Hustillverkare
Nive: Hej! Någon som kan rekomendera någon Snickar/Byggfirma som bygger lösvirkeshus i Sthlms trakten? Referenser skulle vara guldvärt. Platsen som vi skall uppföra huset på är Nacka. Har sökt men ljus å´lykta i denna djungel. /Nive
LenaPena: Hej Tornis Vi planerar att bygga i Helsingborgs Kommun. Tyvärr har vi lite strul med tomt.....vi vet fortfarande inte om vi får tomten eller ej. Själv då....var bygger ni?? Lena
monosky: Hej Lilla Vargen, Vi skulle ha köpt hus i Värnamo. Småland. Jag tycker att Sävsjö har en gedigen och robust tanke när det kommer till kvalité, men virrpannor kan man lugnt säga att Sävsjö har gott om :) men om man har en hög toleransnivå kanske man kan borse frånsaker som dessa: ta bort vissa delar som kök, golv, tak etc och få pris på huset och få specifika priser på det man
anette_jonas: Här kommer information en som jag sökte på Green line 105 & 111. Alla kommuner räknar inte på samma sätt så det blir två uträckningar Om man räknar med ett takutsprång på 500mm blir arean för GL 105: 240 m² och för GL 111: 170m² Om man räknar utsidan väggen + entretak och vinterträdgård blir arean för GL 105: 222 m² och för GL 111: 162m² Ja här är ungefärliga
mecke: vart kan jag hitta Huskomponenter i Fågelfors. för en kontakt
anette_jonas: Här kommer informationen du söker http://www.husknuten.se/ ;D
Ely: Är det ngn som vet vad LB-huset "Rödhaken" (1-plans villa) kostar nyckelfärdigt och nästan nyckelfärdigt? ...och ni som har erfarnhet av LB-hus som hustillverkare, vad har ni tyckt hittills?
Lind: Nja, själv är jag inte lika förtjust. Husen är slitna, det är mest "sommarstugor" där men naturligtvis finns det även villor. Servicen hos säljarna är under all kritik. Du får antingen vänta i evighet innan de bemödar sig med att prata med dig (om de ens gör det) eller så finns de inte ens på plats. Förutom detta, så saknas det tex kataloger och annat informationsmaterial i stor
Lilla_vargen: Vanliga Team Boro och New Line har ju dessutom samma standardiserade mått på sina planlösningar, med alla rum i exakt samma storlek. Vilket tyder på att husen byggs färdigt på fabrik och kommer i barackform till byggplatsen, inflyttning nästa vecka. Kan man verkligen ändra på planlösningarna i hus som byggs på det viset?
vonSassen: :) Det verkar också vara så att det finns krav på husfabrikanten av villor att det ska finnas med en värmeåtgångsberäkning och ett totalt k-värde för byggnaden mm. När det gäller fritidshus specificeras aldrig detta. Men det kan också finnas olika besiktningskrav från Kommunens sida vid olika typer av hus. Kolla gärna med dem först! Fritidshusets isolering kan man alltid öka för
markis: De flesta som byggt hus här på forumet (Pinger, Frasse K12, GF m fl) verkar ju nöjda med valet av byggmetod (prefab/lösvirke). Men, om ni som inte bygger lösvirke skulle bygga på nytt, hade ni föredragit lösvirke som nästa hus? Det är klart, man har ju mer erfarenhet om man byggt ett hus innan och då kanske lösvirke där man dessutom sköter all entreprenöd själv är det man skulle
Pegasus: Kan bara säga....läs under en tidigare rubrik "Mjöbäcksvillan"...Där har jag gett min syn på det företaget och dess säljare och arb.ledare. Vilka vi har haft att göra med...och bara haft problem från början till slut! >:(
rbaron: Tror säkert att huskonstruktionen i sig håller hög kvalité. Dock bör ni se upp med oseriösa entreprenörer. Se min varning om HUSFAB! Vi har själva valt ett polskt ek-kök, polsk ek-parkett och faktiskt även ett polskt bubbelbad. När det gäller trä så är polackerna väldigt duktiga och har hög kompetens och lång erfarenhet. Klimatet i Polen är dessutom rätt likt det i Sverige.
sollentuna: Hej! Vi har samma utgångsläge som ni. En sluttningstomt med utsikt. Det hus vi först föll för var Team Boros Gotland, men det stupade på att vår tomt är väldigt smal så huskroppen blev för djup. (Dessutom var entrén på fel plan.) Det vi vill ha är ett hus med entré i sluttningsplanet. Ryggåstak i vardagsrummet och balkonger på sidorna. Garaget skall inte vara integrerat i huset.
Adagan: Ser inte att det finns adress på just Sköndal på Västkusten. Finns det personer som hade Animonhus som ett alternativ i husvalet och valde bort dem? I så fall är jag nyfiken på varför.
KarlXII: Urk. Jag lider med er... :( I ett sånt läge finns det väl bara inkassobolaget HA att vända sig till - de håller väl dessutom till i närheten? :-X
Frank: Vad är skillnaden mellan en äkta och en oäkta generalentrepenad och vad har det för betydelse? Om man har två avtal med två olika leverantörer, t.ex. ett för huset och ett för grund och alla markarbeten, och en av dessa är huvudentrepenör, är det då en generalentrepenad, delad entrepenad, oäkta generalentrepenad eller kan det vara vad som helst? Jag inbillar mig att det beror på
Anna_Panna: Jag undrar också om det är någon som byggt Prästgården. Blev ni nöjda? Har ni gjort några ändringar jämfört med katalogen? Pris är såklart också intressant! Tacksam för svar.
Lobtec: Vi har också kollat på A-Hus. Gillar deras stil och dom verkar ha en ganska hög standard. Vi har varit i kontakt med en säljare och ska träffas senare i veckan. Ska bli intressant att se deras leveransdeklaration då. Verkar som om det är mycket ovanligt att husföretag skickar med levdekarationer vid utskick av kataloger (har nog bara fått det av Team Boro). Så nu är det väl bara att
Bompan: Garderoberna värderas till ca 1000:-/st. Fö kan jag berätta vad gäller köket att det diffade MYCKET (120' resp 175') på samma Ballingslövkök via Fiskarheden resp från den lokala återförsäljaren av Ballingslöv. Ganska skrämmande...
larchris: Hej! Vi hade ju bestämt oss för att bygga en och en halv planshus, men av medicinska skäl blir det nog ett enplans. Finns det nån som har någon erfarenhet av Storspoven från LB-hus??
fredpers: Hej Vi är på G att bygga och skulle gärna vilja höra erfarenheter av olika husleverantörer i Värmland. Både av själva huset och hur byggprocessen fungerat. Jag inser att olika leverantörer fungerar olika bra beroende på hur duktiga de är att knyta till sig pålitliga underleverantörer. Fredrik
doppa: Hej, på vår tomt finns det vissa restriktioner för vilken typ av hus som får byggas. Max 150 kvm bruttobyggarea (inkl förråd) , max 1 plan (loft tillåtet), samt högst 30 graders taklutning. Till saken hör att vi behöver 6 rum ( 3-4 sovrum (alternativt allrum med sovmöjlighet) + arbetsrum + vardagsrum) Kan någon hjälpa till att hitta lämplig hustyp? Jättetacksam för svar!
General_Failure: Vad som ingår som standard eller inte i det ena eller det andra huset är ganska ointressant för i de allra flesta fall kan man få precis som man vill ha det. Man kan uppgradera sitt Älvsbyhus till ett Gripsholmshus och vice versa (lite överdrivet).
grodslukerskan: Vi har tagit bort utbyggnaden på baksidan samt förlängt med 0.6 m så nu är huset ca 166 kvm. Dessutom är ju hela planlösningen helt förändrad. :) På vår bygghemsida så finns planlösningen: hus.cederberg.info När vi skrev på avtalet häromveckan skulle huset och allt kosta 2350000. Men då skaffar vi garaget och badkaret någonannanstans. Resten gör de (inklusive
BUMBI: :o Pris på sandhem nyckelfärdigt i Uppsala: ca 2 100 000 (utan tillval)...
Helena29: Hej Jag förstår din frustration, men jag skall glädja dig. Vi kontaktade Älvsbyhus i oktober förra året och då fick vi leveransdatum vecka 51 i år. Men vi låg på vår säljare och vi fick vårt hus levererat vecka 19 i år så nu bor vi i huset och vi är otroligt nöjda. Så ligg på din säljare. Mvh Helena