A
abbe_: Vi har köpt ett St Anna hus byggt i år (2005). Det känns som ett typiskt modulhus - hela nedervåningen byggd och inredd på fabriken. Vissa saker har god kvalite, andra kunde man kanske önska var annorlunda. Kolla in deras hemsida: http://www.st-annahus.se/ /Abbe
3 svar · 1,8k läst
HM
HM: Ok, tack! Jo, det gäller nog att ha koll på säljaren och de underleverantörer som han föreslår. Och hur är det med Ängsgården? Någon som har erfarenheter av det huset?
2 svar · 1,7k läst
C
csyran: Trivselhus hadde også forsikring for ferdigstilling i Norge, men den gjaldt ikke ved konkurs og Force Majoure! Vet ikke hvordan det er i Sverige, men den hjelper kun om huset hadde brent, innbrudd, dårlig håndverk... Ja dessverre, vi har tapt så mye at hadde vi ikke fått hjelp fra familier på begge sider hadde vi måttet selge vår drøm. Det er derfor vi opplyser om dette slik at dere i
5 svar · 4,0k läst
P
Postman: Hej, Jag önskar att jag hade svaret på den här frågan också. Jag oc hmin sambo har tittat på FHV ett tag nu och sitter på en tomt. Vi hade även en kille hemma från företaget var hur seriös som hellst. Grymt kunnig (vi har pratat med många husförsäljare). Dessvärre skulle vi vilja ha järnkoll på var priset landar och vill verkligen inte att det landar för högt. Därför är vi
1 svar · 753 läst
P
Postman: Jag och min sambo har sedan ett tag haft en tomt som vi har tänkt att beygga. Av diverse anledningar har det gått väldigt segt på senare tid. Vi är egentligen helt inne på vilket hus vi vill ha (en modifirad Tärnan från Fiskarhedenvillan), men vi behöver bland annat få till lite markarbete innan vi kan fixa huset. Dessutom skulle vi vilja veta hur man kan få huset på plats munder
0 svar · 2,8k läst
S
skane67: Du kan nog enkelt dela upp det i två typer av ljud, med två helt skilda åtgärder, de ljud som kommer från musik, tal, barnskrik etc, är ganska enkla att isolera till rimliga nivåer. Titta på Gyprocs hemsida, alternativt ring och tala med dem, det har jag gjort och uppfattar dem som mycket kunniga. De ljud som jag skulle vilja kalla "stomljud", dvs stegljud, barn som brottas och leker på
7 svar · 2,7k läst
T
tomat: Tack för tipsen! Just nu lutar det nog åt att vi bara tar byggsatsen och ev. stomrest och fixar resten själv, det är ju ändå ingen vits att ta totalentreprenad om man måste kolla upp allt ändå. Dessutom spar man en hel del pengar...
8 svar · 1,3k läst
M
mr_pluto: Vi kör med fjärrvärme då det finns framdraget där vi ska bygga.
4 svar · 3,0k läst
A
aedwall: Vi betalar 6 000:- för vår KA i hässleholm...
30 svar · 2,1k läst
A
avk: Er det noen som har bilder av en innredet loftetage som viser bad og takløftet (arket) fra innsiden. Er hvinduene på denne langt nok ned slik at man ser ut når man  til eksempel sitter i en soffa? Er ellers også takknemmelig om noen har bilder / linker til bilder innvedig fra Älvsbyhus! åge
0 svar · 725 läst
E
Emmakr: Jag tror att man bara får ett avdrag på ca 17000:- för kök och vitvaror.
1 svar · 1,3k läst
J
Jenny_W: Pedda, jag har mailat dig.
5 svar · 3,1k läst
M
Mercafreak: Bor inte så långt ifrån båsatd. Önska man visst vart de bodde så man kunde "skicka någon som kunde hälsa på " Vad jag hatar sånna människor. Skottpengar på sånna
2 svar · 3,7k läst
A
aoc: TMC, vill du berätta vilken säljare bestämde ni er för?? Vi har återupptagit kontakten med "vår" säljare och det kanske blir ett sh hus i alla fall... ;D
19 svar · 3,8k läst
A
aoc: Tanken var faktiskt att bredda huset, dvs göra det bredare...Har pratat med hustillverkaren och det kostar 100 000 att bredda det från 6.60 till 7.8o alltså 1.20 meter. När jag räknade med kvm pris skulle breddningen kosta ca 230 000 kr så jag tycker att 100 000 låter bra!
11 svar · 4,2k läst
D
d1981k: Hej! Vi har tänkt att bygga edsviken. Några frågor? MVH Danne
1 svar · 1,4k läst
K
k5054: Jag kommer att tänka på en amerikansk chef jag hade för en del år sedan - han citerade ibland ett talesätt "you catch more flies with honey than with vinegar". Det ansluter sig bra till Lindhardsens fredagsfilosofi!  ;)
24 svar · 2,9k läst
T
Tarnan: Hej!!! Satt här och kollade lite runt, såg att ni skulle bygga tallåsen, det ser precis ut som fiskarhedens lövsångaren eller domherren, ni kan ju kolla på det och se vad som är billigast eftersom att ni skulle försöka hålla ner kostnaderna. vi bor i ett lövsångaren, helt underbart hus! Lövsångaren kostar 1.370.000 helt nyckelfärdigt!
2 svar · 6,1k läst
P
perre: Vad jag förstår så är schaktningen i princip klar, iaf på delar av området (bl a där vi ska bygga). Vårt hus ska levereras i mitten på mars och det har inte flaggats upp några förseningar av detta för oss.
26 svar · 5,3k läst
D
Dahlino: nån som hört talas om beco? ingen?????
1 svar · 1,7k läst
disskwiss
disskwiss: [citat] Du svarade ju i alla fall. Bättre sent än aldrig! Och jag är tacksam. Annica
10 svar · 2,7k läst
T
thomross: Våra byggare har valt att dra en husvagn till byggplatsen. Om man låter byggarna ansvara för nödvändig barack redan när entrepenadkontraktet skrivs så ser de flesta byggare till att själva ordna en billig lösning och valet av komfortnivå är deras eget och då blir ingen missnöjd. I vilken grad hustet duger till rastbod hänger nog mycket på vilken hustillverkare man valt. Vi bygger
9 svar · 2,0k läst
T
thomross: Tror heller inte att avståndet till fabriken påverkar ert totalpris. Huset tillverkas och packas i Eksjö, men byggs upp på plats av lokala entrepenörer. Den ansvarige säljaren av Eksjöhus i ett område ser till att knyta upp kontakter med snickare, rörmokare, elektriker, grundläggare och ev. plattsättare. Priset på dessa entrepenader kan skifta mellan olika delar av landet. Som Emmakr
2 svar · 1,2k läst
N
Nora: Be Götenehus att hjälpa Er med att få se befintliga hus som kan finnas i närheten. Vi var intresserade av Gransäter ( gamla katalogen) och de hade ett sånt ganska långt bort men säljaren erbjöd sig att köra oss dit! Nu nappade vi inte på erbjudandet då vi valde bygga med annat husföretag. Mvh Nora
1 svar · 2,8k läst
K
k5054: Tackar, TMC! PS Såg också ditt inlägg om att modifiera sina gjorda inlägg - det går utmärkt, bara att trycka på "Modifiera" t.h. i rubrikraden.  :)
17 svar · 6,0k läst
B
birgi: Vi lät rita en övervåning till vårt hus, ca 125 kvadrat men tyckte att det skulle bli på tok för dyrt att förverkliga övervåningen, drygt 1 miljon låg billigaste offerten på, så vi skippade planerna och bygger nytt tvåplanshus istället.
1 svar · 2,3k läst
M
Mercafreak: [citat] JAG tycker man kan bo med 2 barn i Jordugglan som vi ska bygga. Det är en av anledningarna vi valt detta hus. Vi har inga ungar än men det kommer säkert. Anledningearna till att VI valde LBhus var bla totalentreprenad samt en mycket bra säljare och att de bygger på platta på mark med golvvärme som standard. Ang rummen storlek så är de väll OK med tanke på husetes storlek.
4 svar · 3,3k läst
M
magda1: Är nyfiken på Edsviken från A-hus. Någon som byggt och vill dela med sig av erfarenheter. Ca pris nyckelfärdigt? Vet någon hur mycket det går att spara på att t ex måla invändigt/utvändigt själva osv. Vi finns i södra Norrland. Tacksam för svar!
0 svar · 1,4k läst
O
ompalompa: Hejsan, vi trivs jättebra, det stora köket är kanon. Kräftskiva med 15-16 personer är inga som helst problem. Vi har inga småttingar än men ska man ha svensk standard dvs 2,13 barn så är det egentligen ett sovrum för lite om man ska ha ett "kontor" också. Men det löser sig säkert. För övrigt inga konstigheter, kanonhus! Hejs Stefan å Jenny
5 svar · 3,3k läst
B
billy_baver: Vad jag vet finns egentligen ingen som helst teknisk poäng med sadeltak framför pulpettak. Det är nämligen takets vinkel som medför problem. Inte formen. Problemen uppstår vid anslutningar och i skrymslen, typ takkupor, luftningsrör och skorstenar. Där samlar skräp organiskt material och avrinning, is och smältvatten (om man inte städar taket minutiöst). Problemen är som störst på
8 svar · 8,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.