O
A AndersS skrev:
Kan vara boxberoende (STB) och men troligtvis mera hur man valt att implementera sin IPTV-lösning, t.ex. multi/broadcasting hur man gör sin distribution och varifrån din TV-sändning skickas. Så beroende av leverantör skiljer det sig här.
Det är boxberoende. Förenklat kan man förklara det som att en dataström med digital-tv inte går att spela från vilken punkt som helst. När man då hoppar in på en slumpmässigt position i dataströmmen måste man vänta tills man träffar på en spelbar punkt. Hur ofta de punkterna kommer beror väldigt mycket på hur strömmen är kodad. Dessutom är det mer komplicerat än att det är en "punkt" utan det handlar både om att träffa rätt i strömmen och att synkronisera ljud- och bild-datat som överförs tillsammans men separat. Det handlar alltså väldigt mycket om hur bra mjukvara du har i boxen. Nätets inverkar är oftast försumbar i jämförelse med allt det där.
BirgitS BirgitS skrev:
Men när jag byter kanal med Boxer eller tidigare med Comhem tar det ju ingen tid alls.
En skillnad som gör att kabel- och satellitboxar är potentiellt snabbare är att de oftast har ett smartkort. När boxen behöver hemliga avkrypteringsnycklar frågar den kortet. Det går snabbt. När en IPTV-box utan kort behöver nycklar måste den istället skicka en fråga till en säkerhetsserver som måste svara. Det gör över nätverket och det tar längre tid än att prata med ett kort.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
hsd
Jag har Teliabox via fiber, har provat boxer men det funkade dåligt
Fördröjning som en del talar om är obefintlig om inte det är ett progam som kan startas om från början och då kommer frågan med ja/nej alternativ, smidigt

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
S Sofia. skrev:
Jag har sappa, tittar inte mycket på tv kanaler men när jag väl gör det fryser bilden eller försvinner helt. Inte så nöjd
Jag kör också sappa och det händer då och då att det fryser till, men det fungerar rätt bra över lag.

Schwen92 Schwen92 skrev:
Jo fiber uttaget sitter i vardagsrummet så det är lugnt (y) aha så dom kör via Zappa, lutar åt banhof för att ha alla äggäi samma korg så att säga men hittar absolut ingen info som är sammanhängande gällande priser, möjlighet till 4k, typ av box samt avgift för den. Blir lite snurrig av alla recensioner vs de gröna skogar företagen utlovar.

Jo regulärja sändningar ska vi nog ha, då play funkar grymt men för slötittande på kvällen tycker vi tablå tv är trevligt:)
Zappa är Telia! Vi kör Felia Fiber med Zappa..fast i skiten, höjer..höjer..men klart det gör alla, samt att du måste ha en box under varje Tv,

Är Sappa verkligen Telia?

BirgitS
Det gäller att skilja på Sappa och Zappa märker jag. Sappa är en teveleverantör som Canal Digital och har inget med Telia att göra, medan Zappa verkar vara en app från Telia. Det var alltså Sappa som vi bland annat kollade på för några år sen.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Ahh tack för förtydligandet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.