Jag försöker få min IP-telefoni att funka. Lång historia kort så dammade jag av en IP-telefonidosa som jag har använt tidigare, nollställde den och beställde ett abonnemang. Jag testade att allt funkade (inkommande plus utgående) och sen porterade jag mitt gamla nummer. Sedan dess har jag inte fått in inkommande samtal, men utgående funkar bra. Samtalen bara kopplas ner utan ett knyst, inget meddelande hörs. Supporten hos telebolaget kan uppenbarligen inte hjälpa mig med tanke på deras svar. Däremot har de sagt att min dosa inte är registrerad hos servern, är detta trovärdigt när utgående fungerar? Om jag ansluter via en app i mobilen så funkar allt som det ska så problemet måste ligga i telefonidosan eller routern.

Ser ni något fel på bifogad inställning? Jag har provat runt med det mesta. I routern har jag lagt in en reservation så att teledosan alltid får 192.168.1.28. Jag har lagt in port forwarding på UDP 5060 och UDP 10000-10007 till rätt IP. Jag kan se under connections i routern att det finns både inkommande och utgående på 5060 UDP, vilket jag tolkar som att rätt extern IP är rapporterad till SIP-servern. Telefonidosan tycker också att den har registrerat sig med servern, vilket den inte tycker om man klickar bort "NAT address from SIP".

Saker som jag inte har koll på: Outbound proxy var från början tom, nu har jag fyllt i samma som SIP-servern, vilket är den inställningen jag använder i appen. VCM address vet jag inte vad det är eller vad den ska stå på.

Har ni inget smart att komma med så måste jag helt enkelt att köpa en modernare telefonidosa, en cisco kostar ju bara 500 kr.

• Skärmbild av IP-telefonidosans konfigurationsgränssnitt med inställningar för nätverk och SIP.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HeloBE
  • Laddar…
J Jonas L 84 skrev:
Jag testade att allt funkade (inkommande plus utgående) och sen porterade jag mitt gamla nummer. Sedan dess har jag inte fått in inkommande samtal, men utgående funkar bra. Samtalen bara kopplas ner utan ett knyst, inget meddelande hörs. Supporten hos telebolaget kan uppenbarligen inte hjälpa mig med tanke på deras svar. Däremot har de sagt att min dosa inte är registrerad hos servern, är detta trovärdigt när utgående fungerar?
I en riktig SIP telefon kan du ha flera konton där vissa bara är för utgående samtal eller enbart inkommande samtal. Så det är fullt möjligt att din telefon bara kan göra utgående samtal. Det brukar inte fungera att chansa på att skriva in något i fälten bara för att vara på säkra sidan.
Jag har ingen SIP box, men en fullfjädrad SIP telefon och den sitter direkt på LANet och tar emot samtal utan att några portar i routern är öppnade för inkommande trafik. Använder ingen STUN server och har uPnP aktivt i routern.
A-nummer är ditt nummer. Skriver du inte in ditt nummer kommer de du ringer inte se något nummer, dvs okänt nummer. Det behövs inte för att ringa eller ta emot samtal.

Det kan vara lite klurigt att lista ut vilka fält som skall fyllas i och varje SIP-telefon eller SIP-app brukar ha någon special.

Jag testade inkommande samtal med nuvarande inställningar, så det kan fungera, bara det att det upphörde och jag förstår inte varför. Jag har även använt denna under många år innan jag skaffade ADSL 2011.

Självklart finns det olika sätt att passera NAT, så kör man med uPnP så behöver man inte STUN. Men som jag har förstått det så är uPnP ett av de värsta säkerhetshålen i konsumentroutrar så man ska undvika det om möjligt.

Bra det du skriver om A-nummer. Då är det ingen risk att dosan jämför inkommande samtal mot detta nummer innan den accepterar? Oavsett så är det ju rätt, om formatet är 46(riktnummer utan nolla)(telefonnummer).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.