igenom" IP-TV via samma nätverkskabel om man har smarta switchar i varje ände men det är lite krångligt.
IP-TV går genom separat nätverk (taggad VLAN). Netflix via vanlig Internet. Markbunden och satellit via koax. Satellit går inte att "parallelkoppla" utan du måste ha separat ledning till LNB'n per TV. Markbunden TV går att fördela från samma matning. Vill du täcka alla driftfall får du dra en koax och två separata nätverksuttag till varje TV-plats. Allt bör terminera i en patchpanel i "mediaskåpet".
P.S.
Man kan teoretiskt "få igenom" IP-TV via samma nätverkskabel om man har smarta switchar i varje ände men det är lite krångligt.
Redigerat:
Inte nödvändigtvis så att iptv kör på eget vlan, finns de leverantörer som kör multicast på vanliga nätet.
Antar att du utgår från hur telia har det konfigurerat, men det är knappast en standard att luta sig mot.
Antar att du utgår från hur telia har det konfigurerat, men det är knappast en standard att luta sig mot.
Z Zakalwe skrev:Beror på vad som anses vara "TV". Koax? Satellit? IP-TV? Netflix? SVT-Play?
P.S.
Det vanligaste är ändå en separat kabel för IP-TV. Har man en IP-TV box till en smart-TV behöver man alltså två kablar eftersom TVn också behöver en internetanslutning.
Så dubbeluttag, 2 RJ45'or, vid varje TV, och alla andra ställen också.
Det behövs en extra switch för IP-TV nätet om man har mer än en IP-TV. En kabel från fiber/media-box till switchen och från switchen en kabel per IP-TV box.
Så dubbeluttag, 2 RJ45'or, vid varje TV, och alla andra ställen också.
Det behövs en extra switch för IP-TV nätet om man har mer än en IP-TV. En kabel från fiber/media-box till switchen och från switchen en kabel per IP-TV box.
Klicka här för att svara