Du behöver ju inte tala om vad du heter... 8)

Cattis, är det du som bytt namn till lajbanson?

Hm kanske det... 8)

nybyggaren skrev:
Är det ingen som har en liten aning om vad det kostar? :'(
(man skulle ju kunna ringa och fråga, men då blir ju försäljarna så jobbiga. Dom är så fruktansvärt efterhängsna)
Björkman på villa varm är inte den efterhängsna typen. Han tillhör ett sällsynt hjälpsamt släkte. Han svarar gärna på frågor och han ringer inte till en och tjatar efteråt.

AC skrev:
Björkmanshus tar runt 90 000kr för stomresningen senast jag talade med dem. Som jämförelse ville Fiskarhedenvillan ha 120 000kr. Hutlöst dyrt, jag håller med.
Den där jämförelsen är väl inte riktigt rättvis. Fiskarheden levererar en hög med brädor och Björkmans levererar färdiga väggar. Klart att Fiskarheden blir dyrare att stomresa. Å andra sidan är Fiskarhedens husleverans billigare än Björkmans. Jämför man totala produktionskostnaden skiljer det nog inte särskilt mycket

Bob_the_builder
Jäpp. En brädhög från FHV går väl på dryga halvmiljonen, medan en byggsats från Björkmanshus kostar närmare miljonen.

AC skrev:
Menar du att Fiskarhedenvillan bygger i lösvirke på plats, medan Björkmans Hus levererar väggelement som 'alla andra' gör?
Exakt. Och då låter en stomresning på 120 kkr väldigt billigt i jämförelse med 90 kkr för att resa färdiga väggar.

nybyggaren skrev:
Hur motiverar du det här GF?? :o
Det är inte så konstigt. Det går åt betydligt mycket mer arbetstid för att sätta upp bräda för bräda än att smäcka ihop färdiga väggar med isolering och allt. Visst är 120 mer än 90 men det är olika saker man får för pengarna.

Ni kan inte bara titta på stomresningen när ni jämför priserna på olika hus. Ni måste se på totalkostnaden för hela bygget.

En stor skillnad är att de som står i fabriken har löneavtal för sågverksarbetare - de som spikar brädhögar på plats har snickarlöner. Sågverksarbetare har betydligt sämre timlön. Sen går det ju snabbare att montera inomhus med hjälp av jiggar, tryckluft och telfrar.

Hej

jag har också varit i kontakt med Björkmans och säljaren var jättetrevlig. Jag fick också priser och skall få broschyrer i veckan. Tycker de verkar mycket duktiga och har smarta lösningar.
Det är ju bra att få allt under tak så fort som möjligt tror jag och sen har de ju killar som följer med vid leverans som smäcker upp det.
De har tydligen även elrör för smidigare eldragning

Är det någon som har anlitat dem och hur har det funkat?
Där vi skall bygga blåser det som attan så det låter inte fel med ett riktigt välisolerat hus... information är alltid trevligt

:D

Vi har oxå börjat snegla på Villa Varm och undrar om dom angivna snickartimmarna stämmer med verkligheten. Att det tar ex. 800-1000 (eller vad dom säger) snickartimmar, och inte landar på det dubbla...?

jessica:

Ska ni bygga enplans eller en och en halvplans hus?.

Vi har också kontakt med Björkmans och har tänkt köpa ett stomrest enplans hus på ca 170 kvm av dem. håkan har angett att det handlar om ca 600 timmar för det vi har tänkt oss. vi har dock tagit för mycket tid på oss när det gäller planlösningen så måste vi vänta till efter semestrarna innan vi kan få grundritningarna vilket kanske innebär attt vi måste hitta ett mellanboende(inte skoj).

Thomas

Är det förresten någon som byggt ett "björkman Hus" och vill berrätta vad det kostade att färdigställa huset?

Thomas

Thomas_A skrev:
jessica:

Ska ni bygga enplans eller en och en halvplans hus?.

Vi har också kontakt med Björkmans och har tänkt köpa ett stomrest enplans hus på ca 170 kvm av dem. håkan har angett att det handlar om ca 600 timmar för det vi har tänkt oss. vi har dock tagit för mycket tid på oss när det gäller planlösningen så måste vi vänta till efter semestrarna innan vi kan få grundritningarna vilket kanske innebär attt vi måste hitta ett mellanboende(inte skoj).

Thomas
Vi har varit inne på Edsviken från A-hus men då jag inte är nöjd med det köket och det verkar bli ett h-vete att ändra det så börjar vi titta på andra planlösningar. Vi bor ju i Umeå och det blir ju väldigt kallt på vintrarna så Villa Varm verkar fylla de krav på bra isolering som vi är ute efter. För att inte prata om skafferiet =) nej men de verkar ha väldigt fina hus i övrigt också.

Vilket pris har ni fått på ert 170 kvm stora enplanshus? Verkar de vara flexibla när det gäller att göra om ritningar, göra egna planlösningar?

Jessica:

Vi har ritat ett eget förslag iofs med "Bergbacka" i grunden och fått en offert på det sttomrest på 850 000 kr.

Har lite ont om tid nu återkommer lite utförligare senare

Thomas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.