Funderar lite på hur man mest ekonomiskt fördelaktigt fördelar sina kvadratmetrar. 1, 1 1/2, 1 3/4, 2 -plan? Tänkte bygga ca 140 totalt... Nån som har erfarenhet eller åsikt att bidra med?

Ekonomiskt ur vilken synvinkel då?

1 ett enplanshus får du mest nyttoarea - inga trappor som stjäl kvadratmeter.

I en tvåvåningsbyggnad kan du få lite lägre uppvärmningskostnader - mindre andel "utsida" per kvadratmeter noendeyta.

/fredrik

ok, var kanske lite otydlig, men helt enkelt kr/m2 boyta att bygga var det jag hade i åtanke.

Jag är ingen expert på ämnet, men kanske man kan resonnera så här:

I utganspunktet blir någon form av 2-våning rimligare änn 1-våning pga "gemensam" grund för våningarna. Sedan skulla jag tro att prismässigt så blir det så här: 11/2 < 1 3/4 < 2 bla pga väggarna, färre o mindre fönster.

Vet inte om du är nöjd m svaret?

mvh hanneli

Vill man utnyttja 1½-planshuset optimalt med tanke på att snedtak stör en del människor finns det ett bra alternativ i att välja masardtak istället för konventionellt tak.

Min erfarenhet är att om du kan få det mesta av huset att samsas om samma grund och tak så blir det billigare. Dvs ju fler våningar, (inom rimliga gränser), desto mindre SEK/kvm. Tak, grund, extra vinklar, kök och badrum ger de dyraste kvm. Så ett 2 plans med vind och enkelt mansard eller sadeltak borde vara det billigaste sättet att bygga på. Kan du dessutom minimera spännvidder i konstruktionen och hålla nere på fönsterytan har du sparat lite till.

Fast å andra sidan kanske du inte fått ett så roligt hus att bo i. ;)

mvh
David

Jag skulle gissa att minst kostar ett 2 plan hus i form av en "kub" med kvadratisk bottenplatta och lagom plat tak. I alla fall när man tänker på materialkostnad och uppvärmningkostnad så bör det det vara blilligt att bygga på höjden.
Tyvärr det är sällan man ser nybyggda 2-plans så jag kanske har helt fel och 1 1/2 på rektangulär bottenplatta och med sadeltak är det billigaste form att bygga?

Som David säger, kanske blir utsidan av en sånt hus tråkig att se på men ..... man bor ju på insidan som man kan göra hur spännande som helst ;)
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.