Vi har telia ADSL och det går extremt segt för närvarande och har gjort så ett tag. Körde bredbandskollen och fick fram 0,56 i hastighet...
Fanns någon felsökningsfunktion hos telia och där säger det att hastigheten är 12,5 vilket är mer normalt.
Vi har ett modem kopplat till såna där vita puckar (deco). Jag kan inte ett skit om det här, jag vill bara att det ska fungera så det blir lugn och ro i stugan.

Vart börjar jag? Lättförstådd svenska uppskattas:)

Hur mäter telia? Är det fram till mitt jack?

Telia kontrollerar med vilken hastighet ditt modem synkroniserar mot telestationen.
Om du loggar in på ditt modem bör du själv kunna hitta dessa hastigheter i någon meny.
Där får du en uppfattning om vilka hastigheter du kan förvänta dig.
Ser dom bra ut, får du kolla upp dina grejor som är efter modemet.

På ett trådlöst nät kan det behövas byta kanal. Det finns massor av appar till mobilerna som kan visa hur frekvenserna för trådlösa nät utnyttjas i ditt närområde.

Hur loggar jag in på modemet då? Som sagt, jag är totalt värdelös på det här...

Modem/routertyp?
Telia brukar ha lite enkla beskrivningar för sina grejor på deras hemsida.

Om du är totalt värdelös på det här, så kanske du ska ta hjälp av ngn datorkunning person.

P Mattiaz skrev:
Hur loggar jag in på modemet då? Som sagt, jag är totalt värdelös på det här...
Ganska vanligt ( inte alltid ) är att gå in på 168.0.0.1 ( ibland 168.1.0.0 ) på din webläsare.
User = admin och password = 0000. Obs byt user och password direkt, men glöm inte att notera, så du kommer ihåg !

Nu kopplade jag in nätverkskabeln rätt i datorn och då fungerade det som vanligt igen.

Vilket borde innebära att det är Deco-prylarna som strular?

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ganska vanligt ( inte alltid ) är att gå in på 168.0.0.1 ( ibland 168.1.0.0 ) på din webläsare.
192.168.1.1 eller 192.168.0.1 är väl vanligast ?

• Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
192.168.1.1 eller 192.168.0.1 är väl vanligast ?
Ja , mitt minne svek ( glömde 192 ).

Deco-grejerna är det en trådlös kommunikation mellan dem och nätverkskabel in resp ut?

En decopuck är ansluten till modemet via kabel sen är resten trådlöst.

Testar jag hastigheten via deco-appen så får jag bra hastighet. Testar jag via bredbandskollen så är den typ noll.

P Mattiaz skrev:
En decopuck är ansluten till modemet via kabel sen är resten trådlöst.

Testar jag hastigheten via deco-appen så får jag bra hastighet. Testar jag via bredbandskollen så är den typ noll.
Anslut datorn direkt till modemet och kör Bredbandskollen, så ser du direkt om felet ligger i modemet/ ADSL eller i ditt trådlösa nätverk.

Det gjorde jag tidigare. Och fick då normal hastighet.

Ok, då återstår bara att kolla använda kanaler ( app t.ex. WiFi Analyzer för Android telefon/ surfplatta ). Mycket troligt att dina puckar är inställda på "autoval" och att det finns bättre ( =mindre störda) kanaler. Logga in och ställ om till en kanal, som är tom eller har låg signalstyrka.

Har läst att Googles grejor för trådlöst nät via mesh ska funka bra.

Och så det vanliga support svaret: Har du testat att starta om allt?

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.