2 561 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Eksjöhus - "egnahems-serien"
Sida 1 av 2
Hej igen! 
Just som jag trodde att jag och sambon var överrens fick
vi info från Eksjöhus. Nu undrar jag om det är någon här som
byggt ett hus från deras Egnahem-serie?
Vi tittar isf på Västanvind.
Jag har förstått att de, precis som Älvsbyhus, är lite enklare
hus, utan lyx. Vi är fullt införstådda med det, och innan ni
säger att det är för enkelt vill jag bara förklara att vi är ute
efter ett inte alltför dyrt hus som vi sedan efter hand kan "piffa"
till efter eget tycke och smak.
Tacksam för åsikter!
Just som jag trodde att jag och sambon var överrens fick
vi info från Eksjöhus. Nu undrar jag om det är någon här som
byggt ett hus från deras Egnahem-serie?
Vi tittar isf på Västanvind.
Jag har förstått att de, precis som Älvsbyhus, är lite enklare
hus, utan lyx. Vi är fullt införstådda med det, och innan ni
säger att det är för enkelt vill jag bara förklara att vi är ute
efter ett inte alltför dyrt hus som vi sedan efter hand kan "piffa"
till efter eget tycke och smak.
Tacksam för åsikter!
Vi har byggt ett Lyckan med vinkel från egna hemserien. Det ända som skiljer egnahemserien med övriga hus är att man inte kan ändra så mycket på planlösningen. När det gäller standard tycker jag att det är en hög standard, sen kan man ju göra en massa tillägg naturligtvis.
Vi tycker att vi har fått mycket för pengarna och vill man bygga ett lite billigare hus är det ett utmärkt val. Vi är även helnöjda med Eksjöhus och intreprenören.
Klas
Vi tycker att vi har fått mycket för pengarna och vill man bygga ett lite billigare hus är det ett utmärkt val. Vi är även helnöjda med Eksjöhus och intreprenören.
Klas
Det är mycket som skiljer Eksjöhus egna hem serie från Älvsbyhus vad gäller standard bla kök, platta på mark med golvvärme, vitvaror m.m. till eksjöhus fördel
Vet flera par som byggt med egna hem serien och varit nöjda, trots alla problem som går att läsa här på forumet vad gäller eksjöhus.
//samba
Vet flera par som byggt med egna hem serien och varit nöjda, trots alla problem som går att läsa här på forumet vad gäller eksjöhus.
//samba
Vi har inte byggt något hus ännu. Men vi har precis som ni fastnat för Västanvind. Ett mycket fint hus med i mitt tycke en mycket bra planlösning. Nu tyckte vi inte att det passade exakt på den tomt vi har så vi har ändrat lite. Men nu är det mycket bra. 
Det tråkiga med Egnahemsserien är att de inte ändrar något. Inget ryggåstak, inget vidbyggt garage mm. För att hålla låga priser vill de såklart ta ritningen från hyllan och ha allting klart. Utrustningsnivån tycker jag var bra i övrigt.
Därför har vi ritat om det och kommer att gå ut med en anbudsförfrågan till flera hustillverkare. Vi får se vad det ger, men visst tyckte vi att Västanvind var mycket prisvärt i Egnahemsutförande.
Nu får vi se vad det landar på.
Det tråkiga med Egnahemsserien är att de inte ändrar något. Inget ryggåstak, inget vidbyggt garage mm. För att hålla låga priser vill de såklart ta ritningen från hyllan och ha allting klart. Utrustningsnivån tycker jag var bra i övrigt.
Därför har vi ritat om det och kommer att gå ut med en anbudsförfrågan till flera hustillverkare. Vi får se vad det ger, men visst tyckte vi att Västanvind var mycket prisvärt i Egnahemsutförande.
Nu får vi se vad det landar på.
Vad får man ge för ett Västanvind, NF inkl. grund? Vi är inne på LB-hus Jordugglan vilken har en väldigt snarlik planlösning som Västanvind, dock några kvm mindre.
För Jordugglan skulle vi få ge 1 387 500 :- NF standardutförande med totalentreprenad. Vad jag försår så erbjuder inte Eksjöhus totalentreprenad.
Vilket är det bästa valet av dessa hus?
Johan
För Jordugglan skulle vi få ge 1 387 500 :- NF standardutförande med totalentreprenad. Vad jag försår så erbjuder inte Eksjöhus totalentreprenad.
Vilket är det bästa valet av dessa hus?
Johan
Vi kommer att bygga ett Kvadraten med inredd övervånig, vi kommer även ha öppet upp i hallen samt flytta på lite väggar. Men det är något vi gör upp med entreprenörerna.
Säljaren lagt in en del kostnader som han "uppskattat" i kalkylen, ca 35.000 för de här ändringarna.
Säljaren lagt in en del kostnader som han "uppskattat" i kalkylen, ca 35.000 för de här ändringarna.
Vill du ha ryggåstak tycker jag att du ska ta det med entreprenören. Tror att det går att fixa. Allt går att ordna även i egnahemserien.
WeeBe skrev:Vi har inte byggt något hus ännu. Men vi har precis som ni fastnat för Västanvind. Ett mycket fint hus med i mitt tycke en mycket bra planlösning. Nu tyckte vi inte att det passade exakt på den tomt vi har så vi har ändrat lite. Men nu är det mycket bra.
Det tråkiga med Egnahemsserien är att de inte ändrar något. Inget ryggåstak, inget vidbyggt garage mm. För att hålla låga priser vill de såklart ta ritningen från hyllan och ha allting klart. Utrustningsnivån tycker jag var bra i övrigt.
Därför har vi ritat om det och kommer att gå ut med en anbudsförfrågan till flera hustillverkare. Vi får se vad det ger, men visst tyckte vi att Västanvind var mycket prisvärt i Egnahemsutförande.
Nu får vi se vad det landar på.
Tror det blir svårt att få ryggåstak med hjälp av entreprenören. Ryggåstak erfordrar en helt annan typ av takstolar. Är takstolarna monterade och i vanlig modell så blir det dyrt eller kanske omöjligt att ändra på i efterhand.
Pris för ett Västanvind enligt min offert.
Nyckelfärdigt med Generalentreprenad som jag förstod det. Alltså 2 avtal ett med Eksjöhus och ett med byggentreprenören.
1.417.720:-
Då ingick dessa tillval utöver grundleverans:
Diskmaskin 5.360:-
Färg och tapetpaket 21.900:-
Tarkett Viva överallt utom våtutrymme 27.190:-
Braskamin Contura 450 inkl uteluftsansl och golvskydd 16.470:-
Komplett premodulskorsten inkl takstege 9.800:-
Summa: 80.720:-
Jag bedömer detta hus som ett bättre alternativ än Jordugglan som jag också kikat på. Mest beroende på planlösningen som är aningen bättre och rymligare i Västanvind jämfört Jordugglan. Men de är två mycket likartade hus.
Jag röstar på Västanvind
Pris för ett Västanvind enligt min offert.
Nyckelfärdigt med Generalentreprenad som jag förstod det. Alltså 2 avtal ett med Eksjöhus och ett med byggentreprenören.
1.417.720:-
Då ingick dessa tillval utöver grundleverans:
Diskmaskin 5.360:-
Färg och tapetpaket 21.900:-
Tarkett Viva överallt utom våtutrymme 27.190:-
Braskamin Contura 450 inkl uteluftsansl och golvskydd 16.470:-
Komplett premodulskorsten inkl takstege 9.800:-
Summa: 80.720:-
Jag bedömer detta hus som ett bättre alternativ än Jordugglan som jag också kikat på. Mest beroende på planlösningen som är aningen bättre och rymligare i Västanvind jämfört Jordugglan. Men de är två mycket likartade hus.
Jag röstar på Västanvind
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Vi har bott i vårt Västanvind i snart ett halvår. Var inne i både ett jordugglan och ett västanvind innan vi bestämde oss. Västanvind kändes större på något sätt samt att vi tyckte man fick mer för pengarna med Eksjöhus. Trodde det skulle vara en nackdel att inte ha totalentreprenad men det har funkat hur bra som helst.
/Magnus
/Magnus
Konceptet (Egnahemserien) bygger på att om många familjer haft liknande önskningar/förslag om ändringar i grundutförande så blir det till slut standard. Se bara på
Lyckan:
* Fönster ner till golvet i vardagsrum. (Blev standard, efter det att vi beställde till leverans så vi fick en positiv överaskning när huset kom.)
* Vinkel i allrummets garderob.
* Ryggåstak eller inte.
och framför allt, nu kan man beställa lyckan med vinkel.
Så vill man ha ryggåstak så ta det med Eksjöhus centralt så ritar dom detta till Västanvind. Ska inte vara något problem, prata annars med marknads chefen så får han ta en diskution med säljaren.
Mvh
Jari
Lyckan:
* Fönster ner till golvet i vardagsrum. (Blev standard, efter det att vi beställde till leverans så vi fick en positiv överaskning när huset kom.)
* Vinkel i allrummets garderob.
* Ryggåstak eller inte.
och framför allt, nu kan man beställa lyckan med vinkel.
Så vill man ha ryggåstak så ta det med Eksjöhus centralt så ritar dom detta till Västanvind. Ska inte vara något problem, prata annars med marknads chefen så får han ta en diskution med säljaren.
Mvh
Jari
Oss vägrar de ge 2 likadana husgavlar, även om det är bland det enklaste de kan göra om, bara att spegelvända gaveln, och det borde till och med spara dem en liten slant då de bara behöver använda 2 istället för 4'a fönster på den ena gaveln. :-[
Så det är inte så lätt att få igenom ändringar på egnahemserien från Eksjöhus håll längre, säljaren sa till oss att de blivit mycket mycket hårdare på den fronten nu.
Så det är inte så lätt att få igenom ändringar på egnahemserien från Eksjöhus håll längre, säljaren sa till oss att de blivit mycket mycket hårdare på den fronten nu.
Jarppan skrev:
Vi har fått en offert från Eksjöhus, men utan tillägg har vi hamnat på ca 1,6!!WeeBe skrev:Pris för ett Västanvind enligt min offert.
Nyckelfärdigt med Generalentreprenad som jag förstod det. Alltså 2 avtal ett med Eksjöhus och ett med byggentreprenören.
1.417.720:-
Då ingick dessa tillval utöver grundleverans:
Diskmaskin 5.360:-
Färg och tapetpaket 21.900:-
Tarkett Viva överallt utom våtutrymme 27.190:-
Braskamin Contura 450 inkl uteluftsansl och golvskydd 16.470:-
Komplett premodulskorsten inkl takstege 9.800:-
Summa: 80.720:-
Det verkar märkligt, kan det vara olika i olika delar av landet? Vi bor i Skåne.
Madelene
Madelene,
det är alltid vanskligt att jämföra priser. Det ingår som du vet olika delar beroende på hur man räknar. Här har jag bara tagit med kostnaden för själva huset och inte kvalitetsansvarig, räntor, bygglov, pantbrev, tomt mm.
Även med dessa medräknade så verkar det skilja en del. Det kan bero på skillnader över landet som du skriver. Vi bor i Västernorrland.
Mvh
det är alltid vanskligt att jämföra priser. Det ingår som du vet olika delar beroende på hur man räknar. Här har jag bara tagit med kostnaden för själva huset och inte kvalitetsansvarig, räntor, bygglov, pantbrev, tomt mm.
Även med dessa medräknade så verkar det skilja en del. Det kan bero på skillnader över landet som du skriver. Vi bor i Västernorrland.
Mvh
Säljaren sa det ja..... Prata med Thomas Forsberg, förklara fördelar/nackdelar.Jarppan skrev:
Mvh
Jari
[/quote]
det ska jag göra så fort jag kommer till jobbet *lunchar*
*update* Han var bortrest, får återkomma imorgon eftermiddag. :-?