Hej alla!

Vi funderar allvarligt på att köpa ett Mimer med vidbyggt dubbelgarage. På onsdag kommer Älvsbyhus-säljaren till oss... Vi sitter och försöker lista saker vi vill ta upp och fråga om(ev. välja till), men har kört fast. :-/ Har ni några tips på vad vi ska tänka på/fråga om?

Han sa att det kanske tar upp emot 3-4 timmar att gå igenom allt, stämmer det verkligen?

Alla råd och tips är välkomna. :)

Vart ska ni bygga någonstans?

Hej.

Vi har precis fått vårat ÄH, ett Tyr och vi är jättenöjda med dem. Vi rekomenderar dem verkligen.

Vårt första möte tog säkert 3-4 timmar, precis som du sa.

Det vi gick igenom var mycket vilka olika tillval det finns. En del visste vi om redan innan, men mycket fick vi reda på av säljaren. En del saker valde vi till direkt där i beställningen, men mycket kände vi att vi ville fundera över.

Innan vi träffade säljaren så hade vi skrivit en lista med saker vi undrade över, och det var bra, för det blir så mycket att det är lätt att glömma.

Säljaren berättade även vad som händer från beställningen fram till husleverans. De olika momenten.

Vi hade redan klart med tomten, så vi var dit en sväng också, och kollade vart vi ville placera huset. ( vi bodde bara 300 meter från tomten då)

Hoppas att det är till någon hjälp.

/ Dick och Christina

Emmakr skrev:
Vart ska ni bygga någonstans?
Vi ska bygga i Luleå.

christinas skrev:
Hej.

Vi har precis fått vårat ÄH, ett Tyr och vi är jättenöjda med dem. Vi rekomenderar dem verkligen.

Vårt första möte tog säkert 3-4 timmar, precis som du sa.

Det vi gick igenom var mycket vilka olika tillval det finns. En del visste vi om redan innan, men mycket fick vi reda på av säljaren. En del saker valde vi till direkt där i beställningen, men mycket kände vi att vi ville fundera över.

Innan vi träffade säljaren så hade vi skrivit en lista med saker vi undrade över, och det var bra, för det blir så mycket att det är lätt att glömma.

Säljaren berättade även vad som händer från beställningen fram till husleverans. De olika momenten.

Vi hade redan klart med tomten, så vi var dit en sväng också, och kollade vart vi ville placera huset. ( vi bodde bara 300 meter från tomten då)

Hoppas att det är till någon hjälp.

/ Dick och Christina
Oj, va nyfiken jag blev... ::)
Vilka tillval gjorde ni?
Är det nåt ni glömde som ni önskade att ni hade tänkt på?
Har ni gjort nåt tillval som ni i efterhand tycker var onödigt?

Hej.

Ska se om jag kommer ihåg det nu  :)

Följande beställde vi direkt när vi träffade säljaren:

*Ett extra sovrum
*Garage modell V30
*Vita spårade skåpluckor till köket
*Spis med häll och varmluftsugn
*Vita spårade innerdörrar, tror de heter Anette
*Ett grytskåp till köket, dvs utdragbara stora lådor
*Byte till pivåhängda fönster

Jag tror att det var det vi beställde direkt av säljaren.
Sen har det kommit till lite grejor eftersom.
Bla:

*En extra graderob i ett av sovrummen
*Många extra eluttag och tv-uttag i alla sovrummen
*Golvvärme i det stora badrummet
*Extra fasadlampor så det blir lika som de som igår
*Större fönster i vardagsrummet

Sen är det säker något som jag har glömt.
Vi kan inte komma på något tillval som känns onödigt.......
Vi har ju iochförsig inte flyttat in än, vi har slutbestiktning  först den 3 januari, men än så länge känns allt bara bra.
Det skulle väl i så fall vara att typ spisen som vi valt till skulle vi säkert kunna ha köpt kanske lite billigare själva, men vi tyckte det var smidigt att slippa det.
Vi kan inte heller komma på något som vi glömt :-/

Kolla gärna vår hemsida för där tror jag att jag har radat upp de extra tillvalen ganska exakt.

Lycka till i morgon nu.

/ Christina

vårat mimer med vidbyggt dubbelgarage (en port)kommer v 24 -06. när vi åkte till våran säljare för att titta på hur huset såg ut så pratade vi i ett par timmar och sa vad vi ville ha på ett ungefär och fick veta hur hela processen går till, sedan när vi skrev papprena så kom han till oss och då gick vi igenom noggrannt vad vi skulle ha och hur allt gick till ännu en gång. sedan åkte vi ut till tomten och pratade lite till.

vi hade förberett oss lite genom att skriva ner några för oss viktiga frågor på papper innan vi åkte dit men sen frågade vi allt eftersom... kommer inte på några just nu men de brukar ploppa upp! ;)

läs lite här på forumet så kanske ni kommer på några... jag har läst hur mkt som helst här och det har varit jättekul och nyttigt...

vi har som tillval:

vidbyggt dubbelgarage
spårade gröna MDF-luckor
större tvättmaskin
torktumlare istället för torkskåp
sx modell med vattenburen värme mm
förberett för dusch på övre plan
flyttat en garderob till stora sovrummet
Anette innedörr
kamin
spis med häll

totalpris enligt kalkylen inkl tomt och avgifter ca 1.350000

lycka till.

En sak som ni kan tänka på, behöver inte va bestämt tills imorrn men ändå.
Det har ältats många ggr. på forumet, och det gäller markarbetena , har hört att
ä-hus säljare erbjuder mearkarbeten för hutlösa priser allt ifrån 150000:- till 330000:-,
hyr istället in en egen entreprenör och hjälp till lite själv så hamnar du på mellan 80000:- - 100000:- istället, en mycket trevligare summa ;)

Finns lite bilder på vårat Mimer på hemsidan inga nya bilder på länge men ändå :)

Nu har vi haft mötet. Vår säljare är Leif Renberg från Älvsbyn. Vi känner att vi är rätt så nöjda och det börjar nog luta åt ett det blir affär men det finns fortfarande ytterligare ett företag som vi är intresserade av...

När det gäller markarbetet så tyckte han att vi skulle leja någon annan för att det skulle bli billigare. Men när det gällde just utvändiga VA-arbeten så sa han att det vanliga var att man lejde ÄH-killen när han ändå var där och skulle gräva ner plintarna. Är det så eller har ni löst det på annat sätt?

Nu ska vi prata med banken igen så att det inte visar sig att det är nån glädjekalkyl vi har fått. Vi måste ju tänka på att räntorna förmodligen är helt annorlunda den dagen vi får vårt hus... :( Sen får vi se hur det blir... ::)

Vi har också haft Leif Renberg och vi är som sagt jättenöjda med honom.

Precis som du sa så lejde vi också ÄH-grävaren till att gräva VA, när han ändå var där. Vi lejde även honom till den andra grävingen, typ att grovplanera ut tomten. Vi fick ett så bra pris av honom att det kändes lika bra, så slapp vi dra dit yttligare en grävare.

När vi hade fått våran kalkyl från Leif, så kontaktade vi vår lokala bank, och de gjorde en egen kalkyl och den såg nästan lika ut. Sen gjorde han även en där han kollade hur det såg ut om räntan skulle gå upp, så vi kunde se hur mycket det skiljde varje månad.
Vi beställde vårt hus i maj -04 och idag är räntan lägre än då, och det känns ju jättebra ::)

/ Dick och Christina

När det gäller räntorna så blir vi som väntar på huset (v. 40 nästa år) lite lätt oroliga, men jag kontaktade banken idag och tänker lägga in en räntegaranti. Det kosta mig 0.06 , men räntorna kommer förmodligen gå upp 1-1,5% under nästa år så jag tror det är ett kokt beslut. Då har jag säkrat vår ksotnad i 5 år framåt i alla fall  ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.