Till er som har haft detaljfrågor så kan ni kolla på vår hemsida. Det kan räta ut en del frågetecken.

http://www.eksjohusfel.tk

Tack till alla som kommit med uppmuntrande ord!

Vi har gärna vår tråd öppen, så sluta kivas i min tråd nu! :-) :-) :-)

Vill bara säga, vilket jag iof. velat ett tag men inte vågat i tidigare trådar (bränt barn skyr elden som bekant ;)), att jag verkligen tycker att ni har fog för ert missnöje.

Hoppas innerligt att det löser sig för er så att felen rättas till, eg. borde den entreprenör ni haft få riva ut hela klabbet och börja om från början, men det låter sig väl lättare sägas än göras förstås..... :-/
Men åtminstone badrummet och trägolven tycker man ju borde kunna fixas ordentligt från grunden istället för att "lappa och laga".

MVH//Christina.

Bra hemsida - lite kul också i allt elände! Nu fick vi ju reda på vem byggaren var också och de har ju en stor del i era problem. Onekligen misskött!

Finns det något ni kunde själva gjort annorlunda för att motverka de problem som uppstod - så här i efterhand menar jag?

Edit: Den enda grejen jag inte kopplar är det med Knutby med det har vi väl talat om tidigare....?

Mastermind:
Kan ni (kanske ni redan gjort och isf i vilken tråd?) publisera vilken entreprenadfirma det handlar om.... vi ska bygga i Eskilstuna nu i vår och vill så klart slippa just denna firma!!

Bygger inte Eksjöhus men vill så klart säkerställa att "er" firma inte reser våran stomme!

/D

Det står på deras hemsida, längst ned under deras dagbok.....

Såg nu i efterhand att det handlar om S.W. Bygg... Var är de ifrån?

Hej !

Det finns många fler som är lurade av Eksjöhus. Folk som gått in och krävt totalentrepenad eller "Nyckelfärdigt", men fått Generalentrepenad. Om ni ska ha totalentrepenad ska ni inte skriva på något annat kontrakt än det enda med Eksjöhus, men ni luras att skriva ett med en generalentrepenör och ett med en kvalitetsansvarig. Därmed har Eksjöhus skrivit ifrån sig det mesta av ansvaret. LURAD !!!!! :o

Vi har inte kunnat komma på vad vi skulle gjort annorlunda, annat än att välja helt andra bolag. Vi höll på i flera år och laddade inför husbygget, läste in oss på allt vi kom på och var faktiskt riktigt noggranna. Om man sedan råkar ut för folk som medvetet gör fel och struntar i avtal & kvalitetsplan, vägrar lyssna på kvalitetsansvarig, inte ens dyker upp, osv, så sitter man i en väldigt märklig sits. Enda sättet att byta entreprenör under bygget var om Eksjöhus hade gjort det, så var kontraktet skrivet av dem.

Det drar verkligen ut på tiden det här med vårt bygge, fortfarande återstår ett 30-tal fel fördelat på Eksjöhus och Entreprenör.

Knutby-länken på vår hemsida är bara kuriosa, en del tycker den är kul. Vi funderade på att ha den här länken, men det är inte alla som skulle förstått att vi tycker det är ett riktigt skämt:
http://www.ey.com/GLOBAL/content.nsf/Sweden_EOY_S/EOY_2004_Regionala_finaler_Jonkoping_vinnare

Eksjöhus VD har skapat god lönsamhet, säger de. Jag hävdar att det skett på kunders bekostnad. Jarppan t.ex. har haft precis samma gäng hos sig, jag misstänker att de extra pengar som rullat iväg där har fått täcka misstag under bygget. Om vi också lagt på 25% ovanpå kalkylen så hade vi kanske haft ett bra hus vi med. Och om inget händer snart så blir vi tvungna att rätta fel på egen bekostnad...

Mastermind skrev:
Om man sedan råkar ut för folk som medvetet gör fel och struntar i avtal & kvalitetsplan, vägrar lyssna på kvalitetsansvarig, inte ens dyker upp, osv, så sitter man i en väldigt märklig sits
I ert fall handlar det om (såvitt jag förstår) slarv/fuskbygge av stora mått från byggfirmans sida, vilket resulterat i ett hus som är behäftat med grava faktiska felaktigheter rent byggtekniskt, vilket aldrig kan försvaras och svårligen ens förklaras, med mindre än att byggentreprenören till fullo rättar till de byggmissar de själva åstadkommit.
Tycker också att ni själva verkar ha agerat handlingskraftigt, ni har ju själva sett till att vitala delar som ytterväggar blivit upptorkade och skadat material utbytt (via egen kontroll av Anticimex, om jag förstod rätt i TV-inslaget).

Förstår också den totala känslan av maktlöshet ni måste känna, då inte ens synbara bevis på grova fel leder till åtgärd och vissa delar av huset ser ut som skrutt invändigt.
Det är ju fullständigt orimligt att man ens ska behöva diskutera åtgärdande av felaktighet om tex. vatten från duschen rinner ut i vardagsrummet :-/

Lycka till//Christina.

Vårt hus stod också öppet i 14 dagar, regnskurar och fukt och mögel i väggar. Hela Gipsskivor och isolering fick bytas ut. Dock tog jag inte dit Anticimex vilket jag nu ångrar när jag ser hur ni agerade. Vi hade inte avfuktare alls och ingen antimögelbehandling. Snickaren har haft en fuktmätningsfirma där 2 gånger, skall begära in fuktmätningsproverna.

Jag undrar hur skrajj man skall vara för att möglet sprider sig eller liknande ?

Jag känner igen mig rätt mkt Mastermind i vårt husbygge kan jag lova, när jag såg Insider och läser på er hemsida.

Såhär såg det ut vid vår start av husbygge ...

http://www.noll8.com/files/maze/Fukt/fukt_gips_1.jpg
http://www.noll8.com/files/maze/Fukt/fukt_gips_2.jpg
http://www.noll8.com/files/maze/Fukt/fukt_gips_3.jpg
http://www.noll8.com/files/maze/Fukt/fukt_gips_4.jpg
http://www.noll8.com/files/maze/Fukt/fukt_gips_5.jpg

På sista bilden så undrar man ju hur mkt mögel det ligger under "syllen".

Va faan vilket oflyt alla har. Det där verkar inget vidare, hur ser det ut idag?

Calle Anka, ja det kan man ju säga .. men det ser ju bra ut idag osv, men jag vet ju inte hur det ser ut nertill under syllen och i väggen nu. Vi flyttade in för 2mån sedan.

Men lite småskrajj är man faktiskt ..

Bra att du har det dokumenterat. Togs det inte upp på slutbesiktningen och vad var resultatet av fuktmätningarna?

Sorry Mastermind att din tråd spårar ur lite.... ;)

Nja Garbo slutbesiktningsmannen skrev inte in det i sitt protokoll, varför vet jag inte. Fuktmätningsintygen har jag inte fått ännu men det skall jag få såfort snickaren kommer och gör klart dom anmärkningar han fick (ett A4 fullt). 1 mån kvar och han har ännu inte hört av sig eller dykt upp.

Så .. jag vet hur Mastermind med familj känner sig, jag lider med er och hoppas verkligen att ni får en rätsida på det här. Det borde ju bli eld i Baken på Eksjöhus efter en sånhär uppståndelse. Vd:n för eksjöhus borde göra allt för att ni skall bli nöjda, det här skadar ju deras rykte enormt !!

OK tack för info. Hoppas du har torrt om fötterna snart!

Eksjöhus har onekligen fått en massa negativ kritik, mer än någon annan på sistone. Det är klart de tappar kunder på detta. Byggahus.se är ju en site som man hittar lätt och söker råd och tips på så jag begriper inte heller varför de inte agerar, även om de inte är skyldiga till allt elände, och kompenserar eller ställer rätt.

Det borde vara en naturlig reaktion hos alla företag som försöker vårda sitt varumärke. Just nu har de extremt mycket badwill.

Om Mastermind och Jarppan får någon respons någon gång eller gör rättsak av sina hus så vore det intressant att höra hur Eksjö resonerat.

Personligen kommer jag inte anlita Eksjöhus. Var dock inne på det ett tag då de hade ett område i Norrköping för exploatering som gick om intet pga detaljplanen inte gick igenom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.