Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
Daniel 109: De heltäckande locken, används de med samma kontakt men utan centrumdel?
Anders_Nilsson: Jag hade aktat mig för att stå på ett abonnemang som någon annan använder. Hotell och andra vågar sig inte polisen och advokatmaffian på men om din hyresgäst skriver inlägg om invandring, säljer knark eller tankar filmer så går dom på den som tecknar abonnemanget. Bättre då att sätta upp antenn på taket om det är dålig mottagning, installera ett bra 4G-modem och kanske
Diamant5599: Tusen tack, allihopa för bra svar!! Nu känner jag mig trygg i att dra kabeln utan rör/slang (men å andra sidan förstår jag fördelarna med rör bättre, inför framtida nätverkskabeldragning där rör/slang kan vara en möjlighet). Tack, och trevlig helg!! :D (y)
pedu63: Nu vill jag byta ut Telias Technicolor mot en egen Router som är en EdgeRouter X SFP. Min fråga är nu hur jag skall göra detta, skall jag göra som i telias router där alla LAN portar har internet/iptv/voip/management tjänster? Jag måste ju ha en WAN port (ETH0) på EdgeRouter X SFP där (INTERNET/VOIP/MGMT) kommer IN från Bredbandsswitchens röda port på undersidan, som sedan skall
RmK_71: För att flika in vad jag gör för tillfället. Telenor Famileabb med extra SIM till 4G Routern. Just nu kör jag deras Unlimited Data. Delar detta med min mobil och lite andra mobiler. Så det är smidigt. Tanken är att köra Unlimited Data under säsong och gå ner i datamängd efter säsongen. Hårdvaran är en TP-Link MR400 (ca 1300 på Kjelle) har ca 75% signalstyrka med de interna
RoAd: Ja det är en total bluff vad det gäller hastigheten. Den lär garanterat endast ha en radio vilket gör att den måste användas till att tala med både klient och AP vilket innebär MAX halva bandbredden. För utökning av räckvidden fungerar den säkert och det är ju så orginalet marknadsförs.
pedu63: [citat] Dom skall inte påverka utanför boendet vad jag vet, men så har vi ingen signal alls på kabel-tv dragningen eftersom vi har fiber annars finns det lösningar på allt på nätet bara söka på MoCA installation. https://www.actiontec.com/wp-content/uploads/2017/02/ECB2500C_QSG.pdf Det finns åxå filter som stänger inne signalen i hushållet, A point-of-entry (POE) filter is a small
HasseTeknik: [citat] Gråt ej, det KAN vara väl investerade 600:- om du sedan vill koppla in dig. Det är helt beroende på till vad extrapengarna går.
blackarrow: [citat] Hej, And Welcome to Byggahus forumet
merbanan: Köp ett verktyg liknande detta också. https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/verktyg-koppar/avbitare2/?variationCode=09-0817 Jag har ett likande set men använder det verktyget ovan oftare. Ibland är det dåligt med plats och då är ett annat mindre verktyg guld värt. Sen kanske en cat6 panel är mer kostnadseffektiv jämfört med keystonepanel + keystone-moduler. Men om man i
Zakalwe: Kanon! Nu öppnas en värld av möjligheter. OpenVPN med 256-bitars kryptering, Adblock för hela huset, DMZ-nät för en av portar, Gästnätverk...fantasin sätter gränser. Bäst av allt, switchen i Archer C7 är en "smart switch" så du kan t.ex.konfigurera egna VLAN eller fp routern att göra olika saker med paketen beroende på vilken port trafiken kommer ifrån. Du kan också mounta en
AskeHolst: Om man köper AC-Lite enkelvis är det injector med (om de inte har delat på ett storpack). Jag själv en del injectors över (kan hämtas på plats mot fikabröd).
jocke31: För att streama t ex Netflix Ultra HD så behövs åtminstone 25 Megabit/s. Om man sedan lägger till lite annan datatrafik så tycker jag att åtminstone 100/100 är rimligt. Men det blir mindre datastress med ännu högre hastighet, t ex för att uppdatera tyngre program, skicka större filer osv.
blackarrow: Min flashning av en router till OpenWRT käns lite offtopic här, som någon Moderator vill flytta inslagen så Skapade en ny tråd för l Rescue operation, Debrick a TP-link Archer C7 V2.0” Flytta då inlägg #15 - #18 hit.
tttomten: Yaijk, bor i hus o tycker det är jobbigt att dom byter stammar i gatan :-/
pennybridge: [citat] Såg det nu. Den ska vara med dock :)
largab: [citat] Om det bara är avstick till din fastighet (enstaka fiber) så borde det inte vara dyrt. Skarva skyddsrör samt blåsa in ny fiber. Enstaka tusenlappar !? Jag grävde av min egna fiber. När jag ringde o frågade så uppgav de 2-3k men jag fick aldrig någon faktura..... så det blev ”gratis”
AndersS: Tyvärr litar jag inte riktigt på när en fastighetsägare säger att det bara finns en väg in till huset. ;) Eller var fiberduct är avlämnad där det finns olika alternativ beroende av när och hur ett område etableras, kan vara i tomtgräns men också inom t.ex. 10 m område från fastighetsgräns. Så beroende av förutsättningar kan en entreprenör ha olika regelverk från fiberägaren
Anonymiserad 175191: Om A3 säger att dom har problem så finns det andra kunder som har problem, om dessa samma kunder huserar på detta forum eller ej beror nog mest på A3s kundunderlag.
xLnT: Eller så sätter du M25 förskruvning, 16mm VP rör passar perfekt i dom. Det ser nog snyggare ut, om du bryr dig om det estetiska.
harry73: [citat] Kanske, men veto är veto. Det ska man respektera i ett förhållande.
Mats: [citat] Jag jämförde samma sak. Dvs bundet avtal i 24 månader i båda alternativen och sen rörligt pris i 3 år efter det. Det intresanta är nämligen vad som händer från och med månad 25 och framåt Micronäts pris går upp med 200Kr/månaden till 599 kr per månad, Servas pris för 100/100 är då 294 kr. (199 i nätavgift och 95 för bredbandet). Dvs Servra är då 305 kr/månaden
mexitegel: [citat] Det beror lite på vilken central du väljer och hur gott om plats det är i den. Är det trångt kommer du ha svårt att muta installatörerna till att sätta den i skåpet. Kan du eftermontera skåpet över fiberdosan så är det nog bäst.
merbanan: [citat] Man kan ju alltid göra så men då klagar användare på att det tar lång tid att byta kanal istället. UDP över wifi kan fungera dåligt om man inte kan tolerera vissa störningar helt enkelt.
Anonymiserad 175191: Jag har bytt ut mina teleledningar mot nätverkskablage. Om du bara satsar på 1gbit så hade jag kört på cat5e, alternativt en tunnare kabel av typen cat6. Är det då ett 16-rör så får du i 2-3 kablar beroende på vilja och typ av kabel. En dragfjäder är bra att ha. Var två när ni gör detta, en som drar och en som skjuter in kabeln från andra hållet. Kabelsmörj finns på Kjell&Co.
mexitegel: Har du kollat https://quicknet.se/privat/ip-telefoni/ ? Är några år sedan jag använde dem, men då fungerade det klockrent. Jag har SIP/ATA boxar från dem som du kan få om du vill.
AndersS: Japp, det stämmer. Välj en 20mm flexslang och gör mjuka böjar på den, kanske även en dragtråd om du inte väljer en slang som har det.
Husqvarna220Ac: Ja eller får han ta denna kostnad, och lägga på hyran, men hyran blir dyr! Eller vinsten försvinner.. Kan inte vara rädd för precis allt, och behöver inte tro det värsta om alla, hyr ut till ”rätt” person istället.. Fel person kan spola bort några 100kbm vatten, förstöra, mm mm mm mm, så det med fibern är nothing.. Är man rädd för fiberanslutningen, skaffa en 4G