Hustillverkare
Jezzie: Ja du vi var väldigt nära att bygga med dem och tyckte att säljaren var bra, husen verkar rejäla men vi hoppade av i sista stund då vi tyckte att det blev lite för mycket pengar, vi är lite fega helt enkelt =)
fresch: [citat] Låter spännande :) Har du några bilder på det? /Fredric
isblomma: Har precis tittat in på ÄH hemsida. Dom har uppdaterat med många nya bilder, både interiört och exteriört! :o Det fanns flera bilder på hus med förhöjt väggliv... Äntligen!! :)
Christer_F: När det gäller räntorna så blir vi som väntar på huset (v. 40 nästa år) lite lätt oroliga, men jag kontaktade banken idag och tänker lägga in en räntegaranti. Det kosta mig 0.06 , men räntorna kommer förmodligen gå upp 1-1,5% under nästa år så jag tror det är ett kokt beslut. Då har jag säkrat vår ksotnad i 5 år framåt i alla fall ;)
Vickan_11: Hej, ser att det är många som bygger/byggt eller planerar att bygga onsalavillan 155t. men är det någon som ändrat fasaden och valt puts?? Har ni i så fall något foto på hur det blev??? Vi tittar runt på lite olika hus, men just nu är detta ett av våra "topp 3" projekt, men vi vill ha ett puts hus. Så vi får se vad som händer...
gaia: Jag skulle gissa att minst kostar ett 2 plan hus i form av en "kub" med kvadratisk bottenplatta och lagom plat tak. I alla fall när man tänker på materialkostnad och uppvärmningkostnad så bör det det vara blilligt att bygga på höjden. Tyvärr det är sällan man ser nybyggda 2-plans så jag kanske har helt fel och 1 1/2 på rektangulär bottenplatta och med sadeltak är det billigaste
Ulle-Bella: Hej alla glada! Vi har satt in en murspis som väger 1900 kg och innehåller nästan 11 meter rökgångar. Jag är så överlycklig för när man har eldat på kvällen är spisen så varm så du inte behöver elda förrän nästa kväll och kanske inte ens då. Helt otroligt. Fin är den dessutom. Vi tittade mycket på Tulikkivis och Nunna-Unnis täljstensugnar med rökgångar men den här blev
vickeva: [citat] Hej på er Vet du om det blev mycket dyrare med totalentreprenad? Vet du om det var mindre problem (eller färre kanske) änvad ni hade som bygger med delad?
thomross: Hej, Bygger med Eksjöhus och väggarna kommer grundade, om man utför utvändig målning själv dras 20 000 av på målningsentrepenaden. Vi bygger 1,5 plan och tänker måla själva. Blir till att bjuda in tjocka släkten och se till att många hjälper till!
Lou: Hej! Är intresserad av att få höra folk som bygger med dem! Hur har det fungerat?
cams: Hej Annica, Vi byggde solvik 203 som nu heter solvik 618 (tror jag).
TMC: Självklart sitter gipsen ytterst...sorry för misstaget! ;) Känns gediget och rejält!
HammondB3: Vi har också kollat på egnahem, men det blev ändå tillslut Tallåsen. Det som fick oss att välj Tallåsen framför lyckan var följande: Köket kommunicerar inte så bra med vardagsrummet. Man måste gå genom köket varje gång man skall till den ena modulen. Tallåsen har bättre entré med både klädkammare och wc. Kyl frys och städ är plaecrat där man sitter och äter. Lyckan är
SalleB: Hej. Jag har byggt Borohus och jag var nöjd. Som i alla projekt var det en del problem men allt löstes omgående och serviceandan var toppen från Borohus sida. Jag köpte dock endast materialsats och stomresning från Borohus och skötte resten själv. De flesta problem som uppstår verkar vara inhyrda entreprenörer och inte husföretagen. Du bygger i Södermanland skriver du. Jag byggde ett
kryddan: Hej! Är det någon som byggt ett Örtsigen från Anebyhus? Skulle gärna vilja se det på bild "på riktigt".
Vickan: Vi har köpt en tomt via kommunen och kan därför välja fritt vilken husleverantör vi vill anlita, billigast vore naturligtvis att välja en husleverantör från andra länder inom EU t.ex Tyskland eller Polen. Är det någon som vet hur vi ska gå tillväga ? Sparar man mycket pengar på att göra så ? Hur fungerar det med avtal ? Tacksam för svar !
hempularen: Hej, Bara lite nyfiken på hur det går för er, funkar ert "nya" samarbete med Eksjöhus?
TMC: Vår tanke med trä är både att man skall slippa 8 mm hål så fort någonting tyngre skall upp på väggen - en skruv med betydligt mindre diameter/skada i tapeten räckre ju till det mesta om det sitter i trä istället för gips. Men det är ju inte bara i ytterväggarna vi hade tänk att detta skulle vara en fördel. Sedan bör väl extra träskiva i alla innerväggarna göra sitt till vad
Nora: Du menar liksom att spegelvända det stora rummet? Det går. Vi var inne på att bygga stora Duett och det skulle inte vara några problem. Vi fick gå in i ett nästan klart Duett ( det lilla), superfint...Ryggåstaket är grymt fint dock tillval.... Hör av er till Myresjöhus, de kan visa er huset eller åtminstone ge er adresser så kan ni se huset exteriört. Vi tycker Duett är ett
catrinlj: Jag har tre vänner/bekanta som byggt Animonhus och två av dem har riktigt eländiga problem med husen. En av dem byggde innan deras senaste konkurs och de har mer eller mindre förlikat sig med tanken att de sjäva får stå för kostnaden för reparationer. >:( Vår granne har också byggt med dem men huset levererades en vecka innan konkursen så han hann inte betala för mer än vad de
FamLindgren: Hej, jag och min familj bor i ett Pärlugglan sedan April i år och vi har under sommaren haft en elkostnad på ca 500-650kr/månad under hösten/vintern de 3 senaste månaderna har elkostnaden stigit till 1200-1450kr/månad men då har vi nu både torkskåp och torktumlare som går dagligen samt även haft en del stora maskiner hemma som drar en hel del el så som en eldriven saxlift. Jag tycker
TMC: Ja, men beställ då ett huspaket, men gör det av någon av alla de tillverkare som ändrar hela husmodellen efter ditt önskemål med inbyggt garage. Sedan låter du dina kontakter snickra ihop den husbyggsatsen.
sanne78: Vår besiktningsman var också bra.. hittade mer än vad vi själva hittat.. inget strul där inte.. och allt åtgärdades också.. även om det tog tid.. ;) (vi hade "han" som ingick)
TMC: Gammal tråd - men vill gärna lyfta frågan... Vi har diskuterat med flera hustillverkare och ibland har man stött på en säljare som är ansvarig för det distrikt man tänker bygga i men som är värdelös och/eller att personkemin inte stämmer. Själva tog vi kontakt med husföretagets huvudkontor (detta var inte Sjödalshus) och förklarade att vi var intresserade av deras hus - men från
TMC: Vi anlitade inte någon fristående arkitekt, det gick alldeles utmärkt med den arkitekten som fanns hos hustillverkaren - att den planlösningsritningen sedan var underlag till både hans och tre andra tillverkares offert är ju en annan sak ;) Vi började med 143 kvm plus dubbelgarage, men sedan minskade vi boytan till 119 plus vinterträdgård på 15 kvm plus dubbelgarage. Men, nu har vi
TMC: Den som behöver uppåt 160-180 kvadrat får vettig produktionskostnad om man väljer 1½ eller 2-plan. Tycker man inte om snedtak kan man ändå välja 1½-plan fast med masardtak, då är inte snedtaksproblemet nämnvärt. Ger även snygg karaktär åt huset om det inte råkar ligga mitt i ett funkistätt stadsområde... Vi tittar på detta nu eller kanske 2-plan med kinaknäckt valmtak - får
kalleanka70: Vi kör extra skivor i väggarna. Bättre hållfasthet (hänga tavlor mm), tystare, bättre isolering. Den lilla extrakostnaden är väl investerade pengar. Måleriet sköter en delentreprenör dvs INTE Trivselhus. Detta gör du upp med målaren. Är idagsläget osäker på om det blir microlit eller ej.