M
Mikaelzii: [citat] Köpte det av bredbandsbolaget numera Telenor. 16000kr. Telia ville ha 22. Bindningstid 12 månader men riktigt bra nykundserbjudanden på bredband och tv så det blev mycket billigare via telenor. Samma företag som gräver/installerar.
184 svar · 115,4k läst
·
H
Hank_Ö: [citat] Det låter som en klockren lösning. Visste du att de rören fanns där eller upptäckte du det nyligen?
14 svar · 2,7k läst
·
A
Anders_Nilsson: [citat] Prova igen: https://www.digitaltvexperten.se/forstarka-mobiltackning/52-forstarkare-repeaters/3g-repeater-for-det-lilla-kontoret-villan-15dbm
10 svar · 1,0k läst
M
merbanan: Det man kan göra med POF är att dra den i elrör, men i övrigt löser inte produkten något problem tillräckligt bra och billigt. Man kan oftast klara sig med kablat. Jag har t ex lyckats dra 3st cat 5e kablar i ett vp16 rör, vanligtvis så ryms 2 st men bara man är lite klurig så går det oftast att hitta lite kreativa lösningar. Om man t ex klarar sig med 100mbit så behöver man bara
13 svar · 1,7k läst
·
J
Jocke Best: Bra förslag ovan. Annars har jag ett par sådana här liggande sedan dreamboxtiden ehum ... Du kan få dom mot frakt om du vill. Den gör om wifi till rj45. Alla utom Daniel fattar vad jag menar nu;)
10 svar · 3,8k läst
nino
nino: Jag har också 3lgh Fibernätägaren blåste in en fiber som går att dela upp på 6 eller om det var 7lgh Sitter nån låda på väggen vid elcentralen, därifrån har jag själv dragit fiber i gamla rören för teletråd, sen kom dom och svetsa i båda ändar. Då det fanns indraget till andra huset på gården så kostar det 5000/lgh att efteransluta och jag kan vänta med den 3de lgh tills
3 svar · 3,7k läst
useless
useless: Börja med att undersöka möjligheten att få bidrag. Kolla med både länsstyrelsen och jordbruksverket. Det finns lite olika bidrag för olika delar av anläggningen etc. Utan bidrag blir det troligen för dyrt för att motivera alla i byn att vara med och betala.
6 svar · 2,7k läst
M
Mats: Som vanligt så beror det lite på men fiberdosor brukar vara relativt svårflyttade så jag rekommenderar att man sätter dem på en plats man känner sig säker på inte ska användas till annat. Brevid elcentralen är en sådan plats då det är sällan man flyttar hela centraler. Vill man sen ha sin it knytpunkt någonannanstans så går det bra dra bara tomrör mellan punkterna. tex 2X20 mm
19 svar · 3,1k läst
·
S
Stefan1972: Går inte skärmen att löda så kanske det var rostfri tråd ? Det går inte att mjuklöda.
5 svar · 1,7k läst
·
P
petersv: Om man tvunget vill ha kontaktdon direkt på enkardeliga nätverkskabelar så finns det särskilda kontaktdon. De vanligaste kontaktdonen i handeln är avsedda för flerkardeliga (mjuka) ledare och har större risk att få dålig kontakt med tiden om de används med enkardeliga.
8 svar · 1,5k läst
Johnwinroth
Johnwinroth: [citat] 5370e har inte stöd för det tyvärr Men Davado är ju fina grejero
11 svar · 3,8k läst
·
E
elmont: Det handlar ju inte bara om att få till tvära böjar, det är näst intill omöjligt att få i dragfjäder och tråd om man gör för tvär böj. Men som jag skrev tidigare gör böjen "diagonalt" över hörnet, dvs en böj på varje vägg (två nittio graders böjar) så kan man välja vilken bockradier man ska ha.
5 svar · 4,4k läst
A
A-Man_08: Ja det ska fungera om du kopplar den till porten för tv på tjänstefördelaren, det blir samma sak som att utöka antalet portar dock enfast för tv om du bara ska ha en box så behövs ingen switch.
12 svar · 5,3k läst
A
A-Man_08: Antar att det är kabeln till höger som kommer från gatan?
12 svar · 3,2k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: [citat] VoIP och annan typ av realtidstrafik får prioriteras och görs. Annars skulle inte många tjänster funka.
17 svar · 3,4k läst
·
anders07
anders07: Jag körde tidigare en TP-link WiFi förstäkare som gick via elnätet. Fungerade bra i garaget (ca. 60 meter) med en WiFi dosa där. Super enkelt att installera, en "puck" som man pluggar i valfritt uttag nära routern och nätverkskabel i den, sen kan man placera WiFi "puckar" i vilket uttag som helst i huset. Nu kör jag dock mesh via Negear Orbi (som varit superstabilt och täcker även
7 svar · 5,8k läst
·
T
Tystnad: [citat] Net1 använder 450 MHz bandet, normal hastighet hos Net1 är 3 - 8 Mbit/s, maxhastigheten hos Net1 är 35 Mbit/s, vilket är väldigt sällan man når med tanke på hur glest det är mellan basstationerna (kan vara flera mil). Net1 fungerar bäst med riktantenn. Om man har dålig 4G täckning hos Tele2 så har man det även med Telenor då de har byggt ett gemensamt nät via nätbolaget
9 svar · 2,2k läst
MathiasS
MathiasS: Ja en radiobrygga kostar ju lite mer än tråd (cirka 2kkr för Ubiprylarna jag länkade förut), så även om det går nästan 10ggr fortare än TPlinkprylarna du testade så är det ju avsevärt dyrare än att dra en kabel. Funkar det så är det ju alltid bäst och billigast även om man kan bli lite trött i armarna....:)
22 svar · 3,0k läst
O
Anonymiserad 235903: Vad du än gör så kör inte Biltema slang! Ett tips för dragtråd om du inte har dragfjäder är att dammsuga i tråden ;) litet lifehack som räddat mig vid många tillfällen
2 svar · 1,7k läst
A
Anders_Nilsson: Finn [citat] Finns till och med fusk-Krone med åtminstone bygel i metall för några tior. Köp ett riktigt verktyg och håll inte på med kreditkort och liknande.
9 svar · 2,9k läst
S
Squall Leonhart: Trådlöst för portabla grejer och trådat för stationära grejer.
36 svar · 20,2k läst
·
F
fredand44: Du har rätt min vän, fel mig! Snacka om att jag blev förvånad då jag tittade på den extra noga!
4 svar · 2,8k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Japp, eller ligger sist i slingan
21 svar · 10,9k läst
·
A
AndersS: [citat] Nej, det är "rätt utfört" om det är en fiberslang/duct avsedd för markförläggning och som det ser ut att vara (7 mm fiberslang?) Däremot bör det vara ett märkband ovanför som man stöter på först och helst med tråd som kan signalsättas för utsättning, men det är fiberägaren som avgör hur det ska utföras. Vissa fiberägare anger att de följer Robust fibers
4 svar · 5,4k läst
·
P
petersv: Det låter troligt i så fall. :)
22 svar · 13,6k läst
·
blackarrow
blackarrow: Det framgår inte riktigt vad som hände. Lossnade hela uttaget från väggen? Och då lossnade koaxialkabeln? Det ser ut som metallringen i dosan borde vridas lite moturs så skruvarna inte hamnar så nära ”nyckelhålsöppningen” i uttaget. Ibland kan skruvskallen glida åtsidan eller trilla igenom skåran och då lossnar ju uttaget.
10 svar · 3,6k läst
·
M
MaBj: [citat] Det tog mer än två år, såpass länge att avtalet egentligen löpte ut och man hade kunnat backa ur om man velat. Dock var det som sagt mest ställtid pga att de inte fick avtal med markägare (och under tiden hann ett tillstånd de fått av Trafikverket gå ut så de blev tvungna att söka om). När de väl började jobba har jag för mig att det tog några månader innan det var i
34 svar · 25,1k läst
·
F
fredand44: Hej Enormt tack för tipsen, med flatmejseln gick det fint. Tackar även för tipset om att skjuta elektronikmodulen åt sidan för att komma åt dessa skruvar. Mvh Fredrik
6 svar · 3,8k läst
·
Sir James
Sir James: Nu up running...:):):) Stort tack för all hjälp!
18 svar · 11,0k läst
·
W
wsp: Ok, kanske läge att skaffa gen 2 då?
6 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.