Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har raderat off topic. /Moderator
202 svar · 57,9k läst
·
J
JohanErik84: [citat] Jag fick inte igång internet när det var kopplat som förr även utan telefon. När jag kopplat om det fungerade det. Men det kanske var pga något annat.
12 svar · 2,8k läst
G
gråsten: En av fakturorna var den rätta. Övriga sades vara orsakade av ”den mänskliga faktorn”.
2 svar · 3,8k läst
·
blackarrow
blackarrow: Priserna går faktiskt ner på gigabithastighet. Trodde inte 10Gb/s skulle vara aktuellt för villaägare, men [bild] Men läser man det finstilta så är det 24 månaders bindningstid och 498kr/månad gäller till 31:a augusti...en ändå överkomligt :cool:
46 svar · 4,7k läst
·
U
Uffe A: [citat] I inlägg #1 skriver TS att han har "klämtång" visst finns det verktygslösa plugg också men jag gillar inte dessa Är det modularjack det handlar om är LexCom bäst
11 svar · 3,3k läst
·
fgo
fgo: Ett tips för framtiden: Baby wipes. Funkar förvånansvärt bra på det mesta. (Funkar tom på utefog)
7 svar · 1,2k läst
B
b_hasse: Det finns speciella enheter man kan sätta vid centralen för att leda Homeplug-signalerna mellan faserna. Förmodligen innehåller de bara 3 st kondensatorer. Hur mycket nytta det gör vet jag inte, för jag har inte använt någon. Exempel: https://www.conrad.com/ce/en/product/986260/Phase-coupler-Component-Allnet-Powerline-ALL1688PC-ATTFXINPUT_VOLTAGE-400-V-AC-max
15 svar · 17,1k läst
OptiDog
OptiDog: [citat] Där kom det svaret jag ville ha :)! Tack Anders!
5 svar · 2,1k läst
D
Danii KD: Tack, perfekt!
5 svar · 1,2k läst
dof
dof: Här är det inte air2fibre utan en annan aktör. Tror det kommer bli bra,sukovsystemet verkar fungera riktigt bra. Är ju trots allt en liten kostnad om jag inte blir nöjd.
12 svar · 4,1k läst
trähandtag
trähandtag: Hej skall försöka besvara er alla. Leventören är ett bolag som heter Sydantenn och har ingen uppfattning hur stora de är. Det är öppen fiber, så vi behöver inte välja just en leverantör av bredband, telefoni, utan har flera olika leverantörer. Nu har vi både tv, telefoni o internet från Sydantenn. Hur det var förut med inkopplingen har förklarat, men tar det igen. I ingångsdosan
35 svar · 4,0k läst
M
mgb62: [citat] Det låter ju ungefär så som vi har det, tyvärr...
10 svar · 2,5k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Streama TV drar en del datamängd men funkar bra via mobilt bredband. Skaffade fiber istället för att det drog för mycket data. Normal HD drar ca 3-7gb surf i timmen. Linjär tv tycker jag är helt föråldrat och skrämmande dyrt. Efter att man vant sig vid play tjänster så går man aldrig tillbaka. Så skippa TV kanalerna. Sen räknar du på hur mycket du kan tänka dig att kolla film, en
33 svar · 4,3k läst
G
Anonymiserad 175191: Vad är diskussionsunderlaget?
2 svar · 1,2k läst
A
AndersS: [citat] Stämmer i de flesta fall, men tyvärr är det beroende av hur noga man är när markering/ritning görs i kartbild och man gör även GPS-inmätning och för över information i datafiler var fiberslangar/duct ligger. Eller så utgår kartbilden från där ducten skulle varit nedlagd enligt ritning vid etablering av fibernätet men av olika orsaker fungerade kanske inte den anvisningen
4 svar · 1,9k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Man vill i görligaste mån undvika kontakter eftersom de är känsliga. Mycket känsligare än elektriska dito. Så att få till en bra kontaktering i trist miljö (alltså inte inomhus i torra/rena utrymmen) kostar typiskt mer än att svetsa. Därför så svetsar man i görligaste mån. Sedan så är din 800m fiber inte så dyr. Det är dyrare med killen/killarna (eller tjejjerna för
5 svar · 1,4k läst
A
A-Man_08: Hur ansluter du till kameran ip eller namn?
12 svar · 2,4k läst
M
merbanan: Nog för att jag starkt ogillar Comhem men då kabeln deras tjänst kommer från passande nog hamnar där folk har sin tv så är det nog den bästa lösningen för dig och dina hyresgäster. Men när det uppkommer framtida underhåll så försök att få in så du drar kanalisation samtidigt. Då säkrar du upp för framtiden om/när Comhem börjar bete sig dåligt.
22 svar · 4,4k läst
J
JohanLun: Farsan skaffade en apple-TV för att "slippa" Viasat parabolmottagaren, men det är inte alls samma utbud i viasats "app" som på en satelitbox. Inga linjärkanaler finns. Därav drar jag slutsatsen att man inte kan ersätta parabolen med en apple TV (eller liknande). Via mobiltelefon/surfplatta sägs det att utbudet är något bättre, men som jag förstår så förlorar man även tex kanaler
3 svar · 4,4k läst
S
stjp8729: [citat] Hej. Har både UAP-AC-M och UAP-AC-M-PRO och är mer än nöjd, och dessutom täckning över hela kvarteret. :) En UAP-AC-M och en UAP-AC-M-PRO sitter på husväggen och är utsatta för värme och tropiskt regn, och har fungerat utan några som helst problem nu i 6 månader. [bild] Ha en kanonbra dag!
3 svar · 3,9k läst
·
U
Ursidae: Ja, switchen kan du skippa om du har tillräckligt med uttag i din router. Har du ambition att sätta uttag i flera rum i framtiden kanske du ska fundera på att ha en central knutpunkt där du kan koppla tv och data på olika uttag som du vill. Mer jobb men smidigt när man väl har det på plats.
5 svar · 3,7k läst
·
M
matsuhlen: Ska väl också nämna att om du råkar ha av fiberkabeln i boxen så kostar det i storleksordningen 1500 - 3000 kr att få någon att komma ut och laga det. Finns gott om fiberkunniga firmor i dessa tider.
4 svar · 4,4k läst
·
Bjerke88
Bjerke88: Säg upp abonnemanget, lättast för alla parter
4 svar · 2,4k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Det är nog inga större problem för AP:n, speciellt en LR, men enheten som du använder wifi på ska även den kunna sända tillbaka, där brukar det brista. Jag har en LR modell, men kör inte med den extra, olagliga, effekten. När jag provat med extra effekt, så kan jag vara 150m bort, få full wifistyrka, men kan ändå inte surfa.
11 svar · 12,9k läst
B
b_hasse: Du måste förklara lite mer. Du använder alltså en VPN-tjänst för att komma åt internet, dvs VPN-servern finns på något annat ställe? Du skrev i trådstarten att du gjort någon inställning i routern så att datorn är uppkopplad via VPN hela tiden. Vad menar du med det? Är du helt säker på att din iPhone verkligen kör genom VPN-tunneln? Gå till www.whatismyip.com från både dator
10 svar · 3,2k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Ubiquity AP plus Edgerouter (Lite eller X). Alla gånger.
20 svar · 18,8k läst
Demmpa
Demmpa: Det kan vara bra att samla all aktiv utrustning på ett och samma ställe om man i framtiden vill sätta en UPS (batteribackup) till all aktiv utrustning så att internet fungerar även vid strömavbrott. Det är bra att försöka placera bredbandsdelaren/fiberswitchen på ett ställe där man enkelt kan dra ut nätverkskabel till dom ställen där man kanske vill ha nätverksuttag i framtiden
24 svar · 10,9k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Kolla YouTube? Nej! Det går ju inte. Då går ju nedladdningen ännu långsammare! ;) Kolla YouTube på sin telefon, där har vi det! ;) Nej, skämt åsido. Även om det inte finns något direkt skäl, så kan man ju alltid sätta upp det på nöjeskontot; "För att det går" mao.
102 svar · 15,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.