2 675 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Fiber och cat5
Sida 1 av 2
Är det ok att dra fiber och en vanlig nätverkskabel i ett 20 rör?
Tänker på störningar osv...
Ska dra i fiber i slang/ rör och det är nog ca 15m låt speciellt man ska tänka på?
Har 2 hyfsat mjuka böjar ungefär mitt i
Tänker på störningar osv...
Ska dra i fiber i slang/ rör och det är nog ca 15m låt speciellt man ska tänka på?
Har 2 hyfsat mjuka böjar ungefär mitt i
Du får i minst 6 st patchkablar med LC-kontakt i ett 20-rör, du bör också kunna trycka i en cat 5 också. Eftersom du sannolikt snarare skall ha en cat 6 eller 6A kanske du ska begränsa antalet fiber lite. Jag gjorde det, körde dock max ett rör eller böj i taget, så ta hälften så bör du komma fram. Tejpa också ihop kontakterna om du använder förkontakterad kabel, så att inga flärpar sticker ut.
I en slang går det maximalt i 1 patchkabel med kontakt, eventuellt två kortare sträckor och att backa den är _inte_ roligt.
I en slang går det maximalt i 1 patchkabel med kontakt, eventuellt två kortare sträckor och att backa den är _inte_ roligt.
Varken fiber eller cat kommer ha kontakter.
Ska förbereda fiber till en lgh och iom att det måste dras i samma så tänkte jag fördra fibern då den går från ett utrymme dit fibern kommer in i huset för att sedan delas upp till varje lgh, sen ska den och catkabeln dela rör
Ska förbereda fiber till en lgh och iom att det måste dras i samma så tänkte jag fördra fibern då den går från ett utrymme dit fibern kommer in i huset för att sedan delas upp till varje lgh, sen ska den och catkabeln dela rör
Ett tips är att köra med den standard Nexans använder. Som det står i länken, i hemmen används G657B3, alltså en robust och okänslig kabel, som t.o.m kan klamras på väggen, och kan böjas ner till 5 mm radie. Om du drar den i röret först, kan du dra catkabeln efteråt. Då slipper du kontaktering efteråt med. En sc-kontakt får man genom ett 16 mm-rör, men 20 mm är att föredra. Den kablen har jag sett tekniker dema genom att snurra den runt en blyertspenna utan att skada fibern.
https://www.nexans.com/Sweden/files/Bojbar fiber.pdf
https://www.nexans.com/Sweden/files/Bojbar fiber.pdf
Lånade en trumma med fiber förra året då jag förberedde till 5lgh så jag tänkte låna den igen.
Vet ej vilket märke eller std det är...
Provar med dragfjäder, går den genom lätt så drar jag i fibern fram till där cat kabeln ska med.
Går det tungt får fiberbolaget blåsa i
Vet ej vilket märke eller std det är...
Provar med dragfjäder, går den genom lätt så drar jag i fibern fram till där cat kabeln ska med.
Går det tungt får fiberbolaget blåsa i
Se gärna till att någon skjuter på fibern i ena änden med, annars knäcks den lätt...nino skrev:
Precis, om man väljer en mikrokabel eller patchkabel med skyddande ytterhölje som även är fukttätt och som även har dragavlastande tråd innanför skyddshöljet t.ex. i kevlar gör den mycket stark. Prova att dra av sen sådan mikrokabel, oftast så drar man av skyddshöljet men kevlartrådar håller och även fibern.P petersv skrev: