3 730 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
bygga med inredd eller oinredd vind?
Hej alla husbyggare!
Vi har bestämt att vi ska bygga hus med LB-hus inom kort. Dock är vi mycket osäkra på vilken hustyp vi vill bygga. Först var vi säkra på att vi ville ha ett en och en halvplans hus med oinredd vind (ärlan 38), men nu är vi rädda att det kostar jättemycket att inreda sen. Kanske är det lika bra att lägga lite mer pengar nu (Ejdern +
ca 100000) och få allt klart på en gång, dock blir det inget garage i så fall, utan det får vi bygga senare. Hur har ni resonerat? Har någon nån aning om vad det kostar att inreda en vind på ca 50 kvm. (inkl. kupa och golvvärme). jag vore jättetacksam för svar!
Vi har bestämt att vi ska bygga hus med LB-hus inom kort. Dock är vi mycket osäkra på vilken hustyp vi vill bygga. Först var vi säkra på att vi ville ha ett en och en halvplans hus med oinredd vind (ärlan 38), men nu är vi rädda att det kostar jättemycket att inreda sen. Kanske är det lika bra att lägga lite mer pengar nu (Ejdern +
Det är säkerligen olika från fall till fall vilket som är bäst. I vårat fall valde vi oinredd vind då vi har tillräckligt med yta på bottenplan (3 sovrum). Det betyder att varefter vi har behov och barnen är tillräckligt gamla för att flytta upp till övervåningen kan vi satsa på övervåningen.
Att inredan en vind med rum och toalett etc mha av hantverkare kostar säkerligen 200-300 tkr. Gör man det själv slipper man kanske undan med 100 tkr men får också väldigt mycket arbete på halsen. Badrummet om man skall ha ett sådant på övervåningen kostar en del.
Att inredan en vind med rum och toalett etc mha av hantverkare kostar säkerligen 200-300 tkr. Gör man det själv slipper man kanske undan med 100 tkr men får också väldigt mycket arbete på halsen. Badrummet om man skall ha ett sådant på övervåningen kostar en del.
Vi byggde med oinredd vind, dock golvat och isolerat så det har varit lite av förvaringsställe under tiden. Nu har vi äntligen bestämt oss för hur det skall se ut däruppe, det som bromsade oss var den stora investeringen i ett badrum och vi ville inte öka på lånet utan betala ur egen ficka. Lite summor:
Inköp och inkoppling av element på övervåningen, cirka 15000 kronor inkl moms.
Badrum med arbete och material, cirka 125000 kronor, men då har vi inte köpt badkar och bastu än. Vår hantverkare som satte upp väggar, kaklade, klinkrade fixade dit elektriker och rörmokare tog 86000 kr (visst material ingår som bruk, reglar, gips osv), resten är material vi själva köpt in (kakel, klinker, inredning, belysning, dvs 125000-86000=39000 kr).
Nu återstår "bara" reglar, gips, takpanel och någon typ av trägolv, och inte att förglömma, elektriker som skall dra el till rummen som inte är badrum. Skulle gissa på runt 100 000 kronor när allt väl är färdigt. Materialvalet påverkar priset rätt mycket.
Hur som haver, om jag gjorde allt igen skulle jag välja att husfirman färdigställer badrummet redan i början, resten skulle få vänta.
/ama
Inköp och inkoppling av element på övervåningen, cirka 15000 kronor inkl moms.
Badrum med arbete och material, cirka 125000 kronor, men då har vi inte köpt badkar och bastu än. Vår hantverkare som satte upp väggar, kaklade, klinkrade fixade dit elektriker och rörmokare tog 86000 kr (visst material ingår som bruk, reglar, gips osv), resten är material vi själva köpt in (kakel, klinker, inredning, belysning, dvs 125000-86000=39000 kr).
Nu återstår "bara" reglar, gips, takpanel och någon typ av trägolv, och inte att förglömma, elektriker som skall dra el till rummen som inte är badrum. Skulle gissa på runt 100 000 kronor när allt väl är färdigt. Materialvalet påverkar priset rätt mycket.
Hur som haver, om jag gjorde allt igen skulle jag välja att husfirman färdigställer badrummet redan i början, resten skulle få vänta.
/ama
Vi har valt att bygga med oinredd vind, den stora frågan jag har är Vad kostar isoleringen egentligen, vill inte isolera själv, vill helst ha ekofiber. På Älvsbyhus så är rördragningen till det tänkta badrummet på ovanvåningen gjord och golvbrunn utplacerad. El och kakling har vi släktingar som sköter...
Klicka här för att svara