J
Jocke Best: [citat] Haha det är helt riktigt.
97 svar · 26,0k läst
·
O
Oldfart: [citat] De byggde sitt eget nät väldigt tidigt, finns lite information här: https://www.lysator.liu.se/rydnet/rydnet-history.html
163 svar · 34,9k läst
·
A
AndersS: [citat] Var ju det putte22 bekräftade i inlägg #29 att de svarat. :cool: men du missade kanske det inlägget.
31 svar · 7,4k läst
P
Anonymiserad 175191: Kör en AC Lite. Billig och har det du söker.
3 svar · 2,8k läst
J
Jocke Best: Nej inget hört mer. Synd.
83 svar · 17,7k läst
·
G
Gjutjärn: [citat] Ja av någon anledning kan man inte koppla TVn via routern utan måste kopplas direkt till fiber-switchen? Lite dumt :)
33 svar · 13,8k läst
·
kashieda
kashieda: Jag skrev i en annan tråd att deras inkompetens när det gäller att bygga fibernät knappast kan ses som ett oväntat problem. De hade ingen koll på att det är annorlunda i stan mot på landet, uppenbarligen, och blev överraskade över att det inte funkar att börja lova runt och leverera strunt.
3 svar · 1,9k läst
Z
Zakalwe: Det blir svårt att behålla IP-telefoni, byta ut Teliaroutern, få bra täckning, inte tråda något och inte vara intresserad av WiFi. 2.4GHz är ganska slött i överlag, speciellt om det är många enheter. Min rekommendation är att fortsätt använda teliaroutern (då du vill ha telefonen kvar), göra om C7:an till AP och koppla in den på LAN-sidan av Teliaroutern. Ställ sedan in 5GHz
7 svar · 4,1k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Ja och det är väl så det blivit ? Avtalet kan ju brytas, dock till en större kostnad än vad TS räknat med.
13 svar · 2,4k läst
useless
useless: 100mbit är inte mycket när dom flesta vill ha flera Mbit i sekunden...
610 svar · 76,8k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Är inte tanken att man kopplar med så långa sladdar, att de räcker även om man drar ut en enhet? Dvs man skall inte behöva in och gräva från sidorna eller bakifrån.
7 svar · 1,1k läst
IngemarB
IngemarB: [citat] Jag har kopplat ur fibern från mediakonvertern och det var ju inga problem.Det måste ju gå att byta den om elektroniken pajar vilket var fallet för mig. Men boxen ska man nog ge fan i som många på tråden säger.
25 svar · 19,8k läst
·
Y
Yehaw: [citat] Min kamera har satt ute sedan mars, får se hur länge den håller. Men för 399:- vågar jag testa. Dom Arlo som det tipsades om körs på batteri, och är gjorda för utomhus klimat. Men rätt dyra, räkna med 3-4000 med bas och två enheter. Själv är jag endast nojjig för att någon kommer in på kamerorna jag har inomhus, därför dessa är av medans vi är hemma.
14 svar · 3,2k läst
Andormälv
Andormälv: Tack för svar. Lite klokare :)
4 svar · 8,2k läst
·
D
Daniel 109: De heltäckande locken, används de med samma kontakt men utan centrumdel?
3 svar · 2,7k läst
A
Anders_Nilsson: Jag hade aktat mig för att stå på ett abonnemang som någon annan använder. Hotell och andra vågar sig inte polisen och advokatmaffian på men om din hyresgäst skriver inlägg om invandring, säljer knark eller tankar filmer så går dom på den som tecknar abonnemanget. Bättre då att sätta upp antenn på taket om det är dålig mottagning, installera ett bra 4G-modem och kanske
7 svar · 11,7k läst
D
Diamant5599: Tusen tack, allihopa för bra svar!! Nu känner jag mig trygg i att dra kabeln utan rör/slang (men å andra sidan förstår jag fördelarna med rör bättre, inför framtida nätverkskabeldragning där rör/slang kan vara en möjlighet). Tack, och trevlig helg!! :D (y)
12 svar · 14,7k läst
P
pedu63: Nu vill jag byta ut Telias Technicolor mot en egen Router som är en EdgeRouter X SFP. Min fråga är nu hur jag skall göra detta, skall jag göra som i telias router där alla LAN portar har internet/iptv/voip/management tjänster? Jag måste ju ha en WAN port (ETH0) på EdgeRouter X SFP där (INTERNET/VOIP/MGMT) kommer IN från Bredbandsswitchens röda port på undersidan, som sedan skall
2 svar · 8,3k läst
·
RmK_71
RmK_71: För att flika in vad jag gör för tillfället. Telenor Famileabb med extra SIM till 4G Routern. Just nu kör jag deras Unlimited Data. Delar detta med min mobil och lite andra mobiler. Så det är smidigt. Tanken är att köra Unlimited Data under säsong och gå ner i datamängd efter säsongen. Hårdvaran är en TP-Link MR400 (ca 1300 på Kjelle) har ca 75% signalstyrka med de interna
41 svar · 26,6k läst
R
RoAd: Ja det är en total bluff vad det gäller hastigheten. Den lär garanterat endast ha en radio vilket gör att den måste användas till att tala med både klient och AP vilket innebär MAX halva bandbredden. För utökning av räckvidden fungerar den säkert och det är ju så orginalet marknadsförs.
2 svar · 2,0k läst
P
pedu63: [citat] Dom skall inte påverka utanför boendet vad jag vet, men så har vi ingen signal alls på kabel-tv dragningen eftersom vi har fiber annars finns det lösningar på allt på nätet bara söka på MoCA installation. https://www.actiontec.com/wp-content/uploads/2017/02/ECB2500C_QSG.pdf Det finns åxå filter som stänger inne signalen i hushållet, A point-of-entry (POE) filter is a small
98 svar · 20,3k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Gråt ej, det KAN vara väl investerade 600:- om du sedan vill koppla in dig. Det är helt beroende på till vad extrapengarna går.
17 svar · 1,8k läst
·
M
merbanan: Köp ett verktyg liknande detta också. https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/verktyg-koppar/avbitare2/?variationCode=09-0817 Jag har ett likande set men använder det verktyget ovan oftare. Ibland är det dåligt med plats och då är ett annat mindre verktyg guld värt. Sen kanske en cat6 panel är mer kostnadseffektiv jämfört med keystonepanel + keystone-moduler. Men om man i
1 svar · 1,2k läst
Z
Zakalwe: Kanon! Nu öppnas en värld av möjligheter. OpenVPN med 256-bitars kryptering, Adblock för hela huset, DMZ-nät för en av portar, Gästnätverk...fantasin sätter gränser. Bäst av allt, switchen i Archer C7 är en "smart switch" så du kan t.ex.konfigurera egna VLAN eller fp routern att göra olika saker med paketen beroende på vilken port trafiken kommer ifrån. Du kan också mounta en
7 svar · 1,6k läst
A
AskeHolst: Om man köper AC-Lite enkelvis är det injector med (om de inte har delat på ett storpack). Jag själv en del injectors över (kan hämtas på plats mot fikabröd).
12 svar · 2,3k läst
J
jocke31: För att streama t ex Netflix Ultra HD så behövs åtminstone 25 Megabit/s. Om man sedan lägger till lite annan datatrafik så tycker jag att åtminstone 100/100 är rimligt. Men det blir mindre datastress med ännu högre hastighet, t ex för att uppdatera tyngre program, skicka större filer osv.
49 svar · 11,4k läst
·
blackarrow
blackarrow: [citat] Postat i fel tråd?
64 svar · 8,8k läst
·
blackarrow
blackarrow: Min flashning av en router till OpenWRT käns lite offtopic här, som någon Moderator vill flytta inslagen så Skapade en ny tråd för l Rescue operation, Debrick a TP-link Archer C7 V2.0” Flytta då inlägg #15 - #18 hit.
14 svar · 3,0k läst
tttomten
tttomten: Yaijk, bor i hus o tycker det är jobbigt att dom byter stammar i gatan :-/
27 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.