L
LaGa: Även jag är intresserad av bilder mm. från ett Torgrimshus, verkar inte vara så många som bygger dylika... Vi får vårat hus levererat nästa höst (hoppas på ett tidigare datum) så i dagsläget så händer saker inte riktigt i det tempo som jag önskar. Har en hemsida där jag med glädje skulle lägga ut bilder från någons Torgrimshus för att ge andra en möjlighet till lättnad i
1 svar · 1,5k läst
S
Strixx: Jo, men den ingår i det priset som du betalade för markentreprenaden, och ingår alltså inte hos dom som inte har löst detta med sin säljare.
5 svar · 2,0k läst
R
RythmDivine: Det lutar åt det då vi inte kan tillräckligt om husbygge och dessutom inte kommer att ha den nödvändiga tiden för att tackla problemen som dyker upp.
6 svar · 1,3k läst
C
christinas: Ang. grytskåpet, så är det som du tror. Det sitter på skenor, precis som de vanliga smålådorna. Det är en liten låda överst och 2 stora under. Vi bygger ett Tyr från ÄH och när jag frågade säljaren så gick det bara att beställa ETT grytskåp. Det kanske är olika i olika husmodeller........ :-/ / Dick och Christina
29 svar · 3,3k läst
G
Gumpan: Hej! Vi ska bygga nytt snart och är lite inne på att kolla upp möjligheterna att anlita en husleverantör från Polen. (min man är polsk och detta underlättar ju kommunikationen) Är det någon som har erfarenhet och tips från utländska leverantörer så vore vi väldigt tacksamma!?!
0 svar · 2,2k läst
S
skane67: Hallå byggis, jag tycker du slår huvet på spiken, Att du sen citerar lite tokigt är snabbt gjort :) , jag skriver ju just att detta är typiska fel på Eksjöhus i mitt område och naturligtvis hänger detta ihopa med deras val av entrepenör, som i detta fallet genar i hörnorna. Men sammantaget kan man väl säga att upplägget är lite "risky", när husföretaget väljer entrepenör,
22 svar · 9,7k läst
S
skane67: Gärna, vad vill du veta? För oss innebar det att de fick öppna upp gipsen på innsidan av väggarna och sätta in avfuktare, byta blöt isolering, tills det blev torrt. Detta kom de och mätte en gång i veckan för att vara säkra på att all fukt var borta. Detta är väl i sig inte jättekomplicerat men jag skulle inte vilja att byggaren själv uppskattade när det var torrt.
5 svar · 1,7k läst
T
tias50: HEJ! Undra om det finns någon som har några erfarenheter ifrån folkvillan att dela med sig??!!! Är speciellt intressserad av Murgrönan.... MVH Mathias
0 svar · 1,3k läst
disskwiss
disskwiss: Då ska jag kolla in dem! Tack. Annica
2 svar · 4,0k läst
D
dn: Jag har också varit i kontakt med Åsbohus och tycker att de verkar OK. Vi vill bygga ett 1 1/2planshus på ca. 170kvm. Det som verkar bra med Åsbohus är att man kan anpassa huset precis som man vill ha det.
1 svar · 2,3k läst
K
Kosmos: Ja det glömde jag ju ::) Se till att ledningarna som sagt inte hamnar för nära plintarna, kan man ju oxå räkna ut med hjälp av grundmonteringsritningen du fått. Jag tror det e smartare att göra det innan istället för att ge sig in med skopa där sen. :)
28 svar · 3,2k läst
L
larsen2010: tjena tjena :D :D skal selv bygge hus i bårslöv. holder på at placere huset på tomten, og sen byggelov. :D :D
7 svar · 2,5k läst
A
aoc: ok, 2.1  :D. Men då är det väl oxå lite dyrare i sthlm har jag fått intrycka av så det borde ju vara lite billigare här på västkusten...Man kan ju alltid hoppas!  ;D Det är ju ett väldigt fint hus!
2 svar · 1,3k läst
S
sanne78: snyggt gjort på ovanvången grodan.. :)
9 svar · 3,4k läst
T
Thrill: Tack för alla vänliga inlägg! Jo det är en skön känsla helt klart... Man har ju verkligen väntat på detta. Jag lovar att ta tag med uppdateringen av bilder så fort vi har kommit till rätta. Dick & Christina - Ahhh skönt då har ni något härligt som väntar er också! Det är helt klart en minnesvärd upplevelse Anna Maria & Johan - Skall bli spännande att se vad ni bygger
4 svar · 1,8k läst
S
skane67: TMC, vi har byggt med TH och kan bara instämma i din analys, mitt i all bitterhet kan jag tycka lite synd om de som sitter och säljer, de sköter sig trots allt bra. Men resten, skamligt!
19 svar · 5,0k läst
C
christinas: Vi bygger Älvsbyhus och de har totalentreprenad. Vi besällde huset i fjol och det första vi betalade var för ca 1 månad sen, dvs 1 månad innan huset kom,och då betalade vi för de extra tillval vi beställt. Typ extra el och tv-uttag, flera fasadlampor och dyl. Sen kom en räkning på 745.000 kr i går, dvs dagen innan husleveransen. Det tror jag är ca 75% av hela summan. Jag har inte de
2 svar · 2,7k läst
J
johla: Vi har byggt i Örebro, Firman som bygger heter Sandbygg.
5 svar · 2,7k läst
B
BoAsa: Hej! Har priser från Köping, förmodligen betydligt lägre än i Stockholm, men det kan kanske ge dig en vink. Hämplingen - 1.724.800 Talltitan - 1.871.300 MVH/Boe
1 svar · 1,6k läst
Y
Yamma: 9500-10000 kwh/år i Höner utan fördiginredd övervåning (isolerad dock) i Sthlmstrakten. Jag är väldigt nöjd med det. 21,5-22 inne. Jag hade räknat med 15000 per år och vi kanske hamnar där när övervåningen är klar och när källaren är inkopplad med värme och el etc. Modulenthus skröt över snitt på 12200 i sina hus och det är ju jättebra men om jag kommer ihåg rätt så har
9 svar · 3,8k läst
E
Evka: Vi kunde inte välja kakel/klinker genom vår säljare utan fick ordna det med en annan firma. Vi valde bort badkaret och tog duschväggarna istället. De är inte så roliga men när de gjort sitt byter vi ut dem. Jag tror inte att de hjälper till att sätta in annan utrustning, det får ni nog göra själva. Det som var lite lustigt var att vi som sagt valde bort våtrumstapet och matta men de
4 svar · 2,3k läst
S
skane67: Med bara tre urtag kan du mycket väl dra en (1) kabel ner från antennen, detta dämpar en antennkille av i respektive urtag. Dra åtminstone ett rör till från ett ställe där du kan sätta parabol, framtiden är osäker på TV-sändningsfronten och jag hade inte låst in mig i ett hörn med marksädningar.
3 svar · 5,9k läst
A
aoc: Hej på er! Vi har oxå tittat lite på kungshus och fastnat för "kungsgården". Efter att ha läst inläggen här så förstår jag att dom inte tillhör dom billigaste men inte heller dom dyraste husen. Är det någon som vet ungefär vad ett kungsgården kan ligga på, grovt räknat förståss... Mvh Christine :)
29 svar · 8,3k läst
S
skane67: Jag tycker hela diskussionen belyser grundproblemet med hela småhusbranschen och inlägget från Calle Anka visar att deras syn på kunden till och med kan hoppa över på kunden. Det är alltid säljarens fel om kunden känner sig felaktigt bemött, om det är så att de inte har kunskap eller organisation för att sälja till okunniga kunder så talar man om det för kunden och avböjer vidare
26 svar · 1,9k läst
S
stubaren: Hej. Undrar bara hur det har gått?
1 svar · 1,2k läst
C
Christer_F: weebee: Jag har gjort precis som du. Jämfört priser med andra tillverkare som har "bättre" utgångsstandard än just Älvsbyhus, men jag kan direkt säga att några 200.000:- mer i produktionskalkylen inte räcker på långa vägar i förhållande till de priser som Ä-hus har (även om jag tar tillval). Nu såg jag iof att ni skulle göra en hel del arbeten själv, därav blir dina siffror
47 svar · 8,8k läst
S
Strixx: Vi beställde vårt Mimer i våras, tror det var i mars månad. Fick efter lite strul med säljaren inflytning v 34 2006. Men vi hade tur och våran säljare hade missbedömt marknaden så vi blev framflyttade, och får nu inflyttning v 12. Han hade nämligen bokat upp husleveranser hela våren till ett eget område som dom hade köpte upp, men dom får inte sålt en enda tomt.
16 svar · 10,0k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: [citat] Håller med, verkar helt omöjligt om det inte ingår en massa tilläggsarbeten av annan entreprenör (säljarens bolag?) typ inredd övervåning, kakling av flera badrum osv osv. Fast det kan kanske vara ett smaskigt tomtpris inbakat i summan förstås, i annat fall ter det sig obegripligt. //Christina. [/quote] Trilla nästan å stolen här när ja läste att man kan komma upp i 2,7
14 svar · 3,1k läst
Ullis_67
Ullis_67: Hej! Vi är ett par som funderar på att bygga Duett, den mindre modellen. Är det någon Duett byggare här som har bytt plats på kök och vardagsrum? Anledningen för att jag frågar är för att jag tycker det känns lite opraktiskt att gå igenom vardagsrumsdelen för att nå uteplatsen samt för att få mer möblerbar väggyta. Vi kommer i såfall, om vi byter plats, att ta bort
7 svar · 4,1k läst
Carisma
Carisma: Vi har byggt ett mogården, fast med modifierad björken-planlösning och för denna ändring tog de ingenting. :) Jag tror att om du flyttar på våtutrymmen (tvättstuga och badrum) får du betala ca 10.000:- Annars är de ganska flexibla.
3 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.