anders07
anders07: Jag körde tidigare en TP-link WiFi förstäkare som gick via elnätet. Fungerade bra i garaget (ca. 60 meter) med en WiFi dosa där. Super enkelt att installera, en "puck" som man pluggar i valfritt uttag nära routern och nätverkskabel i den, sen kan man placera WiFi "puckar" i vilket uttag som helst i huset. Nu kör jag dock mesh via Negear Orbi (som varit superstabilt och täcker även
7 svar · 5,7k läst
·
T
Tystnad: [citat] Net1 använder 450 MHz bandet, normal hastighet hos Net1 är 3 - 8 Mbit/s, maxhastigheten hos Net1 är 35 Mbit/s, vilket är väldigt sällan man når med tanke på hur glest det är mellan basstationerna (kan vara flera mil). Net1 fungerar bäst med riktantenn. Om man har dålig 4G täckning hos Tele2 så har man det även med Telenor då de har byggt ett gemensamt nät via nätbolaget
9 svar · 2,2k läst
MathiasS
MathiasS: Ja en radiobrygga kostar ju lite mer än tråd (cirka 2kkr för Ubiprylarna jag länkade förut), så även om det går nästan 10ggr fortare än TPlinkprylarna du testade så är det ju avsevärt dyrare än att dra en kabel. Funkar det så är det ju alltid bäst och billigast även om man kan bli lite trött i armarna....:)
22 svar · 3,0k läst
O
Anonymiserad 235903: Vad du än gör så kör inte Biltema slang! Ett tips för dragtråd om du inte har dragfjäder är att dammsuga i tråden ;) litet lifehack som räddat mig vid många tillfällen
2 svar · 1,7k läst
A
Anders_Nilsson: Finn [citat] Finns till och med fusk-Krone med åtminstone bygel i metall för några tior. Köp ett riktigt verktyg och håll inte på med kreditkort och liknande.
9 svar · 2,9k läst
S
Squall Leonhart: Trådlöst för portabla grejer och trådat för stationära grejer.
36 svar · 20,1k läst
·
F
fredand44: Du har rätt min vän, fel mig! Snacka om att jag blev förvånad då jag tittade på den extra noga!
4 svar · 2,8k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Japp, eller ligger sist i slingan
21 svar · 10,8k läst
·
A
AndersS: [citat] Nej, det är "rätt utfört" om det är en fiberslang/duct avsedd för markförläggning och som det ser ut att vara (7 mm fiberslang?) Däremot bör det vara ett märkband ovanför som man stöter på först och helst med tråd som kan signalsättas för utsättning, men det är fiberägaren som avgör hur det ska utföras. Vissa fiberägare anger att de följer Robust fibers
4 svar · 5,3k läst
·
P
petersv: Det låter troligt i så fall. :)
22 svar · 13,5k läst
·
blackarrow
blackarrow: Det framgår inte riktigt vad som hände. Lossnade hela uttaget från väggen? Och då lossnade koaxialkabeln? Det ser ut som metallringen i dosan borde vridas lite moturs så skruvarna inte hamnar så nära ”nyckelhålsöppningen” i uttaget. Ibland kan skruvskallen glida åtsidan eller trilla igenom skåran och då lossnar ju uttaget.
10 svar · 3,6k läst
·
M
MaBj: [citat] Det tog mer än två år, såpass länge att avtalet egentligen löpte ut och man hade kunnat backa ur om man velat. Dock var det som sagt mest ställtid pga att de inte fick avtal med markägare (och under tiden hann ett tillstånd de fått av Trafikverket gå ut så de blev tvungna att söka om). När de väl började jobba har jag för mig att det tog några månader innan det var i
34 svar · 25,1k läst
·
F
fredand44: Hej Enormt tack för tipsen, med flatmejseln gick det fint. Tackar även för tipset om att skjuta elektronikmodulen åt sidan för att komma åt dessa skruvar. Mvh Fredrik
6 svar · 3,8k läst
·
Sir James
Sir James: Nu up running...:):):) Stort tack för all hjälp!
18 svar · 10,9k läst
·
W
wsp: Ok, kanske läge att skaffa gen 2 då?
6 svar · 2,3k läst
P
petersv: Det är en myt att det blir störningar av en inte perfekt ansluten skärmad kabel. Det blir inte så bra som det skulle kunna bli, men det blir alltid bättre signal/brus-förhållande. Däremot är det onödigt i de flesta fall och dessutom krångligare att hantera. Deltaco är en importör och kvaliteten är väl ok. De är sällan bäst. De bättre märkena kan vara tunnare för samma
22 svar · 11,1k läst
·
J
Jocke Best: [citat] Haha det är helt riktigt.
97 svar · 25,8k läst
·
O
Oldfart: [citat] De byggde sitt eget nät väldigt tidigt, finns lite information här: https://www.lysator.liu.se/rydnet/rydnet-history.html
163 svar · 34,9k läst
·
A
AndersS: [citat] Var ju det putte22 bekräftade i inlägg #29 att de svarat. :cool: men du missade kanske det inlägget.
31 svar · 7,4k läst
P
Anonymiserad 175191: Kör en AC Lite. Billig och har det du söker.
3 svar · 2,8k läst
J
Jocke Best: Nej inget hört mer. Synd.
83 svar · 17,6k läst
·
G
Gjutjärn: [citat] Ja av någon anledning kan man inte koppla TVn via routern utan måste kopplas direkt till fiber-switchen? Lite dumt :)
33 svar · 13,7k läst
·
kashieda
kashieda: Jag skrev i en annan tråd att deras inkompetens när det gäller att bygga fibernät knappast kan ses som ett oväntat problem. De hade ingen koll på att det är annorlunda i stan mot på landet, uppenbarligen, och blev överraskade över att det inte funkar att börja lova runt och leverera strunt.
3 svar · 1,9k läst
Z
Zakalwe: Det blir svårt att behålla IP-telefoni, byta ut Teliaroutern, få bra täckning, inte tråda något och inte vara intresserad av WiFi. 2.4GHz är ganska slött i överlag, speciellt om det är många enheter. Min rekommendation är att fortsätt använda teliaroutern (då du vill ha telefonen kvar), göra om C7:an till AP och koppla in den på LAN-sidan av Teliaroutern. Ställ sedan in 5GHz
7 svar · 4,1k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Ja och det är väl så det blivit ? Avtalet kan ju brytas, dock till en större kostnad än vad TS räknat med.
13 svar · 2,4k läst
useless
useless: 100mbit är inte mycket när dom flesta vill ha flera Mbit i sekunden...
610 svar · 76,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Är inte tanken att man kopplar med så långa sladdar, att de räcker även om man drar ut en enhet? Dvs man skall inte behöva in och gräva från sidorna eller bakifrån.
7 svar · 1,1k läst
IngemarB
IngemarB: [citat] Jag har kopplat ur fibern från mediakonvertern och det var ju inga problem.Det måste ju gå att byta den om elektroniken pajar vilket var fallet för mig. Men boxen ska man nog ge fan i som många på tråden säger.
25 svar · 19,6k läst
·
Y
Yehaw: [citat] Min kamera har satt ute sedan mars, får se hur länge den håller. Men för 399:- vågar jag testa. Dom Arlo som det tipsades om körs på batteri, och är gjorda för utomhus klimat. Men rätt dyra, räkna med 3-4000 med bas och två enheter. Själv är jag endast nojjig för att någon kommer in på kamerorna jag har inomhus, därför dessa är av medans vi är hemma.
14 svar · 3,2k läst
Andormälv
Andormälv: Tack för svar. Lite klokare :)
4 svar · 8,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.