Hustillverkare
Hammerhead: Funderar på att bygga till ett poolhus när vi väl bygger hus. Jag hade tänkt mig en avlång oktagon eller åtta-formad eller något annat lite rundat, ca 4x8 meter. Vill ha detta i ett poolhus anslutet till huset. Då poolen blir ca 32 kvm och jag vill ha plats för bastu och relaxyta så bör nog poolhuset vara ca 60 kvm. Jag vill inte ha något växthus liknande, utan tre riktiga väggar,
BoByggarn: Ny spelare på den svenska marknaden antar jag. Har inte varit uppe för diskussion tidigare här på forumet. Hemsidan verkar vara informativ vid första anblicken, men säger inte speciellt mycket. Vore mycket intressant med prisuppgifter/planlösningar/fasadritningar. Samt naturligtvis Referenshus/visningshus i sverige
Mia_Augustsson: Hej! Går i byggnadstankar och funderar på att bygga Onsalavillan 152. Undrar om det är någon som har fått priser på vad det skulle kosta. Eftersom sambon är snickare så tänker vi göra det mesta själva. Och vi har fått ett pris på stomrest med inredning, fast vi monterar inredningen själva. Priset på detta skulle bli ca. 830 000. Nu funderar vi på att bara köpa stomme, ingen
Hammerhead: Vi har också fastnat för Edsviken (dock inga konkreta planer än), men tyckte också att köket kändes lite litet. Det vi tyckte saknas var 1. Ett ordentligt skafferi 2. Lite trångt att komma förbi köksbordet, speciellt om en stol är utdragen. Vi tänkte att enklaste sättet att lösa detta vore att förlänga huset ett par meter. Som bonus får man ju då också lite mer utrymme på
Sterre: Hej Lill Ja, dom skickade med en lista på vad som ingår som standard, den är ganska lång.... Golvvärme, vilken köksutrustning man kan välja mm Mvh Stefan
fredpers: Tack. Bra idé att försöka ta reda på husleverantörens avtal med hantverkarna och inte bara koncentrera sig på sitt "eget" avtal med husleverantören. /Fredrik
Driver: Vad min säljare sagt till mig så skall ett LB-hus kosta samma i hela landet....?Om man väljet LB-hus så får man ett fast pris eftersom de har egan byggare osv.. Detta var anledningen till att jag valde LB-hus...att man vet vad det kommer att kosta redan ifrån början....Kanske åkt på en blå lögn vad vet jag
KarlXII: Det kan dock bli rätt jobbigt att ta sig upp när man trillat ner i den 80 cm breda toalettstolen...... ;)
Anna_Panna: Hej Fluffe, Tack för informationen! Utgick ni från något av standardhusen i katalogerna? Får man vara nyfiken och fråga vilket i sådana fall? I vilken del av Sverige byggde ni? /Anna
Jani: Har själv fått kontkat med dem, de bygger högkvalitativa villor, med trevliga planlösningar. Men kvalite kostar som sagt, i klass med sävsjö trähus.
FredrikB: Vi har valt till 260cm både uppe och nere i soutteränghuset, standard är 240. Vi har inte grubblat så mycket över höjning av fönster, städning, hur det uppfattas, om vi ska måla översta 50cm vitt för att ännu skapa rymd bla bla. Prisskillnaden var inte enorm och som någon sa, att göra det vid ett senare tillfälle är knappast ett alternativ. Appropå städning så får städerskan
Goran65: NCC bygger villor i Malmö/Lund. Någon som har erfarenhet av NCC? Göran
HenkeF: Hej Går i nybyggar tankar och hoppas att ni kan kanske hjäpa mig, Är det någon som har byggt med Sävsjö Trähus? Hur har det fungerat? Hur var säljaren? Tycker ni huset är värt det ni har betalat? Är ni nöjda över lag? Skulle vara tacksam om någon kan berätta lite.
Annas: Hmmmm...då missuppfattade jag nog din fråga. Det lät som om du var på jakt efter en arkitekt.... Vänligen, anna
General_Failure: Det bästa är nog om man har tid och ork att sätta sig in i alla arbetsmoment och allt material som behövs och beräkna kostnaderna för dessa. Göra sin egen kalkyl med andra ord. Fast då gäller det att man själv inte gör en glädjekalkyl...
Viva: Någon som köpt husstomme från Smarthouse? Åsikter? http://www.smarthouse.se/ För egen del tänkte jag bara en liten (eller 2) stuga till fritidshus. Konstiga mått dock - den största på valfria är 3x9m...
mgb62: Hej MK och tack för ditt utförliga svar. Vi kommer med största sannolikhet att bygga en skiftesgård som till viss del bygger på 174:an. Vår arkitekt, vilken jag hyser största förtroende för, har ritat om hela huset enligt våra önskemål. Vi har träffats ett antal gånger och han har även besökt platsen där vi ska bygga för att förvissa sig om att allt kommer att funka. Vi kommer
MHelin: Hmmm... Jag kanske var en aning för specifik eller så finns det inte så många Sidensjöhus-byggare i Norrland. Är det någon av er i övriga Sverige som har erfarenheter av Sidensjöhus som ni vill dela med er av? Någon som kanske haft problem av något slag eller har synpunkter på konstruktion och kvalitet etc? Jag är också intresserad av vad ett stomrest Sidensjöhus kan kosta. Vad har
Sundman9902: :o Vad är det att prata om svarta/röda takpannor. Det är upp till var och en vad man gillar. Det är nog tur att inte alla tycker lika , eller????
andersbyggahus: Vi har köpt (och skall snart bygga) ett Sjödalshus och jag har bara gott att säga om deras representant. En av anledningarna till att vi valde Sjödalshus är att vi fick så bra referenser på entreprenaden som sköts av Hus och Byggcompaniet.
hama170: Om ni vill ha tips på bra arkitekter så gå in på denna hemsida www.arkitektur-form.com Det är de som har ritat vårat hus. Våra hemsida är under omarbetning, men snart kommer det bilder och ritningar.
martinssons: Vi har precis varit på Husexpo! För att nyansera den här tråden lite då!, Vi tyckte faktiskt att det var en besvikelse, hade kanske stora förväntningar eller otur! Av de ca 50 husen, var det övervägande stugor och små enplansvillor, vi hade önskat fler 1 1/2 och 2 plans-hus. Några av husen var inte ens öppna för dagen. 2 av villorna var riktigt slitna och man fick uppfattningen att
vonSassen: :( Jag skulle då aldrig göra om det i alla fall! Men det beror ju på om man ska bygga själv eller om det är en totalentreprenad för nyckelfärdigt hus Helena med den (tidigare fuktiga och otäta) Sverige Stugan
Jesca_j: Jag har varit på två LB-husvisningar i Umeå och kan ju säga att den upplevda kvaliten på dessa var betydligt högre än på Myresjöhusen. Det finns flera nya LB-hus på det nya området på Tomtebo.
buffy: Vi bygger Vallsjöhus och flyttar in om några veckor. Hittills har det flutit på bra med några små incidenter, men inget som inte gått att åtgärda. Allt hänger på bra kommunikation mellan byggherre, säljkare och entrepenaden. Det som ibland felat är kommunikationen med entrepenadfirman. Det har varit jättebra kontakt med säljaren. vi jämföred också noga innan och skickade ut
BoD: Vi har byggt i lösvirke på totalentreprenad men tror inte det är nån särskild skillnad mellan lösvirke eller storblock. Lösvirke tar lite längre tid bara. Har du väl skissat upp en egen planlösning du gillar är det ju bara att skicka den ritningen till en husfirma, speca isoleringstjocklek, köksstandard, värmesystem etc etc och be om en offert. Och sen är det ju "bara" att jämföra
Annapanna: Önskar synpunkter på husmodell Östergötland av Team Boro som står som visningshus på husexpo i Sköndal. Någon som byggt detta hus? Eller så finns det kanske någon som varit in i visningshuset och har synpunkter.
Miakia: Vi ska bygga ett hus från Brahus, men har inte kommit igång ännu, väntar på bygglov. Kan alltså inte säga något än om det färdiga huset eller hur kalkylerna håller, men däremot är vi än så länge väldigt nöjda med kontakterna med kontoret i Falun.