K
Knucklehead: Jepp
13 svar · 2,3k läst
P
pellegoria: [citat] Fixat själv, startat om modemet!
1 svar · 12,6k läst
W
wsp: Det funkade!! Stort tack! Men kortet hade inte trillat ut. Men hade väl blivit ngt vajsing. Får väl se om det händer igen //WSP
2 svar · 1,2k läst
blackarrow
blackarrow: Det är en bra router du köpt, men vad du behöver beror ditt hus. Vill du ha gästnätverk? Vill du ha gästnätverk till lägenheten? Hur många AP för bra täckning? Är det betongväggar i källaren så dämpas radiosignalerna, speciellt 5Ghz. Funktionen gästnätverk finns i din asus router. Det kan ju vara bra för lägenheten eller så gäster inte kommer åt all nätverksutrustning i
24 svar · 6,9k läst
·
harry73
harry73: Det skulle inte varit så smart av tallen, för växer den mycket till i höjden, slutar den plötsligt att växa helt nån dag:devilish:
18 svar · 11,1k läst
J
Jocke Best: Jag provade med min Samsung Galaxy S7 precis och fick ut nästan 120 Mbit/s via bredbandskollen alldeles nyss. Telia 4G. Detta var utomhus. Inomhus ca 95.
12 svar · 3,0k läst
·
L
Lenza: Håller med AndersS det blir svårt att flytta passiva fiber uttaget, det var visst en 3mm dukt när jag kollade noggrannare. Om denna kabel varit villapatch hade det inte funnits någon svetsning att beakta. Men självklart går det begära flytt men då lär det kosta en slant.
5 svar · 15,2k läst
·
A
AndersS: [citat] Är helt beroende av hur avtalet för anslutning ser ut och i många fall välviljan hos entreprenör eller grävfirman hur man lämnar ytskiktet efter sig. Tyvärr informeras dåligt om vad som gäller vid försäljning och även senare vid projektering, men här ska framgå hur det ska utföras och vad som fastighetsägaren behöver utföra. Även fastighetsägare tar sig inte tid att
5 svar · 2,7k läst
C
cpalm: [citat] Absolut, men om operatörens primära DNS-server slutar fungera vill du fortfarande att klienterna skall skicka DNS-frågorna till USG:n som då dirigerar frågorna till den sekundära DNS-servern som är konfigurerad på WAN-sidan (via DHCP eller manuellt).
16 svar · 4,6k läst
M
MWave: Har inte tänkt göra något, mest nyfiken på hur det fungerar. Jag vet att det inte är något man gör själv.
3 svar · 1,4k läst
C
cpalm: [citat] Vet inte om frågan var ställd till mig eller till @Leif i Skåne, men här gäller iallafall att kommunen gräver till fastighetens gräns och fastighetsägaren får stå för grävandet på fastigheten. Nu när tråden lyftes skall jag väl även passa på att berätta hur det gick. Det blev en mellanstor grävmaskin och ca. 175 m dike. En rejäl omväg för att hamna på hyfsat
25 svar · 6,7k läst
·
X
xely: Det blev eltejp och in i hålet med sladdarna.
5 svar · 10,3k läst
·
harry73
harry73: De kom efter grävningen (och fyllning) och mätte in schaktet.
52 svar · 10,6k läst
·
R
rävlyan: Troligtvis snäppfästen i under kant , sitter små knoppar mellan lock och botten , kan var på sidorna med , försök lyfta lite utåt på den del som är där uttaget är och pressa locket utåt så släpper det nog
3 svar · 2,7k läst
·
blackarrow
blackarrow: Det viktiga är ju att fastighet är fiberansluten. Sen går det ofta Cat5e/Cat6 kopparkabel sista biten från källaren till lägenheterna och det duger gott till 1000Mbit/s eller tom 10Gbit/s för Cat6A. Det framgick inte av frågan om det fanns RJ45 nätvetksuttag i lägenheten. Ibland står det pressat i plasten CAT5e eller CAT6.
5 svar · 1,2k läst
A
A-Man_08: Hör med dina grannar om vad de har för operatör, ring sedan till dem, de sköter då oftast hela leveransen.
49 svar · 7,8k läst
·
magebarf
magebarf: Yep, det borde ge dig rätt resultat. Skulle allt gå åt skogen så är det bara att återställa Thompsonen till router-läge igen, genom att hålla in reset-knappen på baksidan med en penna eller nåt. För egen del hade jag inga problem i brygg-läge, men då nyttjade vi inte Modem-funktionen utan WAN-porten istället.
5 svar · 4,8k läst
M
Mats: har du en kjell o co i närheten så har de 25m rullar
10 svar · 4,1k läst
·
G
Grillo: Jag köpte en android tv box från AliExpress kostar typ 500kr. På den installerar jag appar precis som på en telefon. SVT play barnkanalen och TV4 för att nämna några. Funkar helt magiskt bra speciellt om man också köper en fjärr med air mouse funktion.
5 svar · 45,2k läst
anders07
anders07: Jag drog krypgrund på stugan. Petade in kabeln i aluminiumrör och böjar och genomföringar lade jag på rejält med sånt metallnät för insektsskydd och skruvade genom med hålband för att säkerställa att ingen gnagare kan komma åt kabeln. https://www.byggmax.se/tak/takpannor/insektsnät-i-aluminium-tjb-p6303114
5 svar · 18,1k läst
·
A
AndersS: Jo, ofta vid långa avstånd så går man upp i dimension men kan man hålla sig till 7mm så är det mera kostnadseffektivt materialmässigt.
9 svar · 2,5k läst
·
G
Ganescha: [citat] Hur menar du nu? Stryper accessen, varför i hela friden skulle dom göra det?
7 svar · 2,4k läst
Garant
Garant: Om man nöjer sig med en kanal åt gången så kan man använda trådlös HDMI, tror inte de är så bra på längre avstånd. https://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-bild/tv-mediaspelare/tradlos-overforing/wireless-hdmi-1080p-(3d)
54 svar · 23,0k läst
G
gråsten: Jag har gått igenom appar för android i den här tråden http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=5645 För iphone finns det få användbara appar men med field test beskrivet tidigare kan man se vilken operatör och vilket band som telefonen är anslutet till. 6300 visades som UARFCN och det är nedlänken för telia inom 800-bandet (egentligen är det fel, på 4G används EARFCN
31 svar · 9,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: @Itaka tråden är 12 månader gammal
18 svar · 6,9k läst
harry73
harry73: Tittade på Ubiquiti AP, och skulle jag köpa nytt hade det troligtvis blivit något sådant. Nu köpte jag ingenting men återanvände allt jag hade liggandes och det verkar fungera. Framförallt att jag kunde återanvända min gamla 4g router var en positiv överraskning.
13 svar · 1,9k läst
A
A-Man_08: [citat] 850 nm är multimode, singlemode använder våglängden 1310 samt 1550.
287 svar · 18,9k läst
·
A
AndersS: Stämmer bra att man går vidare med 7mm fiberduct om man går i krypgrund men ska då läggas skyddat så våra gnagare inte fattar tycke för den;)
5 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.